PROJECTPARTNERS DE WHISPER
Stadsbus Whisper: stil, duurzaam en energiebesparing 25-40%
Apeldoorn, 28 september 2004
The Whisper: duurzame, stille stadsbus verbruikt 25-40% minder
energie
Tijdelijk in Apeldoornse dienstregeling 2005
De duurzame Apeldoornse bus The Whisper kan, na optimalisatie, een
brandstofbesparing van maar liefst 25-40 procent bereiken. Voor het
huidige prototype is dat 7,4 procent. Die gegevens zijn dinsdagochtend
28 september gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de
Whisper-projectpartners: VDL Berkhof, Connexxion, de gemeente
Apeldoorn en e-Traction. Na afloop werd het prototype van The Whisper
gepresenteerd, dat de afgelopen 18 maanden werd gerealiseerd voor
800.000,- euro.
Ook kon een proefrit worden gemaakt met een tweede bus die, net als
The Whisper, wordt aangedreven met wielnaafmotoren.
Verdere afname van energieverbruik
De komende maanden wordt The Whisper zodanig omgebouwd dat de bus
25-40 procent minder brandstof verbruikt dan gangbare bussen. Daartoe
worden bijvoorbeeld kleinere wielen en kleinere, efficiëntere motoren
ingebouwd, waardoor de bus 1.500 kilogram lichter wordt. Ook worden
betere banden met een lagere rolweerstand aangebracht. In combinatie
met onder meer betere accu's leidt dit tot een vermindering van het
energieverbruik. Na volledige optimalisatie zou die besparing, op
grond van modellen en technische verbeteringen, volgens TNO kunnen
oplopen tot 40 procent.
Verloop en vervolg project
Oorspronkelijk was de verwachting dat de Whisper-bus al begin 2004 zou
worden opgenomen in de Apeldoornse dienstregeling. Hierin trad echter
door een aantal oorzaken vertraging op. Zo bleken de grote wielen,
hoewel in eerste instantie een logische keuze, een complicerende
factor. Daarnaast werden beslissingen bemoeilijkt door wettelijke
voorschriften voor aanbesteding van de vervoersconcessie in
Gelderland. Hierdoor kwam er een andere vervoerder, namelijk BBA, in
beeld. Tegelijk kreeg het project te maken met een terugtredende
overheid (gemeente Apeldoorn als projectpartner en provincie
Gelderland als subsidieverstrekker) en overdracht naar de reeds
betrokken marktpartijen, en werden mogelijkheden verkend om het
vervolg van het project zeker te stellen.
De verbeterde Whisper-bus rijdt volgend jaar enkele maanden volgens de
reguliere dienstregeling in Apeldoorn, die vanaf 2005 in handen komt
van BBA. Ook wordt de komende periode de eerste proefserie ontwikkeld
ten behoeve van de preproductie.
De techniek achter de bus
The Whisper heeft een revolutionair nieuwe aandrijfconstructie die
gebruikmaakt van elektrische wielnaafmotoren. 's Nachts laadt de bus
op vanuit het elektriciteitsnet. Overdag wordt dit aangevuld door een
dieselgenerator en door terugwinning van elektriciteit bij het
remmen.
Deze uitvoering heeft niet alleen grote voordelen ten opzichte van
conventionele bussen, maar ook ten opzichte van andere
milieuvriendelijke initiatieven op het gebied van openbaar vervoer. Zo
is The Whisper niet alleen veel energiezuiniger en schoner, de bus is
ook beduidend stiller. Bovendien kan de aandrijfconstructie worden
toegepast in reeds bestaande bussen.
--
Noot voor de redactie,