AutoRai

28-9-2004

Fiat Idea... 'George not included'

Er is nu een auto, voorzien van een royale standaarduitrusting en aantrekkelijke Italiaanse styling, met een onweerstaanbare charme. Dit is de boodschap van de nieuwe commercial voor de Fiat Idea, met in de hoofdrol de bekende Amerikaanse filmster George Clooney.

De Fiat Idea is een unieke auto, niet gehinderd door de conventionele segmenten in autoland: de Idea is wendbaarder dan een middenklasse sedan, ruimer dan een stadsauto en compacter dan een MPV. Speciaal voor deze originele en elegante auto lanceert Fiat Auto nu een verleidelijke reclamecampagne.

De bekende Amerikaanse acteur George Clooney neemt de hoofdrol voor zijn rekening. In het dagelijkse leven brengt hij veel tijd door in zijn huis in Laglio aan het Como meer. Zijn passie voor alles wat Italiaans is van eten en wijn tot mode is bekend. Vanzelfsprekend geldt die passie ook voor Italiaanse autos. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de elegant gestileerde Fiat Idea de interesse opwekte van één van s werelds meest populaire acteurs.

Het verhaal
De commercial vertelt een verhaal van verleiding dat zich afspeelt op de wegen rond het Como meer. Een aantrekkelijke vrouw rijdt in een knaloranje Fiat Idea over een bochtige weg. Ze stopt bij een villa, stapt uit, maakt het bijrijdersportier open en loopt onverwachts weg. Een aantrekkelijke man van rond de 40 komt aanjoggen. Geïntrigeerd door het geopende portier (en het design van de Idea) stapt de man in. We zien dat de man dermate onder de indruk is van de mogelijkheden van de Idea dat hij lekker onderuit gaat liggen alsof de auto van hem is. Vervolgens trekt hij de deur dicht. Kort daarna komt de vrouw terug, zij sluit de auto met de afstandbediening, de man zit opgesloten. De man begint zijn excuses aan de vrouw aan te bieden, de vrouw stapt met een triomfantelijke glimlach in de Idea en rijdt weg met haar prooi, welke inmiddels duidelijk herkenbaar is als George Clooney. De reclame eindigt met de tekst Fiat Idea George not included, een subtiele noot voor de vrouwelijke kijkers.

De productie
Voor het maken van deze film werd een team van zeventig personen, twee conventionele cameras, een vaste camera en een camera-auto gebruikt. Er is in totaal 5000 meter film geschoten voor de in totaal dertig scènes in de reclamefilm, waarvoor in totaal 500 opnames nodig waren om tot het gewenste eindresultaat te komen. De spot is geregisseerd door de Argentijn Pucho Mentasti, meervoudig winnaar van de Leeuw op het Reclame Festival van Cannes. Ook werkten Agostino Castiglioni, een van de bekendste directors of photography, alsmede actrice en model Dara Tamanovich, de vrouwelijke tegenspeelster van George Clooney, mee aan deze unieke reclame.

Het filmen van de commercial met George Clooney in de open lucht, had zijn goede en mindere kanten. De meegaande persoonlijkheid van de acteur zorgde voor een ontspannen sfeer op de set. Moeilijker werd het toen talrijke fans, ondanks de afzettingen en de aanwezigheid van de Carabinieri, probeerden handtekeningen en fotos te bemachtigen. Deze pogingen werden bijna altijd beloond door een glimlachende Clooney.

De TV-spot wordt sinds 19 september uitgezonden in Italië. Naar verwachting zal de commercial vanaf eind dit jaar op de Nederlandse TV te zien zijn. Een reclamecampagne, onderverdeeld in vier afzonderlijke onderwerpen, gaat gelijktijdig van start en zal worden gepubliceerd in kranten en autobladen. Ook deze print- campagne maakt gebruik van George Clooney, gefotografeerd door de toonaangevende fotograaf Ferdinando Scianna.