Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 250 LM
Datum: 27 september 2004

Interreg-project Mopark financiert zonnepont over Prinses Margrietkanaal

Medio april 2005 zal een op zonne-energie voortgedreven fietspont gaan varen tussen Warten en Grou over de kruiswaters in het Prinses Margrietkanaal. De pont kost circa E 93.000 en wordt gefinancierd door Mopark, een internationaal samenwerkingsverband met als onderwerp mobiliteit in en naar Nationale Parken rond de Noordzee. Provincie Fryslân leidt dit project dat wordt gefinancierd met behulp van Europees geld uit het "Interreg IIIB Noordzee Programma". Met de bouw van de "zonnepont" wil Mopark toekomstige bezoekersstromen van en naar Nationaal Park De Alde Feanen op een milieuvriendelijke wijze stimuleren. Een andere doelstelling van Mopark is het samenwerken van lokale partijen onderling en met het Nationaal Park.

De pont wordt gebouwd door De Schiffart uit Grou, een bedrijf dat ruime ervaring heeft op het gebied van het bouwen van fietsponten met een capaciteit van maximaal 12 personen. Omdat bij het varen meestal gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers worden in het ontwerp dan ook hoge eisen gesteld aan veiligheid en vaareigenschappen. Bij de ontwikkeling van de zonnepont wordt rekening gehouden met een ander project van Mopark dat innovatieve fietsen en fietsen voor minder validen in de Alde Feanen stimuleert. Bij het ontwerp is rekening gehouden met het grotere formaat van die fietsen en het op en afrijden van de pont. De pont wordt negen meter lang en voorzien van een dak met zonnepanelen.

De bouw van de pont is onderdeel van een totaalproject met aanlegvoorzieningen, een fietspad, wachtplaatsen, communicatie en een verblijf voor de pontschippers. De kosten van het totale project worden geraamd op E 235.000. Mopark levert een bijdrage in de vorm van de bouw van de pont. Naast de bijdrage van Mopark worden bijdragen gevraagd bij provinciale en gemeentelijke overheden, Nationaal Park i.o. De Alde Feanen en enkele fondsen. De Stichting in oprichting, De Oerhaal, bestaande uit vertegenwoordigers van vrijwilligers en dorpsbelangen van beide dorpen regelt de komende tijd de organisatie rond de toekomstige exploitatie en aanlegplaatsen in De Rogsloot en De Langesleatten. Op het moment dat zij daar klaar mee is, draagt Mopark de pont over.

Achtergrond

Met de pont gaat een lang gekoesterde wens in vervulling van zowel Warten en Earnewâld, als van menig fietser. Rond 1940 is de lokale 'Oerhaal' verdwenen. De afstand tussen beide dorpen wordt circa 6 km. korter en veel aangenamer. Door het in de vaart nemen van een op zonne-energie voortgedreven pont wordt een duurzame en aantrekkelijke seizoensverbinding voor fietsers en wandelaars (inclusief minder valide) gecreëerd, terwijl de pont tevens een schakel vormt in een veel breder netwerk van fietsverbinding in de wijde omgeving. De pont zal de schakel vormen in het fiets- en wandelnetwerk tussen Leeuwarden, Grou en Warten met Earnewâld. Tevens is er een link mogelijk tussen het toekomstige bezoekerscentrum van Nationaal Park De Alde Feanen in Earnewâld en de Súdwâl in Warten die momenteel geheel gerenoveerd wordt, met daarin onder andere de Oudfriese Greidboerderij.

Voor aanvullende vragen kunt u zich deze week richten tot:

Rinske Sytema, contactpersoon fytspont De Oerhaal binnen Mopark Tel: 0511-539295 / 06-51461165

Daarna Thea Bijma, projectleider Mopark
Tel: 058-2925946


---- --