Lijst Pim Fortuyn
Speeches
'Alleen regenten regeren zonder te luisteren'
Den Haag, 28/04/2004 - Het kabinet moet met bezuinigingen zelf het
voorbeeld geven, vindt de Fractie LPF. Woordvoerder Herben verweet het
kabinet tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen vandaag de
noodzakelijke bezuinigingen af te wentelen op de gewone man. Herben
wil in de zorgsector jaarlijks 3 miljard euro besparen op logistiek en
minstens 1 miljard euro inhouden op Ontwikkelingssamenwerking (OS) en
Europa.
Algemene Politieke Beschouwingen 2004 bijdrage LPF
Alleen regenten regeren zonder te luisteren
MdV,
Eventjes heb ik met de gedachten gespeeld mijn bijdrage van vorig jaar
nogmaals uit te spreken. Het zou duidelijk maken dat dit kabinet niet
heeft geluisterd, niet naar de samenleving en niet naar het parlement.
Zelfs de titel van mijn vorige bijdrage Nederland verdient beter is
een jaar later nog actueel, getuige het motto van de vakbondsacties.
Wij drukten de regering op het hart te werken aan modern leiderschap
dat weet te inspireren en te overtuigen, te werken aan herstel van het
consumentenvertrouwen, want economie is geen exacte wetenschap maar
bovenal een kwestie van psychologie, van vertrouwen in eigen kunnen,
van vertrouwen in de regering en daardoor van vertrouwen in de
toekomst. Wij benadrukten dat bij noodzakelijke ingrepen oog moet
blijven voor de menselijke maat. Een beleid dat zoals Pim Fortuyn het
uitdrukte, zakelijk met een hart is. Streng maar rechtvaardig, zoals
wij ook bij een streng vreemdelingenbeleid oog hielden voor de
schrijnende gevallen. Daarom interrumpeerde ik vorig jaar de
minister-president toen hij stelde dat werken tot je 65ste altijd de
norm was geweest. Ik wees hem op het feit dat mensen na veertig
dienstjaren met welverdiend pensioen konden, dat mensen in slijtende
of gevaarlijke beroepen, bijvoorbeeld politie, militairen, brandweer
en ambulancepersoneel, eerder met functioneel leeftijdsontslag gingen.
De LPF heeft het afgelopen jaar herhaaldelijk aangedrongen om de
mogelijkheid van een deeltijdpensioen te bestuderen als alternatief om
uit de huidige impasse te komen.
MdV,
Waar staan wij een jaar later? Nederland is in rep en roer omdat het
kabinet lijdt aan doofheid, een chronische kwaal waardoor het dus
buiten de no-claimregeling voor de ziektekosten valt en een gepeperde
afrekening van de burger krijgt.
Twee onderwerpen doen de emoties hoog oplopen: ten eerste de
voorgenomen maatregelen ten aanzien van VUT/prepensioen en ten tweede
de rode loper die dit kabinet fungerend voorzitter van de Europese
Unie wil uitrollen voor de toetreding van Turkije. Twee onderwerpen
waar een ruime meerderheid van de bevolking tegen is, worden
doorgedrukt. Dat noemen wij gedrag van regenten en daartegen komt de
Lijst Pim Fortuyn altijd in verzet. Het Nederlandse volk komt vanouds
in verzet tegen regenten in een traditie die meer dan 200 jaar terug
gaat tot Joan Derk van der Capellen tot den Pol met zijn pamflet Aan
het volk van Nederland aan wie Pim Fortuyn zijn gelijknamige boek
opdroeg. Het gaat dus niet alleen om een gat op rechts zoals de
oppervlakkige waarnemer zou kunnen denken na de affaire Wilders. De
moedige poging van collega Wilders om de koers van de VVD te
beïnvloeden strandde niet op een exclusief rechts standpunt. De
toetreding van Turkije wordt in dit huis afgewezen door LPF, CU en SGP
en in Europa plaatsen toonaangevende politici in Duitsland (Merkel)
en Frankrijk (Sarkozy) grote vraagtekens. Kijkend naar de achterban
van onze politieke partijen constateerde Maurice de Hond dat alleen de
aanhang van GroenLinks in meerderheid positief is over de Turkse
toetreding. De kabinetsmaatregelen tegen het prepensioen kunnen op nog
minder steun van de bevolking rekenen. Niet voor niets is op dit
onderwerp de gehele oppositie links en rechts in verzet verenigd. De
coalitiepartijen voelen nattigheid en kennelijk heeft het CDA bij
collega Verhagen zijn linkeroor uitgespoten, getuige de zojuist door
hem ingezette reddingsoperatie.
MdV,
De LPF hecht aan de Nederlandse soevereiniteit, maar je moet je
afvragen of Nederland eigenlijk wel een soevereine staat is, dat wil
zeggen: aan geen hoger gezag ondergeschikt. Nu al wordt 60% van onze
wetgeving gedicteerd door Europa. Anderzijds, soeverein betekent ook
"zich nergens aan storend", zegt de dikke Van Dale die ik aan het
Nationaal Dictee heb overgehouden. Het woordenboek geeft als voorbeeld
"soevereine minachting", en dat is een rake typering van de houding
van dit kabinet ten opzichte van de samenleving. Want, zo zegt de
voorzitter van het Midden- en Kleinbedrijf Loek Hermans: 'Dit kabinet
lost alle problemen op door er een conflict van te maken'. Volgens de
voorman van het MKB, goed voor 55% van onze werkgelegenheid, is de
ministersploeg niet bereid om te luisteren naar rationele argumenten
inzake het hervormen van de sociale zekerheid. Men duwt maar door,
zonder naar de praktische gevolgen te kijken. De verhoudingen zijn
stuk, de maatvoering is compleet zoek en de voorgestelde bezuinigingen
zullen door de wijze waarop ze worden voorgesteld en uitgevoerd niets
bijdragen aan het herstel van onze economie. Einde citaat.
Ondernemers, vakbonden, verzekeraars en pensioenfondsen zijn niet
gecharmeerd van het kabinet, net als tal van andere maatschappelijke
organisaties. Nog slechts 16% van de bevolking heeft vertrouwen in het
kabinet Balkenende-2. Ter vergelijking: het demissionaire Balkenende-1
kon in maart 2003, na alle gedonder en beginnersfouten van de LPF, nog
altijd rekenen op 52%.
De fractie van de Lijst Pim Fortuyn kan zich niet vinden in het
kabinetsbeleid, dat de noodzakelijke bezuinigingen afwentelt op de
gewone man. De overheid moet zelf het goede voorbeeld geven. We willen
niet meedoen aan het bijeenharken van bezuinigingen, terwijl de grote
reorganisaties uitblijven. Zo kan in de gezondheidszorg miljarden
worden bespaard op logistiek en bureaucratie. Het rapport van
TPG-topman Bakker somt besparingen op bij de logistiek van patiënten,
goederen en medicijnen, die oplopen tot drie miljard euro. Geen
toekomstmuziek, maar grotendeels binnen een kabinetsperiode van vier
jaar te bereiken. Zolang dat niet is gebeurd, verlangt de LPF dat
AOWers zonder pensioen, chronisch zieken en gehandicapten buiten de
bezuinigingen worden gehouden, dat niet op Onderwijs wordt bezuinigd.
Van de jaarlijkse subsidiestroom van 22 miljard kan volgens de Edmund
Burke Stichting 15 miljard worden bespaard door privatisering of
afschaffing. Dan moet het toch mogelijk zijn te beginnen met een
doelstelling van 10%, ofwel 2,2 miljard. Bent u daartoe bereid? Alleen
minister Hoogervorst van VWS is begonnen met de uitvoering van de
zoeklichtmotie van de LPF om subsidies kritisch tegen het licht te
houden. Voorts geven we nog steeds veel te veel uit aan Europa en
Ontwikkelingssamenwerking. De LPF wil in deze buitenlandsector
structureel ten minste één miljard besparen. Het is te zot voor
woorden dat Ontwikkelingssamenwerking 300 miljoen over heeft van 2003
en nog naar goede doelen in het buitenland zoekt. Daar weten ze bij
Onderwijs en Volksgezondheid ook wel raad mee! Bijvoorbeeld voor de
broodnodige hervorming van het VMBO. Versnelde gaswinning kan
honderden miljoenen opleveren. Het schrappen van een tv-zender kan 200
miljoen besparen. Er komt toch weer een commerciële zender van John de
Mol bij! Kortom, er valt nog veel te besparen zonder de burger verder
uit te knijpen.
Het gemak waarmee dit kabinet het mes zet in de verzorgingsstaat staat
in schril contrast met de moeite die het blijkbaar kost om in eigen
overheidsvlees te snijden. We hebben nu een minister voor Bestuurlijke
Vernieuwing, maar die lijkt vooral oog te hebben voor zijn
"kreunjuweel", een halfslachtige herziening van het kiesstelsel die de
gewenste directe democratie niet dichterbij brengt.
Wanneer komt er nu eens een serieuze reactie op het voorstel van Pim
Fortuyn om de 14 ministeries terug te brengen tot een zestal
kerndepartementen? De door ons bepleite minister voor Veiligheid zou
hiervoor een mooi startpunt kunnen vormen.
En benoem voldoende staatssecretarissen, niet om de formatie rond te
krijgen, maar stel ook projectsecretarissen aan, die op tijdelijke
basis en dwars door alle ministeries heen een bepaalde klus moeten
klaren; iets gedurfder dus dan de commissaris voor Jeugd- en
Jongerenbeleid die nu is aangesteld. En als de vergrijzing inderdaad
de toekomstagenda bepaalt, dan ook een projectsecretaris voor
ouderenbeleid.
Heeft het kabinet wel geleerd van miljarden verslindende
infrastructuurprojecten als de Betuwelijn en de HSL, getuige het feit
dat de onrendabele Zuiderzeelijn nog steeds voor 2,8 miljard euro in
de boeken staat?
Wat gaat u doen aan de al maar stijgende lokale lasten? Wordt het niet
eens tijd om die stijging aan een jaarlijks maximum te binden? In het
rapport Beerenschot dat afgelopen week werd gepubliceerd, werd onze
vrees bewaarheid. De lokale overheden wentelen de bezuinigingen af op
de burger en snijden niet in eigen vlees. Wat gaat u daaraan doen?
Nu we het toch hebben over resultaten, dit kabinet wil het aantal
verkeersdoden tot 900 terugdringen, de uitval van leerlingen met de
helft en de criminaliteit met 25% (geldt dit laatste overigens ook
voor de geweldsmisdrijven?) Mooie doelstellingen, maar wanneer? In
2010. Maar loopt deze kabinetsperiode niet tot hooguit 2007? Waarop
mogen wij u in dat jaar afrekenen?
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn vorige kabinetten veel te
gemakkelijk omgegaan met de EU-Nitraatrichtlijn: kosten 1 miljard. En
dit kabinet heeft dat in de onderhandelingen in Brussel niet
bijgebogen.
En dan nog vragen om vertrouwen? Van de boerengezinnen, waar de
portemonnaie leeg is, zal dit kabinet dat niet krijgen.
MdV,
Terwijl er in Nederland tot op het bot wordt bezuinigd, geven we
onverminderd jaarlijks 4 miljard euro weg aan ontwikkelingshulp. Dat
is mijn fractie een doorn in het oog. Deskundigen plaatsen grote
vraagtekens bij de effectiviteit van ontwikkelingshulp, een
eigentijdse variant op de aflaathandel. De LPF pleit voor een
parlementair onderzoek naar de effectiviteit van OS.
Ook ten opzichte van de Europese Unie is ons land erg genereus. We
zijn en blijven met afstand de grootste nettobetaler van de EU. Er
vloeit netto meer dan drie miljard naar Brussel. Wat ons betreft is
het tijd om een dikke streep te zetten onder dit beleid. Wanneer gaat
onze bijdrage omlaag? vraag ik de minister-president. Temeer daar de
eventuele toetreding van Turkije ons volgens optimistische schattingen
ook nog eens twee miljard gaat kosten.
De Euro-elite heeft in 1999 besloten om geen principiële obstakels op
te werpen tegen een toekomstig Turks EU-lidmaatschap. Dit betekent dus
dat over een jaar of 10 het qua bevolking grootste land van de EU een
land is, dat qua ligging, geschiedenis, religie en cultuur feitelijk
geen Europees land is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeg
ik, en met mij de meerderheid van de Nederlandse bevolking? De premier
schreef onlangs: 'Het lijkt erop dat de Unie de burger onderweg is
kwijtgeraakt. Veel mensen () voelen zich niet betrokken bij het grote
geheel.' Nou, hier hebt u een concreet voorbeeld voorhanden. De
beladen kwestie van een Turkse toetreding is, net als de euro en de
recente uitbreiding met 10 nieuwe lidstaten, nooit per referendum
voorgelegd aan de Nederlandse bevolking, die zich daardoor dan ook
terecht overvallen voelt. Als u de Nederlandse burger niet wilt
kwijtraken, maar juist wilt betrekken bij de Europese Unie, geef hem
dan ook de kans om zijn zegje te doen. Stem in met een referendum over
Turkije. Vooraf! Je kunt het niet maken om te gaan onderhandelen met
een land, om vervolgens aan het einde van het traject, een referendum
te houden waarin de eigen bevolking alsnog een "nee" zou kunnen laten
horen. Als de EU wil vasthouden aan haar toezegging te gaan
onderhandelen, dan kun je de burger op zijn minst vragen een uitspraak
te doen over de onderhandelingsvoorwaarden. Een buitengewoon
lidmaatschap, met de status van bevoorrecht handelspartner, is een
goed voorstel van de Duitse christen-democraten. Een vrij verkeer van
personen is voor ons niet bespreekbaar.
In 1974 werden profetische woorden van oud-premier Willem Drees
opgetekend in NRC Handelsblad: 'blijft de regering ten aanzien van
beide categorieën - gastarbeiders en Surinamers - bij haar beleid, dan
zullen voor de grote steden, vooral wat de huisvesting en het
leefklimaat betreft, de harde woorden gelden: Een uitzichtloze
situatie'. En verder: 'in werkelijkheid ontstaan tegenstellingen met
een discriminatoir karakter juist bij de toestand die ontstaat bij
onbeperkte toelating'.
Een volledig Turks lidmaatschap van de EU betekent uiteindelijk
onbeperkte toelating. Door familiebanden met de reeds 3,5 miljoen
Turken in Duitsland en Nederland zal het aantal niet of slecht
geïntegreerde moslims binnen tien jaar verdubbelen en verder
onstuitbaar groeien. De integratieproblemen zullen onbeheersbaar
worden, de verzorgingsstaat onhoudbaar. De regering weet dat ook wel,
maar zij ziet alleen de vergrijzing als een groot probleem. In
werkelijkheid leidt dit kabinetsbeleid niet tot vergrijzing, maar tot
de komst van honderdduizenden jonge moslims die zullen eisen dat de
Nederlandse samenleving zich aan hen, en aan de grootste lidstaat van
de EU aanpast, en niet andersom.
Het is kortzichtig dat het kabinet wel twintig jaar vooruit wil kijken
als het gaat om de vergrijzing, wel wil onderhandelen met Turkije,
maar niet nu de maatregelen treft die nodig zijn om straks een vredig
samenleven met miljoenen moslims te garanderen, zoals de invoering van
een neutrale staat. Bent u bereid de Grondwet aan te passen?
MdV,
Om de integratie te doen slagen, zijn ingrijpende maatregelen
noodzakelijk om de instroom te beperken en de uitstroom te vergroten.
Voor oudere allochtonen, veelal in het bezit van een uitkering en
kansloos op de arbeidsmarkt, zou moeten gelden dat zij met behoud van
hun volledige uitkering mogen terugkeren. Hiermee ben je een stuk
goedkoper uit dan wanneer ze in ons land zouden blijven, aangezien de
kosten voor huisvesting en gezondheidszorg komen te vervallen. Wat
nodig is, is een groot remigratieproject. Iets dergelijks zou vanuit
Ontwikkelingssamenwerking kunnen worden gefinancierd.
Tenslotte zou het een goed idee zijn om het grote aantal buitenlandse
gevangenen in onze gevangenissen terug te dringen, door met landen als
Marokko, Turkije en Suriname verdragen af te sluiten, op grond waarvan
deze gevangenen hun straf in eigen land kunnen uitzitten. Daarmee zou
in een klap ons cellentekort zijn opgelost.
Graag een reactie van de minister-president op genoemde voorstellen.
MdV,
Ik kom tot een afronding.
Nederland heeft behoefte aan een daadkrachtig politiek leiderschap;
een leider die voor eenheid zorgt in plaats van verdeeldheid, oog
heeft voor de werkelijke problemen in deze samenleving en oprecht
luistert naar en rekening houdt met de wensen van zijn onderdanen.
Stel mensen in staat te sparen voor hun prepensioen. Onze oproep aan
het kabinet is: Help Jan Modaal fiscaal! Kijk naar het LPF-voorstel om
een deeltijdpensioen in te voeren: bijvoorbeeld vier dagen werken als
je 60 bent, drie dagen als je 63 bent, twee dagen als je 65 wordt en
nog een of twee dagen tot en met 67 jaar. Onderzoek heeft uitgewezen
dat tweederde van de werknemers na 60 jaar wel wil doorwerken, maar
minder dagen. Tussen 60 en 67 jaar zou de werktijd geleidelijk moeten
worden afgebouwd. Ondanks de steun van bijvoorbeeld het Midden- en
Kleinbedrijf en de verzekeraars heeft het kabinet tot nu toe niet
geluisterd. Doe eens een poging mij te overtuigen waarom ik op 2
oktober niet naar het Museumplein hoef te gaan, omdat u bereid bent
naar de burger te luisteren.
En overigens vind ik dat de paleizen van de monarchie niet hoeven te
worden verwoest, maar wel in het jubileumjaar moeten worden
opengesteld.
Mat Herben
LPF