SGP
Algemene Politieke Beschouwingen begroting 2005
Datum publicatie: 28-09-2004
Auteur: B.J. van der Vlies
Jammer dat de miljoenennota ruim vóór Prinsjesdag op straat lag.
Onhoffelijk tegenover ons staatshoofd, Hare Majesteit de Koningin, en
staatsrechtelijk onzuiver tegenover de Staten-Generaal. We moeten er
tegen waken dat de parel aan de kroon van ons staatsbestel,
Prinsjesdag, wordt uitgehold en degradeert tot een leeg ritueel.
Jammer is het ook dat de minister-president door ziekte niet aanwezig
kan zijn. Wij wensen hem vanaf deze plaats een voorspoedig herstel en
Gods zegen toe.
Ik begin met de financieel-economische problematiek. De noodzaak om
opnieuw enkele drastische ombuigingen te verwerkelijken staat voor
velen vast, ook buiten het regeringskamp. Maar de gevolgen zijn hier
en daar ook nu weer pijnlijk. Daarom zoek je draagvlak voor de
ingrepen in de samenleving. De sociale partners zijn daarbij
gesprekspartners. En dat nu wil momenteel niet erg vlotten. De grote
werknemersorganisaties hebben alle vormen van overleg opgeschort tot
nà de acties van zaterdag aanstaande. Dit door hen gekozen
conflictmodel heeft tegenover het door ons bepleite harmoniemodel
zelden tot duurzame oplossingen geleid. Integendeel, gróte
maatschappelijke onrust, gróte verliezen aan rendement en
bedrijvigheid; slecht voor onze samenleving en voor ons moreel. Een
dergelijke houding wordt door ons diep betreurd. FNV, CNV en MHP
verspelen op deze wijze krediet! Je zinkt toch wel diep weg als je
jouw stoel in de Ridderzaal demonstratief onbezet laat.
Verwant met RMU
Dan hebben we meer verwantschap mét de RMU, die al enige tijd geleden
een voorstel heeft gedaan tot bemiddeling. Het conflict tussen kabinet
en sociale partners moet aan de onderhandelingstafel worden opgelost
en niet door acties op straat. Het gaat uiteindelijk om het vinden van
een nieuw en duurzaam evenwicht tussen de eigen verantwoordelijkheid,
welke door het in de laatste decennia sterk opgerukte individualisme
is vervaagd én werkelijke solidariteit. Solidariteit tussen
generaties, tussen rijk en arm, gezond en ziek; naast een hernieuwd
accent op eigen verantwoordelijkheid. Wat vindt de vice-premier van
het voorstel tot bemiddeling door enkele gezaghebbende en
onafhankelijke deskundigen? Genoemd en bereid zijn de politicoloog Van
Schendelen en de arbeidsrechtdeskundige Van der Heijden. Is hij bereid
de eerste stap te zetten? Grote hobbel vormen de voorgestelde
levensloopregelingen. Daarin zien wij in verruimingen voor de fysiek
zware beroepen én in verlaging van de leeftijdsgrens in de
overgangsregeling aanknopingspunten. Waarom is gekozen voor een
strakke en scherpe benadering en niet voor een veel geleidelijkere
omslag? Die laatste komt ons als wijs en gewenst voor.
Inderdaad, de sociale zekerheid moet toekomstbestendig worden gemaakt.
Maar daarbij moet wél oog blijven voor de menselijke maat. De
sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, het
draagkrachtbeginsel dus. Groepen die niet de mogelijkheden hebben hun
eigen positie te versterken âouderen, gehandicapten, chronisch ziekenâ
moeten worden ontzien. De nare discussies van vorig jaar hierover
moeten zich niet herhalen. Onlangs ontvingen we een brief naar
aanleiding van mijn motie van 18 december vorig jaar. Daaruit wordt
duidelijk dat de intussen getroffen reparatiemaatregelen weliswaar
zoden aan de dijk zetten, maar dat de uiteindelijke effecten van de
maatregelen voor 2004 pas later definitief bekend worden. Helpen ze
genoeg en helpen ze iedere betrokkene? Dat blijft de vraag. Daar komen
de ombuigingen voor 2005 nu weer overheen. We zijn er dus nog niet.
Wij houden de vinger aan de pols en kùnnen niet accepteren dat â
vanzelfsprekend onverhoopt â de genoemde groepen onevenredig, dat wil
zeggen nog meer dan min 1%, worden getroffen.
Grijs kenteken
Zo heeft mijn fractie zich er ook over verbaasd dat in de
besluitvorming over intrekking van het grijze kenteken, niet meteen
oog bleek te zijn voor bijzondere doelgroepen die daarvan gebruik
maken. Ik denk nu bijvoorbeeld aan gehandicapten en schoolvervoer voor
kinderen uit grote gezinnen, voor wie er nauwelijks goedkopere
alternatieven zijn. De uiteindelijke voorstellen maken een
uitzondering voor gehandicapten. Maar ook in het midden- en
kleinbedrijf en de agrarische sector heeft men grote moeite met deze
voorgenomen maatregel. De combinatie van afschaffen grijze kenteken,
verhoging energieheffingen en verlaging van de tarieven van de
vennootschapsbelasting pakt juist dààr flink lastenverzwarend uit.
Hoe wordt hier op gereageerd? Wat ons betreft: grijze kenteken nù
handhaven. Overigens zit de mkb-sector te schreeuwen om deregulering.
Wanneer gaat dat nu écht gebeuren?
Zorg onder zware druk
Een ander punt. In de zorgsector staat veel onder zware druk. De
verpleeghuiszorg, de spoedeisende hulp, de thuiszorg bijvoorbeeld. Ook
de toegang tot de zorg moet voluit gegarandeerd blijven onder alle
prikkels (no-claim e.d.) ter bevordering van een weloverwogen en waar
mogelijk selectief gebruik van het zorgaanbod. De Inspectie voor de
Gezondheidszorg spreekt over deze aandachtspunten haar zorgen
onomwonden uit. Wij delen die zorgen. Een argument dat van de zijde
van het kabinet wordt opgevoerd is dat eerst maar eens gewerkt moet
worden aan doelmatigheid, minder bureaucratie en meer kwaliteit. Alsof
het alleen een managementprobleem is. Méér handen aan het bed en
minder benen onder het bureau, zeker! Maar is daarmee alles gezegd?
Ik denk steeds sterker van niet! Op té veel plaatsen waar zorg wordt
geleverd, lukt het ondanks de grote inzet van velen niet om met een
beschikbaar budget rond te komen. Hoe dat precies komt, is niet altijd
even duidelijk. Niet meteen een zak geld erbij dus. Eerst gezaghebbend
onderzoek, maar vervolgens ook zo nodig de bereidheid tot extra
budgettaire inzet. Anders is verder onderzoek gauw een zoethoudertje.
De opleidingen tot de verzorgende, verplegende en medische beroepen
mogen niet buiten beeld blijven. Er moeten meer mensen beschikbaar
komen én de bestaande capaciteit aan bedden en behandelingsapparatuur
moet beter worden gebruikt. Wat betreft de toegang tot de zorg, we
zouden ons toch schamen als mensen om financiële redenen moeten
afzien van noodzakelijke zorg. Zover mag het in ons land niet komen!
Er is helaas al verkilling, vereenzaming en verwaarlozing genoeg. Die
werkelijkheid moet worden terug gedrongen. De getroffen maatregelen in
de sfeer van eigen bijdragen, zelfzorgmedicijnen, zieken- en
gehandicaptenvervoer en dergelijke spelen hierbij een rol. Deze moeten
zorgvuldig worden heroverwogen. Wat ons betreft sturen we er op aan
dat het draagkrachtbeginsel nog méér onderscheidt in wat van mensen
wordt gevraagd aan eigen bijdragen. Het begrip draagkracht in dezen
moet ook nog extra gerelateerd zijn aan de gezinsgrootte. Grote
gezinnen op minimum niveau hebben het al lang moeilijk, zij moeten uit
de wind worden gehouden. Graag een reactie op deze punten.
Nog een punt. De bezuinigingen in de onderwijssector. Het
onderwijsachterstandenbeleid kàn na het debat dat we er onlangs
omstandig over voerden, niet worden gekort. Dat zou contra-productief
zijn. Ook de maatregel inzake de studiefinanciering voor
dertig-plussers willen wij onder kritiek stellen, omdat ons is
gebleken dat bepaalde groepen studenten âpastorale opleidingen
bijvoorbeeldâ er onevenredig door worden getroffen.
Rekkelijkheid
Ik zie de minister van Financiën zijn wenkbrauwen al fronsen: Wie zal
dat betalen? Hij niet! De SGP-fractie erkent dat het in onze
wijzigingsvoorstellen gaat om zogeheten âgroot geldâ. De EMU-norm
willen wij gerespecteerd zien. De rekkelijkheid die zich aftekent in
het Europese beleid op dit punt, staat ons niet aan. Wij steunen dus
de inspanning om weer onder de 3% te komen. We vinden dat de andere
landen datzelfde behoren te doen. Het economische herstel is nog
aarzelend en pril, voorzichtigheid is dus geboden. Belastingverlaging
moet in een internationale, concurrerende context de nodige impulsen
geven. Een gunstig vestigingsklimaat moet worden geboden. Loonmatiging
is nodig, maar door de verwikkelingen in het arbeidsklimaat niet
veilig gesteld. We lezen het allemaal in de voorliggende stukken en
wij steunen deze accenten. Maar de vruchten worden pas op langere
termijn geplukt. Op de kortere termijn zijn de marges dus smal.
In dÃt verband begrijpen wij niet goed dat er nog altijd wat âheilige
koeienâ ongemoeid kunnen blijven rondlopen. Ik noem de al eens eerder
overwogen belastingheffing op pleziervaartuigen. De jachthavens puilen
uit. Wat ligt er niet voor een kapitaal aangemeerd. Durven we dat niet
aan? Ik denk ook aan het beruchte âH-woordâ. Kennelijk onbespreekbaar.
Maar dat is niet lang meer te billijken. Wij vermogen niet in te zien
dat een aftopping van de hypotheekrenteaftrek, bijvoorbeeld vanaf
250.000 euro, geleidelijk ingevoerd, als het gaat om het aanspreken
van de sterkste schouders, nu zo onrechtvaardig is als het doel is er
effecten van maatregelen voor lagere inkomensgroepen mee te kunnen
compenseren. Waarom pakken we dat niet aan, uiteraard zorgvuldig?
Derde voorbeeld: Mijn fractie heeft zich behoorlijk gestoord aan de
belofte van het kabinet, enkele weken geleden afgelegd op de tribunes
van Athene, dat op topsport komend jaar niet zal worden bezuinigd. Wat
is dat nu toch voor een prioriteitstelling! Alsof het daar meteen fout
zou gaan als men met iets minder toe moet.
Veiliger samenleving
De regering wil op doortastende wijze verder met haar
hervormingsagenda. In de hoop te kunnen voorkomen, aldus de minister
van Financiën, dat de huidige âzware griepaanvalâ uitgroeit tot een
âchronische ziekteâ. Onze vraag echter is of de hervormingsagenda
daarvoor toereikend is. Immers, naast financieel-economische
maatregelen, deregulering en dergelijke, is veel méér nodig. Naast
een agenda met materiële verbeterpunten, dient ook een agenda met
immateriële verbeterpunten te worden gehanteerd. Daar gebeurt
natuurlijk wél wat aan. Te wijzen valt op de terechte doelstelling de
samenleving veiliger te maken en op de doelstelling burgers, jongeren
en ouderen, weer nadrukkelijker te plaatsen in hun eigen
verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving.
De veiligheid in onze samenleving moet dringend worden bevorderd. Het
bieden van geborgenheid aan de burgers is één van de authentieke
overheidstaken. De inzet op dit punt verdient prioriteit. Dreigende
terroristen moéten merken dat onze overheid niet duldt dat we binnen
of buiten onze landsgrenzen worden bedreigd. Wij beseffen dat het
nodig kan zijn dat we privacy inleveren in ruil voor slagvaardige
middelen om deze, wat sommigen al noemen nieuwe wereldoorlog, zo
overtuigend mogelijk te voeren. Die âoorlogâ snel winnen zal heel
lastig zijn, maar als we met grote inspanning een âwapenstilstandâ
kunnen afdwingen, is dat al heel wat. De inzet van mogelijk zelfs
robuuste middelen wordt uiteraard ook internationaal gevergd.
Maar er is meer nodig. Ik denk aan de waarden- en normendiscussie. De
minister-president verdient een compliment dat hij deze discussie ook
op Europees niveau heeft aangezwengeld. Over verdraagzaamheid, respect
en humaniteit. Maar het is onze diepste overtuiging dat het om méér
moet gaan. Zolang dat genegeerd wordt, dringt het beeld zich
onweerstaanbaar aan mij op van het dweilen met de kraan open. Laat ik
duidelijk zijn.
Christelijk Nederland
Er is een discussie opgelaaid of Nederland nog wel een christelijk
land is. Dit naar aanleiding van uitspraken van de minister-president
in een interview (NRC Handelsblad, 11 september jongst leden).
Wezenskenmerken van onze samenleving zoals tolerantie, raak je niet
zomaar kwijt. Ook de christelijke wortels horen tot die kenmerken,
aldus de premier. De christelijke identiteit van Nederland blijft in
zijn ogen bestaan. Iemand als de columnist Paul Cliteur, toch bepaald
géén SGP-er, vindt juist bijna geen land ónchristelijker (RD
16-9-04). De secularisatie is hier verder voortgeschreden dan in
omliggende landen, zo stelt hij. Hij heeft hier toch wel een punt. Wie
zich vernoemt of is vernoemd naar Jezus Christus ânaar Hém verwijst
het predikaat christelijk!â en daarmee dus Zijn Naam noemt, dient àf
te staan van ongerechtigheid (2 Tim. 2:19). Dààr ligt de kern van
onze roeping, van ons allen, ook van de overheid als Gods dienares.
Naar die maat zullen we eenmaal worden beoordeeld. Als we ónder die
maat blijven, stelt dat ons schuldig!
Kinderen en echtscheiding
Wanneer vanuit dit perspectief de hervormingsagenda van het kabinet
nog eens tegen het licht wordt gehouden, blijken er wezenlijke hiaten.
Natuurlijk, vreedzaamheid, verdraagzaamheid, respect, solidariteit en
dergelijke horen er op. Maar dan dient het ook te gaan over huwelijk
en gezin. De grote plaag van de ontwrichte gezinnen door
echtscheidingen en dergelijke, dient naar vermogen te worden ingedamd
(weer verplichte bemiddeling en verzoeningspoging en in de fiscale
sfeer de ontmoediging van bijvoorbeeld aftrek alimentatie uit Box 1 en
vrijstelling voor kinderen voor beide ouders uit Box 3). Steeds meer
wetenschappers en anderen spreken hun toenemende zorgen uit over dit
verschijnsel. Opvoedingsondersteuning en Actie Jong bijvoorbeeld,
jazeker, maar ook hier moet de kraan dicht voordat het dweilen echt
zin heeft. Geweld op tv en zedeloze reklame in de publieke ruimte zijn
helaas nog niet uitgebannen.
Het dient ook te gaan om themaâs als abortus provocatus en euthanasie,
waarover juist deze zomer weer veel te doen is geweest. De regering
mag een fundamentele discussie over euthanasie op demente personen en
op mensen die âklaar zijn met het levenâ niet nog langer uit de weg
gaan. Zit er wel voldoende tempo én gezag in de acties van de
regering om verdere liberalisering te voorkomen, sterker, om gegroeide
praktijken zo veel mogelijk terug te dringen en alternatieven aan te
reiken? Uitstel met een jaar van de evaluatie van de WAZ is een
verkeerd signaal. Wij vinden dat er een straffere aanpak vereist is.
Het was voor ons een slechte beurt dat de minister van Buitenlandse
zaken er zó gemakkelijk toe te bewegen bleek om bij Portugal de
zorgen in deze Kamer over de weigering van toelating van de
abortusboot over te brengen.
Gemeenten die de nuloptie wensen in het kader van de opheffing van het
bordeelverbod, zijn nog altijd niet officieel geholpen.
Rechtszekerheid voor ambtenaren van de burgerlijke stand die een
gewetensbezwaar hebben bij het sluiten van een levensverbintenis van
homoparen, laat nog altijd op zich wachten. De voortslepende zaak van
mevrouw Eringa met de gemeente Leeuwarden spreekt boekdelen. Deze
kwesties zouden toch ook door dit kabinet worden geregeld? Waar blijft
dàt deel van de hervormingsagenda? En dan heb ik het nog maar niet
over de eroderende plaats van de zondag in onze samenleving.
Eerherstel van het bijzondere en zegenrijke karakter van deze dag is
dringend gewenst! Laat de politiek het goede voorbeeld geven.
Islamisering
Zeker, ook wij beseffen dat we in een pluriforme samenleving zijn
terecht gekomen. Diverse godsdiensten en culturen vragen een plek. Wie
zijn of haar geloof ( welk geloof ook) serieus neemt, doet hoe dan ook
uitspraken met een exclusief karakter. Dat botst dus gemakkelijk.
Rondom de oprukkende âislamiseringâ van onze samenleving blijkt dat.
In de Troonrede wordt het herstel van vertrouwen centraal gesteld.
Uiteraard een belangrijk begrip. Bestendig vertrouwen gedijt niet in
de grillige en onvaste sfeer van menselijk kennen en kunnen,
vertrouwen is alleen onwankelbaar als het verankerd is door het geloof
in God in Christus.
De politieke inrichting van ons leven moet daarom naar de geboden van
God gebeuren. De bronnen van onze kennis van het wàre en goéde
vloeien niet allereerst en allermeest in de staat, wél in de kerk. De
staat âen niet de kerkâ echter is geroepen die te gieten in de vormen
van het publieke en private recht (Prof.Dr. W. Balke in âCalvijn en de
Bijbelâ). Als het gaat om échte waarheid en wijsheid hierin,
vervallen we in de politieke discussie tot veel geharrewar. Je zou er
vanuit je politieke overtuiging door ontmoedigd kunnen geraken. Als je
te veel omlaag en naar opzij kijkt en te weinig omhoog. Maar hoop en
het uiteindelijke perspectief liggen vast vergrendeld in de
geloofswetenschap die boven op het Bondsdaggebouw in Bern met de
volgende woorden tot uitdrukking wordt gebracht: Hominum confusione et
Dei providentia Helvetia regitur. Vrij vertaald: door allerlei
menselijk geharrewar volvoert God Zijn Raad. Inderdaad, door de
woestijn naar het beloofde land. Wij wensen de regering, ons
Vorstenhuis, ons land en volk, Gods onmisbare zegen en wijsheid toe.
Veel manna uit de hemel en water uit de steenrotsen, om in dezelfde
beeldspraak van de minister-president in Forum te blijven.