28-09-2004
Iveco Daily op IAA Hannover
Na de introductie van de Daily 2.3 HPI in 2002 te Segovia, heeft Iveco
intensief verder gewerkt aan de complete vernieuwing van het
modellenprogramma voor de Daily.
De nieuwe drieliter is bedoeld voor de meest veeleisende toepassingen
en zwaarste beladingen. Het gaat daarbij met name om: chassis-cabines
en bestelwagens met dubbellucht achteras en een GVW tussen de 3,5 en
6,5 ton.
Het is een buitengewoon soepele motor die de chauffeur onder alle
gebruiksomstandigheden verzekert van een veilig surplus aan vermogen
en trekkracht.
De directe brandstofinspuiting van het type 'common rail' - met een
maximale inspuitdruk van 1800 bar - en de dubbele bovenliggende
nokkenas met vier kleppen per cilinder, staan garant voor een optimale
verhouding tussen brandstofverbruik en prestaties.
Er zijn twee versies:
- de 3.0 HPT voor de .17-versie - met turbocompressor met variabele
geometrie: vermogen 166 pk (122 kW) / max. koppel 380 Nm - de 3.0 HPI
voor de .14-versie - met turbocompressor en wastegate: vermogen 136 pk
(100 kW) / max. koppel 340 Nm
En omdat Iveco het milieu een warm hart toedraagt en altijd op zoek is
naar manieren om zijn motoren nóg schoner te krijgen, zal de .14 vanaf
het eerste kwartaal van 2005 ook leverbaar zijn in een versie die
voldoet aan de Euro 4-milieunormen die pas in het vierde kwartaal van
2006 van kracht zullen worden.
Een vernieuwde versnellingsbak
Om het vermogen en koppel maximaal te kunnen benutten, is er een
nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak ontwikkeld. De eerste en
twee versnelling zijn voorzien van een nieuw type synchromesh en de
zesde versnelling is als overdrive uitgevoerd, zodat ook bij hoge
snelheden op de snelweg lage toerentallen mogelijk zijn.
Comfort en rijeigenschappen
De nieuwe motor staat garant voor een bijzonder aangenaam en
comfortabel rijgedrag: door de sublieme souplesse - het maximum koppel
is beschikbaar vanaf slechts 1250 tpm tot maar liefst 3070 tpm - hoeft
er maar zelden te worden geschakeld.
Geruisarme loop
Een andere aspect van de nieuwe motor dat het comfort ten goede komt,
is zijn bijzonder geruisloze loop: op topsnelheid is de
geluidsontwikkeling bij de nieuwe .14 en .17 met de helft
teruggebracht ten opzichte van de oude .13 en .15 en als de motor
stationair loopt ligt het geluidsniveau zelfs 75 procent lager.
Telefoneren of een gesprek voeren in de cabine wordt zo een stuk
aangenamer: de inzittenden kunnen zich zo'n 30 procent beter
verstaanbaar maken (gemiddeld over alle gebruiksomstandigheden).
BedrijfsautoRAI