Veilig Amsterdam


Stadsdeel Centrum - Evaluatie Koninginnenacht en -dag 2004

28/09/2004 - Koninginnenacht werd dit jaar weer voor het eerst sinds 1996 gevierd. De negentien georganiseerde evenementen hebben in een gemoedelijke sfeer plaatsgevonden. Het doel van de koninginnenacht, het herinvoeren van een feest voor alle Amsterdammers is bereikt. Tijdens de feestelijkheden in de nacht is de openbare orde niet verstoord. De koninginnenacht is dan ook voor herhaling vatbaar. Wel wil het Dagelijks Bestuur dat de organisatoren van evenementen zonder horecabedrijf, een tapvergunning kunnen aanvragen. Zij moeten echter wel voldoen aan de hiervoor gestelde wettelijke voorwaarden uit de drank- en horecawet.

Koninginnedag
Ook de koninginnedag is naar wens verlopen. Ten opzichte van vorig jaar (350.000) waren er dit jaar 500.000 bezoekers. Het aantal evenementen tijdens de dag (133) was hoger dan vorig jaar (110). Bij het verlenen van de vergunningen is ook dit jaar weer een actief clusterbeleid gevoerd. Het aantal aangevraagde buurtinitiatieven is gelijk gebleven aan 2003. Dit jaar zijn er 375 tapontheffingen verleend, dit zijn er 54 meer ten opzichte van vorig jaar. Ondanks de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn heeft de commerciële markt op het Damrak en Rokin doorgang kunnen vinden. In totaal zijn 413 vergunningen voor standplaatsen verstrekt. Dit zijn er 36 meer ten opzichte van vorig jaar.

Toiletten
Er werden in totaal 80 plaskruizen in de binnenstad geplaatst. Verspreid over de binnenstad waren er vijf toileteilanden, waar tegen een vergoeding van 0,50 gebruik van kon worden gemaakt. Het aantal door de horecaondernemers geplaatste toiletvoorzieningen op straat was conform de grootte van het aantal bezoekers van het betreffende evenement. Deze lijn zal de komende jaren ook worden doorgezet. De extra toiletvoorzieningen bij deze evenementen en de toileteilanden én de plaskruizen leidden tot verminderde overlast door wildplassers.

Het invoeren van het gebruiken van ecobekers is in goed overleg met de horecaondernemers verschoven naar 1 mei 2004.

Combiteams
De horeca heeft samen met de Reiniging afvalplannen opgesteld en actief meegeholpen met het opruimen van het afval. Door de toename van het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar en omdat koninginnedag dit jaar op een vrijdag viel, waardoor veel feestgangers hun verblijf verlengden, is er dit jaar meer veegvuil en afval opgehaald dan in 2003. Over de viering van koninginnenacht en -dag zijn dit jaar weinig klachten binnengekomen. Deze bevindingen worden ook gestaafd door de combiteams; er zijn dit jaar aanzienlijk minder overschrijdingen van de geluidsnormen geconstateerd. Dankzij het ingestelde vooroverleg is bij geen enkel groot of middelgroot evenement een overschrijding geconstateerd. Dit jaar is de aanzet gegeven tot het concept pleincoördinatie (in samenwerking met de gemeente). Het concept zal de komende jaren verder doorgevoerd worden. Dit geldt ook voor het plan om een zogenaamd oranje lint van festiviteiten door de stad te trekken. Ook dit plan krijgt in 2005 zijn verdere beslag.

Regelgeving
Uit de evaluatie komt verder naar voren dit in een vroeger stadium, het liefst voor 1 december, de regelgeving rond de festiviteiten duidelijk moet zijn. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de buurtbewoners, ondernemers en organisatoren van culturele activiteiten die hun festiviteiten gedurende de dag en acht hierop kunnen afstemmen.

Water
Aandachtspunt bij de handhaving is onder meer de aanpak van het lawaai op het water, temeer omdat de KLPD (waterpolitie) heeft laten weten het volgend jaar niet meer beschikbaar te zijn. Het Dagelijks Bestuur zal de burgemeester vragen om hiervoor in 2005 een oplossing te vinden, temeer omdat deze vorm van lawaaioverlast thans lastig is aan te pakken. De werkgroep Afvalplan blijft ook in 2005 bestaan.

Al met al kan worden geconcludeerd dat zowel koninginnenacht als -dag 2004 goed zijn verlopen.

Koninginnedag op de grachten

Terug naar de vorige pagina