Groep Wilders
INBRENG GEERT WILDERS BIJ ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN
28 SEPTEMBER 2004
Voorzitter! De kloof tussen de burger en de Haagse politiek is groot
en blijft groot zolang de echte problemen zoals de mensen in het land
die ervaren, niet worden benoemd, laat staan van adequate oplossingen
worden voorzien. Thema's als veiligheid, zorg, terrorisme en
integratie en immigratie komen in de Miljoenennota 2005 onvoldoende
aan bod. Dit kabinet lijkt het contact met de kiezer te hebben
verloren. Gezien mijn zeer geringe spreektijd van slechts enkele
minuten kan ik vandaag - in afwachting van betere tijden - slechts
enkele thema's aanstippen.
Mijn eerste thema is Turkije. Turkije mag nooit, met een streep onder
nooit, lid worden van de EU. Europa moet dus ook geen onderhandelingen
beginnen met Turkije. Ik heb hiervoor vele argumenten maar ik zal er
nu slechts een aantal noemen:
- Turkije is geen Europees maar een Aziatisch en islamitisch
land. Goede relaties met Turkije zijn prima maar een goede buur is nog
geen familielid.
- De migratiestroom vanuit Turkije zal desastreus zijn en zal
de enorme problemen die we nu toch al hebben met de integratie van
niet-westerse allochtonen alleen maar verergeren, bovendien gaat
Turkije de Europese en NL belastingbetaler vele miljarden euro's per
jaar kosten.
- Toetreding van Turkije gaat de Europese belastingbetaler
vele miljarden euro's per jaar kosten, en aangezien Nederland een
grote netto-betaler is zal de Nederlandse belastingbetaler hier fors
voor moeten opdraaien
- Als we het niet-Europese land Turkije tot de EU zouden
toelaten, welke argumenten hebben we dan nog om andere niet-Europese
landen een lidmaatschap van de EU te ontzeggen als zij in de toekomst
ook de ambitie krijgen lid te worden van de EU, zoals bijv. Marokko?
- Turkije zal door zijn hoge bevolkingscijfer grote invloed
krijgen op de wetgeving in Europa en daarmee in Nederland - zeker
omdat in de nieuwe Grondwet de inwoneraantallen belangrijker worden
bij de besluitvorming.
Voorzitter, ik wil geen Europa dat aan het einde van deze eeuw
islamitisch zal zijn, zoals de Amerikaanse islamdeskundige Lewis
onlangs voorspelde, en ik wil ook geen Turkse invloed op onze
nationale Nederlandse wetgeving. Vele Nederlanders vinden dat ook.
Mijn conclusie is dan ook: Goede relaties met Turkije zijn prima, maar
géén Turkije in de EU en als later dit jaar toch wordt besloten met
dat land te gaan onderhandelen zal ik bij een referendum actief
campagne gaan voeren tegen die Europese Grondwet. En het voorstel van
de fractievz van de VVD om over een jaar of twaalf, wanneer alles in
kannen en kruiken zal zijn, een referendum over de toetreding van
Turkije te houden, zie ik slechts een grote fopspeen en een
schoolvoorbeeld van Haagse trucjes die de mensen in het land meer dan
beu zijn. Hoewel ik zelf principieel tegen de Turkse toetreding ben en
zal blijven en dus ook tegen elk referendum over Turkije ben, was
collega Van Aartsen wel een vent geweest als hij niet had gepleit voor
een referendum in 2016 maar voor een referendum nu over de vraag of
Europa wel of niet toetredingsonderhandelingen met Turkije moet
beginnen.
Voorzitter, ik had het zojuist over het belang van de integratie van
niet-westerse allochtonen in de Nederlandse samenleving. Ik zeg dit
vanuit een positief ideaal: het ideaal van een democratische
rechtsstaat waarbinnen discriminatie met kracht moet worden bestreden
en er ruimte is voor groepen en individuen die onze rechtsstatelijke
waarden en normen met ons delen. Maar juist vanwege de grote problemen
die wij op dit gebied hebben, wil ik vandaag een pleidooi houden voor
een veel stringenter immigratiebeleid. Wat zijn de concrete feiten?
Die zijn als volgt: terwijl de Nederlandse bevolking de afgelopen 30
jaar met 25% steeg van 13 naar 16 mln inwoners, steeg het aantal
niet-westerse allochtonen in ons land gedurende dezelfde periode met
maar liefst 1000% van 160.000 naar 1.6 mln. Van die 1,6 mln
niet-westerse allochtonen is bijna 1 mln moslim. Het aantal moslims in
Nederland is sinds 1990 verdubbeld van bijna een half miljoen naar
bijna een miljoen. En de groei van de Nederlandse bevolking tot 2010
komt voor maar liefst 75% voor rekening van niet-westerse allochtonen
en slechts 8% voor rekening van de autochtonen. Vz, dit zijn allemaal
feiten, afkomstig van het CBS. Tegelijkertijd zien we allemaal dat de
Nederlandse samenleving met enorm grote problemen wordt geconfronteerd
als het gaat om de integratie van niet-westerse allochtonen. Deze
problemen met integratie van veel niet-westerse allochtonen en de
cijfers over immigratie en demografie nopen tot een forse aanscherping
van het immigratiebeleid. Ik hecht er daarbij bovendien aan dat we al
onze energie, beleid en financiële middelen nu eerst richten op een
succesvolle integratie van de vele niet-westerse allochtonen die al in
Nederland zijn. Daarbij is het echt onwenselijk dat er jaarlijks
tienduizenden mensen uit bijvoorbeeld landen als Turkije en Marokko,
maar ook uit andere niet-westerse landen, door gezinsmigratie naar
Nederland komen. Ik stel de regering, dan ook voor om gezinshereniging
en gezinsvorming van niet-westerse migranten gedurende 5 jaar te
verbieden.
Voorzitter, gelet op mijn beperkte spreektijd snel naar mijn laatste
thema voor vandaag:
Veiligheid. Het aantal slachtoffers van geweldsdelicten stijgt nog
steeds en ook de overlast in buurten is niet verminderd. De
Miljoenennota biedt daarentegen slechts vaagheden waar geen burger
iets van begrijpt. Wat men wel begrijpt en waar men zich mateloos aan
ergert is dat de politie wordt aangemoedigd vooral veel bonnen te
schrijven, meer dan 10 miljoen volgend jaar vooral voor lichte
verkeersovertredingen om de staatskas te spekken, terwijl de mensen in
het land het spuugzat zijn dat de politie in geen velden of wegen te
bekennen is als er overlast is in hun buurt of er in hun auto is
ingebroken. Laat de politie haar prioriteit verleggen naar het
dienstbaar zijn aan de bevolking en het aanpakken van de echte
criminaliteit. Mensen die lichte verkeersovertredingen begaan zijn
geen criminelen. En als er meer geld nodig is voor meer agenten dat
moet dat geld er komen. Een ander voorstel is de invoering van het
three-strikes-you're-out'-principe, waarbij criminelen na drie
geweldsmisdrijven levenslang krijgen zonder kans op vervroegde
invrijheidsstelling. Is het kabinet bereid met voorstellen te komen
ter invoering van na drie keer levenslang?
Ik heb gelet op mijn spreektijd niet alle thema's besproken, over de
schrijnende problemen in de verpleeg- en verzorgingstehuizen - en
andere thema's zal ik bij enkele deelbegrotingen op terugkomen. Wel
wil ik nu al aangeven dat als de komende jaren er extra geld nodig is
voor veiligheid en politie, terrorisme, verpleeg- en
verzorgingstehuizen, ik dat geld wens weg te halen bij de begroting
van Ontwikkelingssamenwerking.