28-9-2004
Fiat Idea... 'George not included'
Er is nu een auto, voorzien van een royale standaarduitrusting en
aantrekkelijke Italiaanse styling, met een onweerstaanbare charme. Dit
is de boodschap van de nieuwe commercial voor de Fiat Idea, met in de
hoofdrol de bekende Amerikaanse filmster George Clooney.
De Fiat Idea is een unieke auto, niet gehinderd door de conventionele
segmenten in autoland: de Idea is wendbaarder dan een middenklasse
sedan, ruimer dan een stadsauto en compacter dan een MPV. Speciaal
voor deze originele en elegante auto lanceert Fiat Auto nu een
verleidelijke reclamecampagne.
De bekende Amerikaanse acteur George Clooney neemt de hoofdrol voor
zijn rekening. In het dagelijkse leven brengt hij veel tijd door in
zijn huis in Laglio aan het Como meer. Zijn passie voor alles wat
Italiaans is van eten en wijn tot mode is bekend. Vanzelfsprekend
geldt die passie ook voor Italiaanse autos. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat de elegant gestileerde Fiat Idea de interesse
opwekte van één van s werelds meest populaire acteurs.
Het verhaal
De commercial vertelt een verhaal van verleiding dat zich afspeelt op
de wegen rond het Como meer. Een aantrekkelijke vrouw rijdt in een
knaloranje Fiat Idea over een bochtige weg. Ze stopt bij een villa,
stapt uit, maakt het bijrijdersportier open en loopt onverwachts weg.
Een aantrekkelijke man van rond de 40 komt aanjoggen. Geïntrigeerd
door het geopende portier (en het design van de Idea) stapt de man in.
We zien dat de man dermate onder de indruk is van de mogelijkheden van
de Idea dat hij lekker onderuit gaat liggen alsof de auto van hem is.
Vervolgens trekt hij de deur dicht. Kort daarna komt de vrouw terug,
zij sluit de auto met de afstandbediening, de man zit opgesloten. De
man begint zijn excuses aan de vrouw aan te bieden, de vrouw stapt met
een triomfantelijke glimlach in de Idea en rijdt weg met haar prooi,
welke inmiddels duidelijk herkenbaar is als George Clooney. De reclame
eindigt met de tekst Fiat Idea George not included, een subtiele noot
voor de vrouwelijke kijkers.
De productie
Voor het maken van deze film werd een team van zeventig personen, twee
conventionele cameras, een vaste camera en een camera-auto gebruikt.
Er is in totaal 5000 meter film geschoten voor de in totaal dertig
scènes in de reclamefilm, waarvoor in totaal 500 opnames nodig waren
om tot het gewenste eindresultaat te komen. De spot is geregisseerd
door de Argentijn Pucho Mentasti, meervoudig winnaar van de Leeuw op
het Reclame Festival van Cannes. Ook werkten Agostino Castiglioni, een
van de bekendste directors of photography, alsmede actrice en model
Dara Tamanovich, de vrouwelijke tegenspeelster van George Clooney, mee
aan deze unieke reclame.
Het filmen van de commercial met George Clooney in de open lucht, had
zijn goede en mindere kanten. De meegaande persoonlijkheid van de
acteur zorgde voor een ontspannen sfeer op de set. Moeilijker werd het
toen talrijke fans, ondanks de afzettingen en de aanwezigheid van de
Carabinieri, probeerden handtekeningen en fotos te bemachtigen. Deze
pogingen werden bijna altijd beloond door een glimlachende Clooney.
De TV-spot wordt sinds 19 september uitgezonden in Italië. Naar
verwachting zal de commercial vanaf eind dit jaar op de Nederlandse TV
te zien zijn. Een reclamecampagne, onderverdeeld in vier afzonderlijke
onderwerpen, gaat gelijktijdig van start en zal worden gepubliceerd in
kranten en autobladen. Ook deze print- campagne maakt gebruik van
George Clooney, gefotografeerd door de toonaangevende fotograaf
Ferdinando Scianna.
AutoRai