Stadsdeel Centrum - Evaluatie Koninginnenacht en -dag 2004
28/09/2004 - Koninginnenacht werd dit jaar weer voor het eerst sinds
1996 gevierd. De negentien georganiseerde evenementen hebben in een
gemoedelijke sfeer plaatsgevonden. Het doel van de koninginnenacht,
het herinvoeren van een feest voor alle Amsterdammers is bereikt.
Tijdens de feestelijkheden in de nacht is de openbare orde niet
verstoord. De koninginnenacht is dan ook voor herhaling vatbaar. Wel
wil het Dagelijks Bestuur dat de organisatoren van evenementen zonder
horecabedrijf, een tapvergunning kunnen aanvragen. Zij moeten echter
wel voldoen aan de hiervoor gestelde wettelijke voorwaarden uit de
drank- en horecawet.
Koninginnedag
Ook de koninginnedag is naar wens verlopen. Ten opzichte van vorig
jaar (350.000) waren er dit jaar 500.000 bezoekers. Het aantal
evenementen tijdens de dag (133) was hoger dan vorig jaar (110). Bij
het verlenen van de vergunningen is ook dit jaar weer een actief
clusterbeleid gevoerd. Het aantal aangevraagde buurtinitiatieven is
gelijk gebleven aan 2003. Dit jaar zijn er 375 tapontheffingen
verleend, dit zijn er 54 meer ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de
werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn heeft de commerciële markt op het
Damrak en Rokin doorgang kunnen vinden. In totaal zijn 413
vergunningen voor standplaatsen verstrekt. Dit zijn er 36 meer ten
opzichte van vorig jaar.
Toiletten
Er werden in totaal 80 plaskruizen in de binnenstad geplaatst.
Verspreid over de binnenstad waren er vijf toileteilanden, waar tegen
een vergoeding van 0,50 gebruik van kon worden gemaakt. Het aantal
door de horecaondernemers geplaatste toiletvoorzieningen op straat was
conform de grootte van het aantal bezoekers van het betreffende
evenement. Deze lijn zal de komende jaren ook worden doorgezet. De
extra toiletvoorzieningen bij deze evenementen en de toileteilanden én
de plaskruizen leidden tot verminderde overlast door wildplassers.
Het invoeren van het gebruiken van ecobekers is in goed overleg met de
horecaondernemers verschoven naar 1 mei 2004.
Combiteams
De horeca heeft samen met de Reiniging afvalplannen opgesteld en
actief meegeholpen met het opruimen van het afval. Door de toename van
het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar en omdat
koninginnedag dit jaar op een vrijdag viel, waardoor veel feestgangers
hun verblijf verlengden, is er dit jaar meer veegvuil en afval
opgehaald dan in 2003. Over de viering van koninginnenacht en -dag
zijn dit jaar weinig klachten binnengekomen. Deze bevindingen worden
ook gestaafd door de combiteams; er zijn dit jaar aanzienlijk minder
overschrijdingen van de geluidsnormen geconstateerd. Dankzij het
ingestelde vooroverleg is bij geen enkel groot of middelgroot
evenement een overschrijding geconstateerd. Dit jaar is de aanzet
gegeven tot het concept pleincoördinatie (in samenwerking met de
gemeente). Het concept zal de komende jaren verder doorgevoerd worden.
Dit geldt ook voor het plan om een zogenaamd oranje lint van
festiviteiten door de stad te trekken. Ook dit plan krijgt in 2005
zijn verdere beslag.
Regelgeving
Uit de evaluatie komt verder naar voren dit in een vroeger stadium,
het liefst voor 1 december, de regelgeving rond de festiviteiten
duidelijk moet zijn. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de
buurtbewoners, ondernemers en organisatoren van culturele activiteiten
die hun festiviteiten gedurende de dag en acht hierop kunnen
afstemmen.
Water
Aandachtspunt bij de handhaving is onder meer de aanpak van het lawaai
op het water, temeer omdat de KLPD (waterpolitie) heeft laten weten
het volgend jaar niet meer beschikbaar te zijn. Het Dagelijks Bestuur
zal de burgemeester vragen om hiervoor in 2005 een oplossing te
vinden, temeer omdat deze vorm van lawaaioverlast thans lastig is aan
te pakken. De werkgroep Afvalplan blijft ook in 2005 bestaan.
Al met al kan worden geconcludeerd dat zowel koninginnenacht als -dag
2004 goed zijn verlopen.
Koninginnedag op de grachten
Terug naar de vorige pagina