Ingezonden persbericht


Persbericht

Biologisch blijft groeien in krimpende voedingsmarkt

*De verkoop van biologische producten heeft in het tweede kwartaal een groei van 4,5% gerealiseerd. Zowel supermarkten als speciaalzaken dragen bij aan deze groei. De omzet steeg met 4,5 miljoen naar 105 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van de nieuwe kwartaal EKO-Monitor, een uitgave van Biologica.*

Een opmerkelijke prestatie, want als gevolg van de prijsoorlog in het supermarktkanaal is de totale levensmiddelenomzet in het tweede kwartaal iets gedaald. Tegelijkertijd lijkt een einde te komen aan een periode van lichte daling van het aantal biologische bedrijven.

Groente, fruit, zuivel en vlees

Belangrijkste trekkers van de biologische omzetgroei zijn de versgroepen vlees (10% groei) en zuivel (8% groei). De omzetgroei van biologische AGF steeg met een voorzichtige 2%. Absolute uitschieter zijn de biologische eieren met een omzetplus van 33%. Waarschijnlijk draagt de geslaagde campagne /Adopteer een Kip/, met inmiddels meer dan 25.000 adoptanten, hier aan bij. Het marktaandeel van biologisch is in het tweede kwartaal met een tiende procent gestegen naar 1,7%. De versgroepen AGF, zuivel, vlees en brood lopen met een marktaandeel van gemiddeld 2,9% duidelijk voorop ten opzichte van de overige productgroepen.

Stijging bedrijven in omschakeling

Het aantal landbouwbedrijven dat zich bij Skal heeft aangesloten voor omschakeling naar biologisch is het afgelopen kwartaal met 26% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat is een duidelijk signaal dat de vraag naar biologische producten ook in de primaire sector aantrekt. Het totaal aantal bij Skal aangesloten bedrijven steeg met bijna 1% naar
1448. Het areaalaandeel van de biologische landbouw is met 2,2% gelijk gebleven.

*/Nederland gaat biologisch /**bereikt 4 miljoen consumenten*

Stichting Natuur en Milieu, initiatiefnemer van /Nederland gaat biologisch/, is bijzonder tevreden met de resultaten van deze actie. Met free publicity via eigen ledenbladen zijn 4 miljoen leden van 32 maatschappelijke organisaties bereikt met de boodschap om meer biologische producten te kopen. Dit najaar komen er vervolgacties. Zo roepen 15 maatschappelijke organisaties een miljoen leden op om een biologische appelboom of kip te adopteren. Ook voor klanten van supermarkten zijn acties in voorbereiding. Het CBL, de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, verwacht dat de groei van biologisch nog meer zal gaan stijgen als de betrokken achterban van de maatschappelijke organisaties meer biologisch gaan kopen. Biologica neemt vanaf dit najaar de coördinatie rond de maatschappelijke organisaties over van Stichting Natuur en Milieu.

/Einde persbericht/

_Opmerking voor de redacties_:
Cijfers uit persbericht mogen alleen gepubliceerd worden o.v.v. de bron: EKO-Monitor Biologica. De kwartaal EKO-Monitor staat integraal op: _www.platformbiologica.nl_. Voor vragen: Biologica, Annelijn Steenbruggen en Bert van Ruitenbeek, tel. 030-2339970.