Nieuws
28 sep 2004 - VVD wil verduidelijking over
uitspraken Raad van State over luchtkwaliteit
De Volkskrant berichtte zaterdag 25 september dat de geplande aanleg van
nieuwe snelwegen, spitsstroken, industrieterreinen en andere
infrastructurele projecten onzeker is geworden. Uit het artikel blijkt
dat dit het gevolg is van uitspraken van de bestuursrechter waar hij zegt
dat de lucht in Nederland te veel ongezonde deeltjes bevat. Deze
uitspraken maant de VVD-Tweede-Kamerfractie schriftelijke vragen te
stellen aan de minister en staatssecretaris van VROM en de minister van
Verkeer en Waterstaat.
Hieronder treft u de vragen.
Vragen van de leden De Krom, Hofstra en Veenendaal (allen VVD) aan de
Minister en de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer en de Minister van Verkeer en Waterstaat over
recente uitspraken van de Raad van State met betrekking tot
luchtkwaliteit.
1. Heeft u kennis genomen van het artikel 'Uitbreiding snelweg in gevaar'
en het artikel 'Klem tussen auto en gezondheid ' over gevolgen van
recente uitspraken van de Raad van State ?
2. Kunt u concreet aangeven wat de gevolgen zijn van deze uitspraken van
de Raad van State inzake de naleving van de Europese grenswaarden voor
luchtkwaliteit op het gebied van infrastructuur, ruimtelijke ordening en
woningbouw? Hoe verhoudt zich dit tot de spoedwet wegverbreding?
3. Kunt u een overzicht geven van andere landen c.q. regio's in de
Europese Unie waar de gestelde grenswaarden voor luchtkwaliteit tot
problemen leiden of zullen leiden? Kunt u in dit overzicht vermelden
welke maatregelen deze overheden nemen om aan de grenswaarden te voldoen?
4. Kunt u zich herinneren dat de Tweede Kamer heeft verzocht om een
wettelijke regeling te treffen voor het besluit luchtkwaliteit? Waarom
heeft de Tweede Kamer tot nu toe nog niets van u vernomen? Wanneer kunnen
concrete voorstellen tegemoet worden gezien?
5. Kunt u aangeven welke maatregelen het Kabinet overweegt te nemen om
aan de gestelde grenswaarden voor luchtkwaliteit in 2005 (voor fijn
stof), respectievelijk in 2010 (voor stikstofdioxide) te voldoen? Kunt u
aangeven welke consequenties daaraan zijn verbonden?
6. Indien u niet in staat bent om aan de gestelde grenswaarden te voldoen
binnen de gestelde termijnen, welke acties overweegt u dan te nemen?
7. Kunt u aangeven wat de uitspraak van de Raad van State betekent voor
het wegontwerp en het wegbeheer in Nederland, nu de Raad van State stelt
dat rijstroken minimaal 3,5 meter breed moeten zijn, dat er steeds
vluchtstroken aanwezig moeten zijn en dat er slecht minimaal sprake mag
zijn van verkeerscongestie, rekening houdende met het gedrag van
automobilisten?
8. Welke betekenis kent u toe aan de "Europese overeenkomst inzake
internationale hoofdverkeerswegen", d.d. 15 november 1975? Dient deze
overeenkomst mede gelet op het huidige Europese beleid, niet dringend te
worden geactualiseerd? Hoe gaan Europese landen met deze regels om en
welke acties gaat u op dit punt ondernemen?
9. Welke wetswijzigingen zijn nodig om de stringente eisen in de onder
vraag acht genoemde overeenkomst met succes te elimineren?
VVD