VOLKOREN persbericht: tien jaar geleden De Estonia ramp, 28 september 1994, Oostzee
Tien jaar geleden vertrok de veerboot Estonia voor zijn laatste reis uit de haven van Tallinn. Enkele uren later zonk de boot in de storm en kwamen meer dan 850 mensen om het leven.
De Estonia ramp, 28 september 1994, Oostzee
De laatste reis van de Estonia begon op 27 september om 19.00 uur. De veerboot vertrok uit Tallinn, maar men was bezorgd over de boegdeuren. Bij een inspectie kort voor vertrek ontdekte men problemen met de dichtingen, die er voor moesten zorgen dat de deuren waterdicht zouden zijn. Na minder dan 90 minuten op de Oostzee kwam de Estonia in zwaar weer terecht. Sommige passagiers gingen naar bed in hun hut; anderen bleven in de openbare ruimtes van het schip. Deze beslissingen zouden van levensbelang zijn voor wie wel en wie niet zou overleven. Rond middernacht ontdekte een mecanicien op een routine-inspectie dat er water door de boegdeuren binnenstroomde.
De pompen van de Estonia werden aangezet en men begon het water af te pompen. Maar de hoeveelheid water die binnenstroomde was veel te groot voor de capaciteit van de pompen. De Estonia liep vol water. Om 01.24 uur zond de Estonia een noodsignaal uit. Het volgelopen schip, heen en weer geschud door een harde wind en razende zee, maakte gevaarlijk slagzij. Toen vielen de motoren uit. Kort voor 02.00 uur sloeg de Estonia om en zonk.
Degenen die naar bed waren gegaan, konden niet ontsnappen. Degenen die in de lounges gebleven waren, hadden iets meer kans om te overleven. Er heerste paniek aan boord, waar iedereen vocht om van boord te geraken. Sommige mensen werden geplet door zwaar meubilair of door medepassagiers die hen vertrapten. Enkelen konden ontsnappen, maar slechts weinigen slaagden erin de veilige reddingsboten te bereiken. De meeste die in de ijskoude Oostzee terechtkwamen, stierven van de kou of verdronken. Na 60 minuten was het eerste schip ter plaatse. Dit was de Silja Symphony. Het was aardedonker en de golven waren huizenhoog, toch werden enige mensen gered.
Meer dan 850 opvarenden, het precieze aantal zullen we nooit weten, kwamen om het leven. De laatste rustplaats van de Estonia werd drie dagen later ontdekt Het schip lag op 80 meter diepte en de boegdeur was eraf gescheurd, waarschijnlijk door het geweld van de storm. Een rapport van drie jaar later concludeerde dat de boegdeur van de veerboot een zwak sluitsysteem had en dat de zware zee de deur had opengerukt. Na de ramp werd een monument opgericht ter nagedachtenis aan de gevallen slachtoffers.
at the close of every day heeft hun laatste album 'the silja symphony' aan dit tragedie gewijd. Een aantal weken geleden heeft het album de 3voor12 Awards gewonnen.
Voor meer informatie o.a. http://www.multi.fi/~stigb/Estonia/
VOLKOREN
POSTBUS 108
3640AC Mijdrecht
www.atthecloseofeveryday.com
www.VOLKOREN.com