P&O FERRIES
Uitkomsten business analyse PO Ferries
UITKOMSTEN BUSINESS ANALYSE P&O FERRIES
Rotterdam Europoort, 28 september 2004,
P&O kondigt vandaag de uitkomsten aan van een grootschalige business
analyse binnen P&O Ferries. Deze analyse is de meest gedetailleerde
en grootschalige ooit binnen de operationele activiteiten uitgevoerd.
De uitkomsten, waaronder een aantal aanbevelingen die onder meer
onderhavig zijn aan consultatie bij de ondernemingsraden, zullen naar
verwachting leiden tot maatregelen die voor GBP 55 miljoen zullen
bijdragen aan verbetering van het operationeel resultaat.
De algemene conclusie van de analyse is dat er fundamentele
wijzigingen moeten worden doorgevoerd in het product dat wordt geboden
aan de consument alsmede in de kostenbasis van de ferrymaatschappij.
P&O Ferries stelt voor om het aantal schepen op haar routes van 31
terug te brengen naar 23 en om vier van haar dertien routes te
sluiten. Deze voorstellen kunnen leiden tot een verlies van circa
1.200 arbeidsplaatsen en het herplaatsen van 350 arbeidsplaatsen.
Vrachtactiviteiten zorgen voor de helft van het netto rendement van
P&O Ferries en deze markt kent een groei van 6% per jaar. Er zal een
vernieuwd vrachtproduct worden geïntroduceerd dat:
- sterk concurrerend in prijs zal zijn;
- klanten de garantie geeft van korte laadtijden en korte
wachttijden;
- gebaseerd zal zijn op nieuwe zgn. 'key account management systemen';
en
- het bestaande hoge niveau van maaltijden, voorzieningen en service
aan boord voor chauffeurs garandeert.
Passagiersverkeer inclusief bestedingen aan boord zorgen voor de
andere helft van het totale netto rendement. Ook deze sector zal van
blijvend groot belang zijn voor de ferrymaatschappij. Echter de markt
wordt negatief beïnvloed door een lager aantal dagretours en de groei
van de low cost airlines. Niettemin ziet P&O Ferries aanhoudende
kansen in de marktsegmenten short breaks en lange vakanties. Met een
focus op deze segmenten zal het nieuwe passagiersproduct van P&O
Ferries:
- een heldere en consistente prijszetting en een verbeterde website
krijgen;
- 'value for money' garanderen;
- een versterkte beleving tijdens het verblijf aan boord bieden;
- gekenmerkt blijven door het huidige brede scala aan hoogwaardige
catering; en
- nieuwe en attractieve winkelmogelijkheden aan boord bieden.
Los hiervan wordt voorgesteld om structurele wijzigingen in de
kostenbasis van de ferrymaatschappij door te voeren. De belangrijkste
aspecten zijn daarbij:
- het sluiten van alle Western Channel routes behalve de route
Bilbao-Portsmouth. Het aantal schepen in operatie zal worden
teruggebracht van zes naar één. Eén van de overtollige schepen zal op
een andere route worden ingezet, één wordt teruggenomen door de
eigenaar en drie zullen worden gecharterd aan derden; twee aan
Brittany Ferries in het kader van een zgn. 'Memorandum of
Understanding', hetgeen vandaag is ondertekend, en de andere op basis
van thans lopende onderhandelingen met derden;
- op het Kanaal zullen zes schepen in plaats van de huidige zeven
operationeel zijn. Echter, door een andere dienstregeling wordt de
huidige frequentie en capaciteit in de piekperioden gegarandeerd;
- nieuwe en meer flexibele dienstroosters en wijzigingen in de
procedures worden voorgesteld. Veiligheid en betrouwbaarheid blijvend
allesbepalend en de voorstellen zijn inmiddels goedgekeurd door de
'Maritime and Coastguard Agency'; en
- significante besparingen binnen ondersteunende afdelingen zijn in
kaart gebracht. Het mogelijk outsourcen van het 'fleet management'
wordt ook nadrukkelijk overwogen.
Deze voorstellen zouden leiden tot het verminderen van de operationele
kosten met een bedrag van ruim GBP 100 miljoen of 20%. Na aftrek van
de geschatte eenmalige kosten voor het sluiten van de genoemde routes
en een reductie van afschrijvingskosten (zie voetnoot), is de netto
bijdrage aan het operationele rendement GBP 55 miljoen per jaar. De
implementatiekosten voor deze voorstellen worden geraamd op circa GBP
60 miljoen per jaar. De meeste besparingen zullen per medio 2005 en
begin 2006 hun beslag krijgen.
Zoals eerder aangekondigd is in de analyse ook de huidige waarde van
de activa van P&O Ferries betrokken. Een bedrag ad GBP 108 miljoen aan
goodwill zal worden afgeschreven en aanvullend worden afschrijvingen
voor activa ter waarde van GBP 72 miljoen voorzien. Dit leidt tot een
reductie van de jaarlijkse afschrijvingen en leningen met GBP 13
miljoen. Met inbegrip van de reservering van GBP 60 miljoen voor de
implementatiekosten, bedragen de totale eenmalige kosten voor de
uitvoering van de voorgenomen maatregelen circa GBP 240 miljoen.
P&O Chief Executive Robert Woods gaf als commentaar op de
aankondiging: 'Wij zijn vastberaden om tot een significante
verbetering van de winstgevendheid van P&O Ferries te komen. Wat we
vandaag bekendmaken stelt ons in staat om een vereenvoudigd en
klantgericht product op minder routes en met minder schepen te bieden;
met aanzienlijk lagere en meer flexibele kostenbasis. Ofschoon het ons
ten zeerste spijt dat mogelijk banen verloren gaan, zijn we overtuigd
dat we hiermee de beste keuzes voor de toekomst maken, in het belang
van een gezond lange termijn perspectief'.
Noot voor de redactie (