BedrijfsautoRAI

28-09-2004

Kia Pregio: goed gereedschap blijft de goedkoopste

De goedkoopste bestelauto van Nederland verrast opnieuw, met een extra luxe GS versie naast de comfortabele RS. De veiligheidsstructuur van de ruimtesparende frontstuur cabine is versterkt, waarbij tevens de geluidsisolatie is verbeterd.

Enorme laadruimte is er in de Panel Van; ruim plaats voor zes personen in de Dubbele Cabine. De nieuwe Pregio bereikt een stabieler weggedrag met uitgekiende wielophanging.

Ingrijpende verbeteringen voor dezelfde prijs Met een onveranderde basisprijs van 10.995,- exclusief BTW neemt de Kia Pregio een unieke plaats in tussen grote en kleine bestelautos. Geen enkele van de grote bestelautos is voor deze absoluut lage prijs te koop. Indien men de prijs van de Pregio in relatie ziet tot het laadvolume en het laadvermogen, komen zelfs alle kleine bestelautos duurder uit.

Veiligheidsstructuur rondom versterkt
Aan de voorzijde is de nieuwe Pregio meteen herkenbaar aan de vriendelijke dolfijnneus, die meer volume heeft om de inzittenden bij een onverhoopt ongeval beter te beschermen. Net zoals in vrijwel alle personenautos, zijn het chassis en het koetswerk geïntegreerd tot één dragende structuur. De botsenergie wordt dus niet alleen onderlangs, maar ook bovenlangs de inzittenden geleid door de kooiconstructie.

Meer Europees design met extra ruime Dubbele Cabine De brede kunststof voorbumper absorbeert kleine parkeerongelukjes zonder blijvende schade. Een heldere- en krasvaste kunststof lens beschermt de koplampen en de richtingaanwijzers. Aan de achterzijde valt de eveneens heldere afdekking van de lichtarmaturen op, afgewerkt met een chroomstrip overdwars boven de kentekenplaat. De achterbumper heeft een slijtvaste kunststof antisliplaag.

De frontstuurcabine heeft een positief effect op de afmetingen van de Dubbele Cabine. Omdat volgens de Nederlandse wetgeving tenminste tweederde van de oorspronkelijke laadlengte afgescheiden dient te worden, neemt de beenruimte van de passagiers navenant toe met die oorspronkelijke laadlengte.

Moderne cockpit met effectieve geluidsisolatie
Het nieuwe dashboard is vergelijkbaar met moderne personenautos. Het instrumentenpaneel omvat naast de snelheidsmeter en toerenteller twee meters voor de brandstofvoorraad en koelmiddeltemperatuur. Voor de overige vitale functies zijn controlelampjes voorzien. De bediening van de luchtverversing en verwarming, en van de airconditioning op de GS Airco versie, gebeurt door middel van draaiknoppen.

Alle zitplaatsen profiteren van grotere hoofdsteunen en verbeterde zijdelingse steun, zowel in de zittingen als in de rugleuningen. De bestuurdersstoel heeft een extra verzwaarde zitting en extra versterkte scharnieren en montagepunten. De geluidsisolatie van de motorruimte is verbeterd, zodat het geluidsniveau onder alle rijomstandigheden lager is. Met name de afsluitingsrubbers van het controleluik zijn verdubbeld.

Uiterst handelbaar in stadsverkeer door kleine draaicirkel De Pregio heeft een draaicirkel die vergelijkbaar is met kleine bestelautos (zoals de Opel Combo en Peugeot Partner). De laadlengte van de Pregio overtreft de meeste grote bestelautos, die door hun langere wielbasis minder handelbaar zijn. De Pregio komt dus makkelijk op plaatsen waar een conventionele bestelauto niet past, met een laadvolume waarvoor kleine bestelautos twee keer moeten rijden.

Stabiel en comfortabel weggedrag
De onafhankelijke wielophanging op de vooras komt overeen met moderne personenwagens. Kia gebruikt hier Y-vormige (double wishbone) draagarmen met schroefveren en een verzwaarde torsiestabilisator. Ook de besturing komt naadloos overeen met comfortabele personenautos. De stuurinrichting is een hydraulisch bekrachtigde tandheugel met rondsel. De achteroverhelling van de fuseepennen is bijna 50% vergroot om de rechtuitstabiliteit van de Pregio op de snelweg te versterken. De achterwielophanging van de Pregio is opgewassen tegen het forse laadvermogen met een starre as en bladveren. De veren zijn bij de as in rubber gevat om geluid en trillingen te dempen.

Het remsysteem is ruimschoots opgewassen tegen de beladingcapaciteit van de Pregio, met geventileerde schijfremmen op de voorwielen en trommelremmen op de achteras.

Tot bijna 6 m3 laadruimte en ruim 1.300 kg laadvermogen De Pregio wordt geleverd in één riante inhoudsmaat met een zeer ruim laadvermogen. Het laadvermogen van de Pregio Panel Van is 1.319 kg; voor de Dubbele Cabine is dit 1.338 kg.

De kunststof brandstoftank van de Pregio heeft een tot 70 liter vergrote inhoud. De Pregio wordt aangedreven door een 2,5 liter viercilinder Euro-3 turbodiesel met watergekoelde EGR (Exhaust Gas Recirculation) ten behoeve van schone uitlaatgassen. In combinatie met een close-ratio handgeschakelde vijfbak is vlotte acceleratie mogelijk en een hoge kruissnelheid.