28-09-2004
Kia Pregio: goed gereedschap blijft de goedkoopste
De goedkoopste bestelauto van Nederland verrast opnieuw, met een extra
luxe GS versie naast de comfortabele RS. De veiligheidsstructuur van
de ruimtesparende frontstuur cabine is versterkt, waarbij tevens de
geluidsisolatie is verbeterd.
Enorme laadruimte is er in de Panel Van; ruim plaats voor zes personen
in de Dubbele Cabine. De nieuwe Pregio bereikt een stabieler weggedrag
met uitgekiende wielophanging.
Ingrijpende verbeteringen voor dezelfde prijs Met een onveranderde
basisprijs van 10.995,- exclusief BTW neemt de Kia Pregio een unieke
plaats in tussen grote en kleine bestelautos. Geen enkele van de grote
bestelautos is voor deze absoluut lage prijs te koop. Indien men de
prijs van de Pregio in relatie ziet tot het laadvolume en het
laadvermogen, komen zelfs alle kleine bestelautos duurder uit.
Veiligheidsstructuur rondom versterkt
Aan de voorzijde is de nieuwe Pregio meteen herkenbaar aan de
vriendelijke dolfijnneus, die meer volume heeft om de inzittenden bij
een onverhoopt ongeval beter te beschermen. Net zoals in vrijwel alle
personenautos, zijn het chassis en het koetswerk geïntegreerd tot één
dragende structuur. De botsenergie wordt dus niet alleen onderlangs,
maar ook bovenlangs de inzittenden geleid door de kooiconstructie.
Meer Europees design met extra ruime Dubbele Cabine
De brede kunststof voorbumper absorbeert kleine parkeerongelukjes
zonder blijvende schade. Een heldere- en krasvaste kunststof lens
beschermt de koplampen en de richtingaanwijzers. Aan de achterzijde
valt de eveneens heldere afdekking van de lichtarmaturen op, afgewerkt
met een chroomstrip overdwars boven de kentekenplaat. De achterbumper
heeft een slijtvaste kunststof antisliplaag.
De frontstuurcabine heeft een positief effect op de afmetingen van de
Dubbele Cabine. Omdat volgens de Nederlandse wetgeving tenminste
tweederde van de oorspronkelijke laadlengte afgescheiden dient te
worden, neemt de beenruimte van de passagiers navenant toe met die
oorspronkelijke laadlengte.
Moderne cockpit met effectieve geluidsisolatie
Het nieuwe dashboard is vergelijkbaar met moderne personenautos. Het
instrumentenpaneel omvat naast de snelheidsmeter en toerenteller twee
meters voor de brandstofvoorraad en koelmiddeltemperatuur. Voor de
overige vitale functies zijn controlelampjes voorzien. De bediening
van de luchtverversing en verwarming, en van de airconditioning op de
GS Airco versie, gebeurt door middel van draaiknoppen.
Alle zitplaatsen profiteren van grotere hoofdsteunen en verbeterde
zijdelingse steun, zowel in de zittingen als in de rugleuningen. De
bestuurdersstoel heeft een extra verzwaarde zitting en extra
versterkte scharnieren en montagepunten. De geluidsisolatie van de
motorruimte is verbeterd, zodat het geluidsniveau onder alle
rijomstandigheden lager is. Met name de afsluitingsrubbers van het
controleluik zijn verdubbeld.
Uiterst handelbaar in stadsverkeer door kleine draaicirkel
De Pregio heeft een draaicirkel die vergelijkbaar is met kleine
bestelautos (zoals de Opel Combo en Peugeot Partner). De laadlengte
van de Pregio overtreft de meeste grote bestelautos, die door hun
langere wielbasis minder handelbaar zijn. De Pregio komt dus makkelijk
op plaatsen waar een conventionele bestelauto niet past, met een
laadvolume waarvoor kleine bestelautos twee keer moeten rijden.
Stabiel en comfortabel weggedrag
De onafhankelijke wielophanging op de vooras komt overeen met moderne
personenwagens. Kia gebruikt hier Y-vormige (double wishbone)
draagarmen met schroefveren en een verzwaarde torsiestabilisator. Ook
de besturing komt naadloos overeen met comfortabele personenautos. De
stuurinrichting is een hydraulisch bekrachtigde tandheugel met
rondsel. De achteroverhelling van de fuseepennen is bijna 50% vergroot
om de rechtuitstabiliteit van de Pregio op de snelweg te versterken.
De achterwielophanging van de Pregio is opgewassen tegen het forse
laadvermogen met een starre as en bladveren. De veren zijn bij de as
in rubber gevat om geluid en trillingen te dempen.
Het remsysteem is ruimschoots opgewassen tegen de beladingcapaciteit
van de Pregio, met geventileerde schijfremmen op de voorwielen en
trommelremmen op de achteras.
Tot bijna 6 m3 laadruimte en ruim 1.300 kg laadvermogen
De Pregio wordt geleverd in één riante inhoudsmaat met een zeer ruim
laadvermogen. Het laadvermogen van de Pregio Panel Van is 1.319 kg;
voor de Dubbele Cabine is dit 1.338 kg.
De kunststof brandstoftank van de Pregio heeft een tot 70 liter
vergrote inhoud. De Pregio wordt aangedreven door een 2,5 liter
viercilinder Euro-3 turbodiesel met watergekoelde EGR (Exhaust Gas
Recirculation) ten behoeve van schone uitlaatgassen. In combinatie met
een close-ratio handgeschakelde vijfbak is vlotte acceleratie mogelijk
en een hoge kruissnelheid.
BedrijfsautoRAI