27-09-2004
Nissan Atleon met ultralichte opbouw
Voor goederentransport telt elke kilo laadvermogen, zeker bij
bedrijfsautos die met klein rijbewijs gereden moeten kunnen worden. De
Nissan Atleon met ultralichte carrosserie is daarvoor perfect
geschikt.
In samenwerking met carrosseriefabriek Tijmen Ploeg in Amersfoort is
voor deze lichte vrachtauto een nieuwe gesloten laadbak ontwikkeld,
waardoor het laadvermogen stijgt van 760 kg naar maar liefst 890 kg.
Dat is bijna 20 procent meer.
De Atleon is door zijn compacte formaat en robuuste bouw een populaire
bedrijfsauto voor het distributiewerk in het midden- en kleinbedrijf.
Hij is wendbaar en daarmee geschikt voor transport tot in
binnenstedelijke gebieden. Bovendien heeft hij een ruime gesloten
opbouw van 4,30 meter lang, 2,20 meter breed en 2,15 hoog, die
toegankelijk is via twee achterdeuren. De tot dusver gebruikte
aluminium laadbak van de Atleon maakte belading tot 760 kg mogelijk,
zonder daarbij over de 3.500 kg GVW (eigen gewicht plus laadvermogen)
uit te komen. De grens die geldt voor het besturen van bedrijfsautos
met een klein (personenauto) rijbewijs.
150 kg lichter
Door gebruik te maken van andere materialen en een speciaal
productieprocédé heeft carrosseriefabriek Tijmen Ploeg voor de Atleon
een even ruime maar 150 kg lichtere laadbak ontworpen. De wanden
bestaan uit drie centimeter dikke profielen met aan de buitenzijde
aluminium plaat en aan de binnenzijde polyester panelen. Daartussen
zit een harde schuimlaag die het geheel de benodigde stevigheid geeft.
De vloer is eveneens extreem licht van gewicht doordat die is
opgebouwd met honingraatprofiel. Op de laadvloer is een antisliplaag
aangebracht. De zijkanten van de Atleon hebben geen kitnaden of
klinknagels. Daardoor is op de volstrekt gladde buitenkant eventuele
bedrijfsreclame op fraaie wijze aan te brengen. Ook door de strakke
polyester binnenzijde is het reinigen van de laadbak zeer goed en
grondig te doen.
Voor de gesloten opbouw op de Atleon maakte Nissan al gebruik van
lichte materialen, zoals een volledig aluminium hulpframe,
achterportaal en opstapbumper. Door nu ook nog lichtere materialen te
gebruiken voor de zijwanden en de vloer is deze aanzienlijke winst in
laadvermogen gerealiseerd.
Het laadvermogen stijgt door de nieuwe opbouw naar 890 kg en dan is de
Atleon tevens voorzien van de verplichte afscherming aan de zijkanten
ter bescherming van voetgangers en fietsers. Nissan biedt hiermee een
bedrijfsauto voor klein rijbewijs die zich met zijn laadgewicht aan de
top in dit populaire segment nestelt. De prijs van het Atleon chassis
inclusief een luxe cabine-interieur met onder andere een verende
chauffeursstoel, centrale portiervergrendeling en elektrische ramen en
spiegels, bedraagt 21.289 euro excl. B.T.W.
BedrijfsautoRAI