De verzorgingsstaat is geen doel op zich, maar een middel om te
bereiken dat mensen de teugels van hun leven zelf in handen kunnen
nemen. Dat stelt D66-leider Boris Dittrich in het kamerdebat over de
Algemene Beschouwingen. Daarom steunt D66 als centrum-linkse partij
het beleid van het Kabinet in hoofdlijnen. Mensen afhankelijk maken
van de overheid valt niet onder de D66-definitie van het woord
solidariteit. De volledige tekst van Boris Dittrich bij de algemene
beschouwingen vindt u onder dit bericht.
De Democraten hebben samen met coalitiepartners VVD en CDA een aantal
wijzigingen voorgesteld van het kabinetsbeleid. Zo willen de
coalitiepartijen alle bezuinigingen op onderwijs tegenhouden, meer
geld uittrekken voor jeugdzorg en politie en een ruimere
overgangsregeling voor VUT en prepensioen treffen. Ook wordt een groot
deel van de bezuinigingen op cultuur teruggedraaid en blijft
noodzakelijke steun om de Nederlandse filmindustrie overheid te houden
in stand. Het grijs kenteken blijft behouden voor het midden- en
kleinbedrijf en voor gehandicapten.
In totaal versleutelen de coalitiepartners voor een miljard aan het
regeringsbeleid, een in de Nederlandse parlementaire geschiedenis
uniek voorbeeld van dualisme. De voorstellen worden onder meer betaald
door milieuheffingen zoals op milieuonvriendelijke smeermiddelen en
vliegtuigkerosine en door de bureaucratie terug te dringen bij onder
meer het UWV.
Dittrich: D66 is vastbesloten Nederland toekomst-bestendig te maken,
maar daarbij zijn wij natuurlijk niet doof voor geluiden uit de
samenleving. Ik geloof dat we een aantal redelijke alternatieven
hebben gevonden voor een aantal kabinetsmaatregelen die beter recht
doen aan ook de doelstellingen van het kabinet, zoals het versterken
van het onderwijs en het vergroenen van de economie.
---
Bijdrage Boris Dittrich (D66) aan de algemene beschouwingen
Internationale politiek
D66 is een sociaal-liberale partij. Wij strijden voor de individuele
vrijheid van mensen en voor solidariteit met diegenen die op een
bepaald moment extra steun nodig hebben. Dat is een visie die past bij
de Nederlandse samenleving en bij een traditie waar we trots op zijn.
Het is dan ook om die reden dat D66 heeft ingestemd met het zenden van
Nederlandse militairen naar Irak. Daar willen we de Irakezen helpen
hun land op te bouwen.
Boris Dittrich D66 was tegen de oorlog in Irak, wij vonden die
illegaal. Kofi Anan heeft onlangs dezelfde beoordeling gemaakt. Waarom
heeft minister Bot die uitspraak eigenlijk gekapitteld? De situatie in
Irak is zorgelijk. De bevolking roert zich tegen de Amerikanen en
ontvoeringen van buitenlanders zijn aan de orde van de dag. Ik vind
dat de Nederlandse troepen uiterlijk in maart 2005 moeten vertrekken,
of de verkiezingen dan gehouden zijn of niet. Na ons zijn andere
landen aan de beurt hun solidariteit met de Irakese bevolking te
tonen.
Nederland is tot 1 januari 2005 voorzitter van de EU. Turkije zal met
spanning uitkijken of het de deur zal worden gewezen of mag gaan
onderhandelen over toetreding. D66 gunt de Turken dezelfde vrijheid en
welvaart die wij in West-Europa kennen. Maar de Turken mogen er pas
bij nadat zij aan alle voorwaarden van democratie en mensenrechten
hebben voldaan. Geen geschipper bij de beoordeling.
De Europese opwinding over het mogelijk strafbaar stellen van overspel
in de Turkse strafwet kwam mij nogal overdreven voor. In ons eigen
Burgerlijk Wetboek staat ( boek I, art. 81) staat dat echtgenoten
elkaar getrouwheid verschuldigd zijn. Ook in Nederland bemoeit de
overheid zich dus met het seksuele gedrag van echtgenoten. Misschien
moeten we dat artikel in het kader van weg met overbodige regels maar
eens schrappen.
Zoals gezegd is D66 solidair met mensen die dat nodig hebben. Nadat
Nederland uit Irak is weggegaan hebben we weer wat meer ruimte om
elders in de wereld te werken aan versterking van de internationale
rechtsorde en het voorkomen van grootschalige conflicten. Ik vind dat
we meer aandacht aan centraal-Afrika moeten geven. Bijvoorbeeld via
troepenzending in Europees verband. Dit contingent zakt weg in een
spiraal van massamoorden, ziektes als malaria, AIDS en algehele
hopeloosheid die miljoenen mensen treft. Afrika zou enorm geholpen
worden als de EU haar landbouwsubsidies zou schrappen. Dat is de beste
ontwikkelingshulp. Landbouwsubsidies hebben een criminele uitwerking
op de allerarmste landen, omdat Europese producten gedumpt worden op
de wereldmarkt met een kunstmatig lagere prijs dan de
landbouwproducten uit Afrika. Hoe kunnen we nu ooit verwachten dat de
mensen daar zichzelf aan de haren uit het moeras trekken?
De bestrijding van het terrorisme
In Islamitische landen wordt met onbegrip over het Westen gesproken.
Om terrorisme effectief tegen te gaan is het van belang aan de
oorzaken van haat te werken. Daarom zou de EU het initiatief moeten
nemen om met alle Islamitische landen handelsovereenkomsten te
sluiten. Via handel kan men elkaar leren kennen, kunnen vooroordelen
worden weggenomen en de naleving van mensenrechten worden bevorderd.
Dat vergt nieuwe initiatieven richting Islamitische landen.
Nog maar een half jaar geleden werd Madrid opgeschrikt door een
verwoestende terroristische aanslag. In Noorwegen was men al langer op
de hoogte dat er een aanslag tegen Madrid werd beraamd. Maar deze
informatie werd niet aan Spanje doorgegeven. Het tekent de gebrekkige
samenwerking tussen de Europese veiligheidsdiensten. Dat kan zo niet
langer. Maar ook in Nederland moet de overheidsorganisatie op de schop
om terrorisme effectief tegen te gaan. De minister van Justitie krijgt
doorzettingsmacht. Hij kan het treinverkeer plat laten leggen en het
luchtruim boven Nederland sluiten als er een aanslag dreigt. Op het
oog lijkt het helder geregeld. Maar er is een adder onder het gras.
Terroristische aanslagen komen meestal niet alleen, maar in series.
Denk aan de Nairobi, New York, Casablanca, Istanbul en Madrid.
Minister Donner gaat over het voorkomen van aanslagen. Maar zodra er
echt iets is gebeurd, gaat minister Remkes over de crisisbeheersing.
Kan de situatie zich gaan voordoen dat Donner de treinen tot stilstand
laat brengen om een aanslag te voorkomen, terwijl Remkes juist een
gebied wil evacueren en de treinen wil laten rijden? Zullen
commissarissen van de Koningin, burgemeesters, korpschefs elkaar en de
ministers niet goed bedoeld voor de voeten gaan lopen? Ook in de
responsfase moet er een eenduidige commandostructuur zijn. Die zie ik
nog niet in de plannen van het kabinet.
Het kabinet wil ter voorkoming van terroristische misdrijven politie
en justitie meer bevoegdheden geven. Daar is D66 het mee eens. We
hebben nu eenmaal niet met klassieke misdadigers te maken, maar met
mensen die zichzelf opblazen en zoveel mogelijk burgers de dood in
willen drijven. Toch moet de regering voorkomen dat de verruiming van
de strafrechtelijke mogelijkheden bij terroristische misdrijven, het
gewone strafrecht gaat infecteren.
Visie D66 op de samenleving
Aristoteles heeft in zijn boek over de fysica een definitie van de
mens gegeven: De mens is een monument van zwakheden, een prooi van het
moment, een speling van het lot. De rest is slijm en gal.
D66 heeft als sociaal-liberale partij een optimistischer mensbeeld.
Wij geloven dat mensen vooruit willen komen, dat zij de hen geboden
mogelijkheden willen benutten en het beste uit zich zelf willen halen.
Wij willen dat de overheid mensen en bedrijven de ruimte laat om
zichzelf te ontplooien. Mensen moeten gesteund worden om hun ambitie
en talenten te benutten. Als zij daarbij boven het maaiveld uitsteken
is dat goed en kan het anderen tot voorbeeld strekken.
In de visie van D66 is de verzorgingsstaat geen doel op zichzelf, maar
een middel om te bereiken dat mensen zelf de teugels van hun leven in
handen kunnen nemen. Als de verzorgingsstaat van middel tot doel
verwordt, dan is het een valstrik in plaats van een trampoline. Mensen
afhankelijk van de overheid maken valt niet onder de D66-definitie van
het woord solidariteit. Daarom steunt D66 als centrum-linkse partij
het kabinetsbeleid op hoofdlijnen. Omdat wij een samenleving willen,
waar jong en oud solidair zijn met elkaar. Niet alleen vandaag. Of tot
aan de volgende verkiezingen. Maar ook over 20 jaar moet iedereen
aktief mee kunnen doen. Moet de kwaliteit van het onderwijs goed zijn.
Moeten mensen zich veilig weten. Moet de gezondheidszorg voor iedereen
bereikbaar zijn. En dat alles in een schone leefomgeving.
Daarom kiezen wij voor een overheid die zich op kerntaken richt. Een
overheid die richting geeft, die regie voert, en die rekenschap
aflegt. En die in de uitvoering veel aan professionals over durft te
laten. De leraren, de ziekenverzorgers, de politiemannen weten vaak
het beste wat er in concrete situaties moet gebeuren. Dat kan niet
allemaal achter de tekentafel in Den Haag worden bedacht. In zon
samenleving is het ook vanzelfsprekend dat de burgers rechtstreeks
invloed kunnen uitoefenen op de besluitvorming. Om dit ideaal te
bereiken moeten we het aandurven een aantal fundamentele veranderingen
in de maatschappij door te voeren.
Kabinetsbeleid voor komende generaties
Balkenende II is wel het meest ideologische kabinet sinds de jaren
zeventig genoemd. Ik weet niet of dat zo is. Wel waardeert de fractie
van D66 het dat dit kabinet de haar gegeven verantwoordelijkheid
serieus neemt en keuzes maakt met het oog op de toekomst. Ik citeer
professor Henk Becker (Volkskrant, 25-9-04) : De babyboom is in feite
een uit de hand gelopen bevrijdingsfeest waar de mensen die vanaf 1980
zijn geboren, tot diep in de volgende eeuw voor moeten betalen.
Over 35 jaar zijn er maar liefst 4 miljoen mensen van 65 jaar of
ouder. Waar de vorige generaties Nederland hebben opgebouwd, daar
heeft de babyboomgeneratie Nederland vrij en open gemaakt. Maar wie
over 10 of 20 jaar met pensioen gaat moet er van op aan kunnen dat er
dan nog een goede en betaalbare gezondheidszorg is voor iedereen.
Mensen maken zich terecht zorgen over de toekomst.
Ik snap die zorgen heel erg goed. D66 heeft de solidariteit met
ouderen en jongeren hoog in het vaandel. En daarom moeten de bakens nu
verzet worden. We moeten niet achteruit de toekomst in. Veranderingen
zijn noodzakelijk. Het kabinet heeft een offensieve agenda en schuift
geen zaken vooruit, zoals vorige kabinetten deden. En dat is goed.
Nederland moet toekomst-bestendig worden gemaakt.
De sleutel tot de oplossing ligt naast de inzet op de kenniseconomie,
waar ik zo dadelijk op inga, in een grotere arbeidsdeelname van
verschillende groepen zoals ouderen en vrouwen. Nederlanders worden
steeds ouder, maar stoppen steeds jonger met werken. Waarom zouden we
nog met gemeenschapsgeld moeten stimuleren dat mensen eerder met
pensioen gaan, als we weten dat we de bijdrage van ouderen op de
arbeidsmarkt hard nodig hebben? Met verbazing heb ik de actie van de
brandweermannen gezien. Ze eisen dat ze op hun 55ste mogen stoppen met
werken. Misschien als brandweerman, maar waarom zouden ze geen ander
beroep kunnen uitoefenen?
Langer werken is één van de mogelijkheden om de welvaart ook voor
toekomstige generaties in stand te houden, maar wat ons betreft is een
40-urige werkweek niet zaligmakend. Slimmer en flexibeler werken kan
de arbeidsproductiviteit ook vergroten. Door bijvoorbeeld ICT beter te
benutten en te investeren in nieuwe technieken. Bedrijven die naar een
40-urige werkweek gaan zouden hun werknemers voor de extra gewerkte
uren kunnen uitbetalen in kennisvouchers. Zo investeert de werkgever
in zijn eigen personeel en de werknemers in zichzelf. En zet Nederland
weer een stap op de weg van de Lissabon-agenda. Hoe staat het kabinet
hier tegenover?
Ook is het nodig vrouwen beter in staat te stellen te gaan werken.
Naar mijn overtuiging kan dat alleen door een sterke kinderopvang
mogelijk te maken. Nederland is nog vrijwel het enige land dat tussen
de middag de kinderen naar huis laat gaan. Overblijven is magertjes
geregeld. Daardoor neemt het schuldgevoel van de ouders alleen maar
toe. D66 wil dat het mogelijk gemaakt wordt dat kinderen onder
professionele begeleiding de hele dag op school kunnen blijven, zoals
in de meeste Europese landen het geval is. Dat is pas een prikkel voor
vrouwen om te gaan werken. Een beperkt aantal scholen heeft hier al
jarenlang ervaring mee opgedaan. Is het kabinet bereid om te
onderzoeken of en zo ja hoe, gestimuleerd kan worden dat één
doorlopende schooldag uitgangspunt wordt in ons schoolsysteem?
Het ontslagrecht is bedoeld om werknemers te beschermen, maar de
inflexibele arbeidsmarkt is juist de grootste vijand voor wie een baan
zoekt. Hoe problematischer het wordt om iemand te ontslaan, hoe
moeizamer een werkgever een werknemer aanneemt. En het is pas echt een
ramp om je baan te verliezen, als je niet snel weer ergens anders aan
de slag kan. Daarom moet de arbeidsmarkt flexibeler. Maar is het
voorstel van het kabinet verstandig om de ontslagvergoeding eerst op
te maken, voordat een WW-uitkering wordt verstrekt? Het zal tot meer
juridische procedures leiden van werknemers die hun ontslag
aanvechten. Stagnatie dus. De ontslagvergoeding die niet wordt
afgetrokken van de WW-uitkering kan juist als smeerolie dienen.
Daarom hebben wij het kabinetsvoorstel op dit punt aangepast. Wij
ondersteunen de keuze van het kabinet om de vennootschapsbelasting te
verlagen zoals veel andere Europese landen ook hebben gedaan.
Nederland moet concurrerender worden. Maar de dekking van het kabinet,
afschaffing van het grijze kenteken, is onverstandig. Het MKB zou in
het hart worden getroffen. Daarom vinden we de dekking elders. Dat is
goed nieuws voor het MKB. Op datzelfde Midden- en Kleinbedrijf doen
wij een dringend beroep scholieren van het VMBO stageplaatsen aan te
bieden. Er komen weinig nieuwe banen voor jongeren vrij. Het MKB durft
weinig risicos te nemen. De taskforce onder leiding van Hans de Boer
boekt nog te weinig resultaat. Dus nu is het MKB aan zet. Wat gaat het
kabinet hieraan doen?
Verzet tegen de ingrijpende maatregelen
De lijnen die het kabinet naar de toekomst trekt, roepen verzet op. De
vakbonden zijn boos, de oppositie beweert dat er een afbraakbeleid
wordt gevoerd. Er wordt gestaakt. Tienduizenden mensen zijn de laatste
weken de straat op gegaan om te demonstreren tegen de kabinetsplannen.
Ik heb respect voor mensen die voor hun mening uitkomen en de straat
op gaan. Dat is de kracht van de democratie. Dat wil niet zeggen dat
ik het eens ben met de tegenstanders van het kabinetsbeleid. Soms heb
ik het idee dat de waarheid wordt verdraaid of dat aan mensen niet het
hele verhaal wordt verteld. Lodewijk de Waal beweerde dat het kabinet
mensen verplicht tot hun 67ste wil laten werken. Keer op keer ontkent
hij glashard dat het kabinet in zorg of onderwijs investeert. Terwijl
de waarheid is dat er miljarden voor de gezondheidszorg bijkomen en
800 miljoen voor het onderwijs. Anderen vertelden met droge ogen dat
het prepensioen meteen wordt afgeschaft. Over redelijke
overgangstermijnen hoor je niets. Logisch dat mensen bang worden en
onzeker.
Als demonstranten opkomen voor hun eigen belang, is dat hun goed
recht. Maar het kabinet moet allerlei belangen tegen elkaar afwegen.
Daar hoort in elk geval bij dat rekening wordt gehouden met de
belangen van de komende generaties. Dat kan niet zonder fundamentele
veranderingen in hoe we de zorg en de sociale zekerheid organiseren.
Dat is meteen mijn hoofdpunt van kritiek op Wouter Bos. Hij richt zich
met zijn plannen op de korte termijn. Met zijn behoudzucht lijkt hij
op de conservator die van Nederland een museum van de twintigste eeuw
wil maken.
Slechte communicatie door het kabinet
Het zou niet eerlijk zijn de maatschappelijke onrust alleen aan de
vakbonden en de oppositie toe te schrijven. Het kabinet heeft ook
boter op zijn hoofd. D66 heeft bij herhaling aangedrongen op een visie
van het kabinet. Wat voor samenleving wil het kabinet over 10, over
20, over 30 jaar?! Leg uit waarom de maatregelen nodig zijn! Met welk
perspectief vraagt het kabinet offers van mensen en bedrijven?
Maar de ministers gaven de afgelopen maanden fragmentarisch inzicht in
plannen en voorstellen. Een totaalverhaal ontbrak. Dat zal vanaf nu
toch echt anders moeten. Communiceren met de samenleving is een
essentieel onderdeel van het takenpakket van elke politicus. De
ministers zullen veel meer het grote verhaal moeten uiteenzetten. De
premier moet leiderschap tonen en ervoor zorgen dat de communicatie
verbetert. Niet door een communicatie-afdeling uit de grond te
stampen, maar door zelf met zijn ploeg adequaat uit een te zetten,
waarom Nederland veranderen moet. En dan niet alleen vandaag en tot de
volgende verkiezingen, maar ook voor de volgende kabinetsperiode en
zelfs voor de volgende generaties. Dan zul je altijd mensen blijven
houden die het er niet mee eens zijn, maar dat is ok. We wilden toch
meer debat? Er moeten toch keuzes worden gemaakt? De politiek is niet
één pot nat.
Investeringen in onderwijs moeten in tact blijven
Ik had het over toekomstbestendig beleid. Daar ligt een
meningsverschil tussen het kabinet en de fractie van D66. Wij vinden
het van kortzichtigheid getuigen dat er op onderwijs wordt bezuinigd.
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat er deze kabinetsperiode
800 miljoen extra wordt geïnvesteerd in onderwijs in een tijd van
miljarden bezuinigingen. D66 is niet tevreden met de staat van het
Nederlandse onderwijs. Verbetering is hard nodig om Nederland er weer
boven op te helpen. Toch heeft het kabinet er bezuinigingen op
aangekondigd. Die werken averechts. En moeten dus van tafel. De
investeringen moeten in tact blijven.
Wij willen af van de bezuinigingen op het gemeentelijke
onderwijsachterstandenbeleid, zoals die in het Hoofdlijnenakkoord zijn
afgesproken. Het mag niet zo zijn dat een VMBO-school
leerlingbegeleiders moet ontslaan. Wel hou ik de ambitie om de
gemeentelijke bureaucratie terug te dringen. Het geld dat extra
vrijkomt moet ingezet worden om leerlingen te helpen en moet niet gaan
zitten in extra ambtenaren. Hoe gaat het kabinet dat aanpakken? We
hebben geluisterd naar de zorgen van ouders en docenten die de
problemen in het achterstandenbeleid op scholen aankaartten.
Het is wel erg gemakkelijk om studenten op een collegegeldverhoging te
tracteren. Het kabinet had oorspronkelijk 200 Euro voorgesteld. De
helft daarvan is in het kabinet al teruggedraaid. Wij willen geen
enkele verhoging. We moeten geen extra blokkades opwerpen voor
studenten. De boodschap moet zijn dat we hen juist hard nodig hebben,
afgestudeerd en wel.
De maatregel van staatssecretaris Rutte om studenten ouder dan 30 jaar
geen studiekostenvergoeding meer te geven, komt in strijd met ons
sociaal-liberale ideaal van meer flexibiliteit bij het studeren.
Waarom zou iemand op zijn vijf-en-dertigste niet een studie mogen
beginnen met de werkervaring die hij tot dan toe heeft opgedaan? De
bezuiniging van Rutte werpt een drempel op. Studeren zou juist
aangemoedigd moeten worden door meer individuele, op de persoon
toegesneden routes mogelijk te maken.
Ook de bezuiniging op het budget voor studenten van buiten de EU staat
haaks op onze visie op internationalisering van het onderwijs. Het
gaat hier vooral om studenten en promovendi bij de harde beta-vakken,
zoals micro-elektronica. Deze studenten vormen soms meer dan 80 % van
het totaal. Vanuit het Innovatieplatform is zware kritiek op
staatssecretaris Rutte geuit. Dat budget moet behouden blijven, maar
kan wat ons betreft op een slimmere manier ingezet worden door
bijvoorbeeld een beurzenprogramma op te zetten en buitenlandse
studenten op kwaliteit te selecteren.
Door de extreme veiligheidsmaatregelen in de Verenigde Staten na 11
september 2001 verlaten tienduizenden Indiase, Chinese en andere
buitenlandse studenten universiteiten als Yale en Harvard. We moeten
het ijzer smeden als het heet is. Nederland moet in dit gat springen.
Daarom heeft D66 het initiatief genomen om samen met CDA en VVD de
onderwijsbezuinigingen terug te draaien.
Het innovatieplatform
Het innovatieplatform heeft een trage start gemaakt. Ik heb daar vorig
jaar kritiek op geuit. Maar nu begint deze bundeling van macht, geld
en hersens op stoom te komen. Er zijn 14 adviezen uitgebracht,
waaronder die over kenniswerkers van buiten de EU, die nu nog maar met
één loket, één procedure en een verlaging van de legeskosten te maken
krijgen, het Casimir-project dat de uitwisseling van onderzoekers
tussen de universiteiten en het bedrijfsleven moet bevorderen, en de
kennisvouchers voor het MKB, waarmee bedrijven met een bon bij een
kennisaanbieder naar keuze onderzoekscapaciteit kunnen inkopen.
De adviezen zijn overgenomen. Die van de kennisvouchers voor het MKB
is een overweldigend succes. Binnen één dag waren de beschikbare
vouchers al 10x overtekend en moest de inschrijving gesloten worden.
De komende maanden verwachten we nog meer belangrijke adviezen. Het
oordeel over één jaar Innovatieplatform dat onder wetenschappers en in
het bedrijfsleven te beluisteren valt, is gematigd positief. (NRC
3/9/04).
Toch is er reden tot zorg. Waarom heeft het kabinet de voorstellen om
op het onderwijs te bezuinigen niet aan het Innovatieplatform
voorgelegd? Wat D66 betreft moet het kabinet voortaan alle belangrijke
voorstellen die het werk van het platform raken, daar voorleggen en de
adviezen opvolgen. Premier Balkenende heeft zich er aan gecommitteerd
van Nederland een onweerstaanbare kennisdelta te maken. Komend jaar
zal hij als voorzitter van het platform moeten bewijzen dat het hem
ernst is. Om Jacques Schraven te citeren : Zijn reputatie staat op het
spel. En zo is het maar net.
Versterken van de kenniseconomie
D66 wil dat het kabinet zich offensief bezig blijft houden met het
versterken van de kenniseconomie. We zullen nooit kunnen concurreren
met de lage lonen in landen als Polen, India of China. We zullen het
daarom moeten hebben van verdieping op terreinen waar we al goed in
zijn en die meer focus en massa geven. Twee voorstellen om de overheid
aan de kenniseconomie een zwier te geven:
1. In de Verenigde Staten kunnen bedrijven en particulieren giften en
legaten aftrekken van belastingen aan onder meer universiteiten, musea
en trust funds voor onderzoek. In Nederland staan deze instellingen
niet op de lijst van organisaties aan wie giften aftrekbaar zijn van
de inkomstbelasting. Dat zou anders moeten.
2. We moeten een krachtige impuls te geven aan de ontwikkeling en de
uitvoering van breedband. De overheid moet zelf investeren in diensten
op terreinen waar de overheid over gaat. Dit past ook in het kader van
het project Andere Overheid. Daarnaast zal de overheid een grotere
verantwoordelijkheid moeten nemen voor het tot stand brengen van
glasvezel tot in de woning, bijvoorbeeld door marktpartijen tot
samenwerking te dwingen.
Breedband heeft vele maatschappelijke voordelen, waarvan de
belangrijkste toepassing paradoxaal pas echt zichtbaar zal worden als
we eenmaal over zon breedband-infrastructuur beschikken. Een kind dat
in het ziekenhuis ligt kan via breedband de lessen op school blijven
volgen en verliest daardoor geen schooljaar. Een premier die in het
ziekenhuis ligt kan door middel van breedband met Den Haag contact
blijven houden. Mensen die zelfstandig willen blijven wonen en niet in
een verzorgingstehuis willen worden opgenomen, kunnen door breedband
langer zelfstandig functioneren. Verdachten die niet naar de
rechtszaal kunnen worden vervoerd kunnen vanuit de gevangenis via
breedband worden gehoord. Waar nu al met breedband wordt
geëxperimenteerd, zoals in Almere, komen bedrijven als vliegen op de
stroop af. Kortom, er zal nieuwe bedrijvigheid ontstaan, files op de
weg zullen afnemen. Door een sterke breedband infrastructuur verbetert
de kwaliteit van de samenleving.
Naar een slagvaardige overheid
Het kabinet neemt nu maatregelen om de economie te versterken, waarvan
vriend en vijand het er over eens zijn dat dit eigenlijk al veel
eerder had moeten gebeuren. Maar niet alleen de economie kampt met
ernstig achterstallig onderhoud. Ons democratisch bestel dateert nog
uit de industriële fase. De één-en-twintigste eeuw vraagt om een
slagvaardige overheid die zich kenmerkt door minder bureaucratie en
regelzucht, concrete beleidsdoelstellingen en het scherp in de gaten
houden, wie welke verantwoordelijkheid draagt. Veel meer ruimte moet
aan professionals in de uitvoering gegeven worden. De leraren op
school weten beter wat er moet gebeuren dan de ambtenaren in Den Haag.
Weg met de vergadercultuur. Gewoon weer aan de slag. De burger eist
dat en terecht. Als je kind in de problemen komt, moet je maandenlang
bij de jeugdzorg bedelen om hulp. Je wordt van het kastje naar de muur
gestuurd. Geen van de instanties lijkt zich verantwoordelijk voor je
te voelen. De operatie Jong is opgezet om de bureaucratie in de
Jeugdzorg te verminderen. Maar nu al horen we dat het vastloopt op
verkokerd denken.
Onlangs zei een ambtenaar: 50% van de formulieren staan binnen een
jaar op internet. Nee, het doel zou moeten zijn: 50% van de
formulieren moet de prullenbak in! Wat is eigenlijk de balans tussen
de hoeveelheid vergaderingen, power-point-presentaties aan de ene kant
en de daadwerkelijke actie aan de andere kant?
Er is weinig vertrouwen van de burgers in de overheid. De openbare
verhoren van de commissie Duyvestein zullen niet aan herstel daarvan
hebben bijgedragen. Besluiten over ingewikkelde infrastructurele
projecten als de HSL en de Betuwelijn worden met tunnelvisie genomen.
Van te voren staat vast wat de uitkomst moet zijn. Het basisbesluit
wordt door een kleine elitegroep van ambtenaren, ondernemers en
ministers genomen. Zonder dat de vertegenwoordiging van het volk
wezenlijke sturing uitoefent. Onwelkome informatie wordt
verdonkeremaand. D66 gelooft dat we anders moeten besluiten over
mega-projecten.
D66 is altijd tegen de JSF van Wouter Bos en Gerrit Zalm geweest. Wij
willen dat er een tussentijdse beoordeling met een eerlijke
kosten-batenanalyse wordt gemaakt, open en vrij, waarbij stopzetting
van het project tot de reële mogelijkheden moet behoren als de
rekensommen daartoe aanleiding geven. Is de regering hiertoe bereid?
Cultuur en Film
D66 wil een levendige en bruisende samenleving. Dat is ook van belang
voor de kenniseconomie. Creatieve mensen en bedrijven blijven alleen
in Nederland als ook het culturele klimaat en bijvoorbeeld het
uitgaansleven van hoogwaardige kwaliteit is. Wij zijn dan ook benieuwd
naar de nota Cultuur en Economie die binnenkort uitkomt. De samenhang
in de maatschappij wordt versterkt door een goede culturele
infrastructuur. De bezuiniging van 19 miljoen op cultuur staat daar
haaks op. Het schrappen van de fiscale ondersteuning van de
Nederlandse film draait een bloeiende bedrijfstak de nek om. Daarom
continueren wij de financiële mogelijkheden voor de film en schrappen
wij meer dan de helft van de cultuurbezuinigingen.
Ik begon mijn betoog met de sociaal-liberale visie op solidariteit.
Solidariteit heeft in onze visie niet alleen te maken met verzorgen,
maar ook met activeren en stimuleren. Solidariteit houdt voor D66 niet
op bij de grens. Niet bij de grens van een land, of bij de grenzen van
Europa, en ook niet bij de grens van de volgende verkiezingen of de
grens van een bepaalde leeftijd of van een volgende generatie.
Ik hoop dat de regering er in zal slagen om vol passie en overtuiging
duidelijk te maken dat haar missie niet is de solidariteit te
beperken, maar juist te handhaven voor de toekomst. Als zij daarin
slaagt, dan ben ik er van overtuigd dat het vertrouwen in de toekomst
kan worden hersteld.
28-9-2004 16:30
D66