Ingezonden persbericht
Persbericht
Biologisch blijft groeien in krimpende voedingsmarkt
*De verkoop van biologische producten heeft in het tweede kwartaal een
groei van 4,5% gerealiseerd. Zowel supermarkten als speciaalzaken dragen
bij aan deze groei. De omzet steeg met 4,5 miljoen naar 105 miljoen
euro. Dat blijkt uit de cijfers van de nieuwe kwartaal EKO-Monitor, een
uitgave van Biologica.*
Een opmerkelijke prestatie, want als gevolg van de prijsoorlog in het
supermarktkanaal is de totale levensmiddelenomzet in het tweede kwartaal
iets gedaald. Tegelijkertijd lijkt een einde te komen aan een periode
van lichte daling van het aantal biologische bedrijven.
Groente, fruit, zuivel en vlees
Belangrijkste trekkers van de biologische omzetgroei zijn de versgroepen
vlees (10% groei) en zuivel (8% groei). De omzetgroei van biologische
AGF steeg met een voorzichtige 2%. Absolute uitschieter zijn de
biologische eieren met een omzetplus van 33%. Waarschijnlijk draagt de
geslaagde campagne /Adopteer een Kip/, met inmiddels meer dan 25.000
adoptanten, hier aan bij. Het marktaandeel van biologisch is in het
tweede kwartaal met een tiende procent gestegen naar 1,7%. De
versgroepen AGF, zuivel, vlees en brood lopen met een marktaandeel van
gemiddeld 2,9% duidelijk voorop ten opzichte van de overige productgroepen.
Stijging bedrijven in omschakeling
Het aantal landbouwbedrijven dat zich bij Skal heeft aangesloten voor
omschakeling naar biologisch is het afgelopen kwartaal met 26% gestegen
ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat is een duidelijk signaal dat
de vraag naar biologische producten ook in de primaire sector aantrekt.
Het totaal aantal bij Skal aangesloten bedrijven steeg met bijna 1% naar
1448. Het areaalaandeel van de biologische landbouw is met 2,2% gelijk
gebleven.
*/Nederland gaat biologisch /**bereikt 4 miljoen consumenten*
Stichting Natuur en Milieu, initiatiefnemer van /Nederland gaat
biologisch/, is bijzonder tevreden met de resultaten van deze actie. Met
free publicity via eigen ledenbladen zijn 4 miljoen leden van 32
maatschappelijke organisaties bereikt met de boodschap om meer
biologische producten te kopen. Dit najaar komen er vervolgacties. Zo
roepen 15 maatschappelijke organisaties een miljoen leden op om een
biologische appelboom of kip te adopteren. Ook voor klanten van
supermarkten zijn acties in voorbereiding. Het CBL, de koepelorganisatie
van alle supermarkten in Nederland, verwacht dat de groei van biologisch
nog meer zal gaan stijgen als de betrokken achterban van de
maatschappelijke organisaties meer biologisch gaan kopen. Biologica
neemt vanaf dit najaar de coördinatie rond de maatschappelijke
organisaties over van Stichting Natuur en Milieu.
/Einde persbericht/
_Opmerking voor de redacties_:
Cijfers uit persbericht mogen alleen gepubliceerd worden o.v.v. de bron:
EKO-Monitor Biologica. De kwartaal EKO-Monitor staat integraal op:
_www.platformbiologica.nl_. Voor vragen: Biologica, Annelijn
Steenbruggen en Bert van Ruitenbeek, tel. 030-2339970.