Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Buijs en Schreijer-Pierik over drankverkoop aan personen onder de zestien jaar.
(2040500370)

1
Bent u op de hoogte van de recent ontstane animositeit tussen de besturen van enkele volksfeesten in de regio Twente en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) als gevolg van de gehouden controles van de VWA op de verkoop van alcohol aan personen onder de zestien jaar? 1)

1
Ja. Van de VWA begreep ik dat tijdens de Twentse volksfeesten één controle afgelopen juli heeft geleid tot enige animositeit. De andere controles die afgelopen zomer zijn uitgevoerd bij volksfeesten in Twente zijn normaal verlopen.

2
Is de opstelling en handelswijze van de VWA ten aanzien van deze volksfeesten conform uw doelstelling om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen? Bent u gevoelig voor de tegenwerping van de volksfeesten dat zij er alles aan gedaan hebben om de Drank- en Horecawet te respecteren, bijvoorbeeld door betrokken vrijwilligers te instrueren naar leeftijden te vragen? Zo neen, bent u bereid om samen met de VWA naar manieren te zoeken om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen zonder dat de continuïteit van op zich waardevolle tradities (financieel) onder druk komt te staan? Wilt u de Tweede Kamer daarover informeren?

2
De Drank- en Horecawet bepaalt dat geen alcohol mag worden verstrekt aan jongeren van wie niet is vastgesteld dat zij 16 jaar of ouder zijn. De leeftijdsgrens van 16 jaar is al vele decennia geleden door de wetgever vastgelegd, dit ter bescherming van de jeugd. De VWA houdt toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet en dient dus handelend op te treden als er overtredingen worden geconstateerd.
Ik neem aan dat de organisatoren van de Twentse volksfeesten hun best hebben gedaan om zich te houden aan de wettelijke leeftijdsgrenzen. Uit het feit dat er desondanks overtredingen waren, blijkt evenwel dat de organisatoren niet geslaagd zijn in hun voornemen de wet na te leven. Van de VWA begreep ik dat er ­ één uitzondering daargelaten - tijdens de volksfeesten in Twente sprake was van grootschalige overtreding van de leeftijdsgrens van 16 jaar.
Zoals ik in antwoorden op recente kamervragen van het lid Kant heb bevestigd, ben ik voornemens komende winter een beleidsbrief over preventie van alcoholmisbruik onder jongeren aan de Tweede Kamer aan te bieden, onder meer in reactie op de motie Buijs, Udo en Kant (27.565 nr. 9). Daarin zal ik voorstellen doen om het alcoholmisbruik onder jongeren terug te dringen. Bij het opstellen van deze brief zal ik alle betrokken partijen, dus ook de VWA, betrekken.

3
Hoe verhouden de bekeuringen van de VWA zich tot de voorhangprocedure die de Tweede Kamer tot 28 september 2004 de gelegenheid geeft zich uit te spreken over het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet? Wilt u in dit licht deze vragen voor 28 september 2004 te beantwoorden?

3
De VWA voert sinds 2002 regelmatig controles uit naar de naleving van de leeftijdsgrenzen van de Drank- en Horecawet. De afhandeling van overtredingen kan niet anders dan langs

strafrechtelijke weg. Het gaat immers om overtredingen die nu alleen bestraft kunnen worden op grond van de Wet op de economische delicten. Vandaar ook dat het openbaar ministerie, in dit geval in Almelo, betrokken is.
Na inwerkingtreding van de onlangs door het parlement aanvaarde wetswijziging die de introductie van de bestuurlijke boete in de Drank- en Horecawet regelt en van het ontwerp- Besluit bestuurlijke boete zullen dergelijke overtredingen normaal gesproken niet meer strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk door de VWA worden afgedaan. Deze wetswijziging is nog niet effectief, omdat het genoemde ontwerp-Besluit bestuurlijk boete nog van kracht moet worden.
Er is als zodanig geen enkele relatie tussen het onderhavige VWA-optreden en de voorhang van het boetebesluit.

1) De Twentsche Courant Tubantia, 20 september jl.

over drankverkoop aan personen onder de zestien jaar. (2040500370)

1
Bent u op de hoogte van de recent ontstane animositeit tussen de besturen van enkele volksfeesten in de regio Twente en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) als gevolg van de gehouden controles van de VWA op de verkoop van alcohol aan personen onder de zestien jaar? 1)

1
Ja. Van de VWA begreep ik dat tijdens de Twentse volksfeesten één controle afgelopen juli heeft geleid tot enige animositeit. De andere controles die afgelopen zomer zijn uitgevoerd bij volksfeesten in Twente zijn normaal verlopen.

2
Is de opstelling en handelswijze van de VWA ten aanzien van deze volksfeesten conform uw doelstelling om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen? Bent u gevoelig voor de tegenwerping van de volksfeesten dat zij er alles aan gedaan hebben om de Drank- en Horecawet te respecteren, bijvoorbeeld door betrokken vrijwilligers te instrueren naar leeftijden te vragen? Zo neen, bent u bereid om samen met de VWA naar manieren te zoeken om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen zonder dat de continuïteit van op zich waardevolle tradities (financieel) onder druk komt te staan? Wilt u de Tweede Kamer daarover informeren?

2
De Drank- en Horecawet bepaalt dat geen alcohol mag worden verstrekt aan jongeren van wie niet is vastgesteld dat zij 16 jaar of ouder zijn. De leeftijdsgrens van 16 jaar is al vele decennia geleden door de wetgever vastgelegd, dit ter bescherming van de jeugd. De VWA houdt toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet en dient dus handelend op te treden als er overtredingen worden geconstateerd.
Ik neem aan dat de organisatoren van de Twentse volksfeesten hun best hebben gedaan om zich te houden aan de wettelijke leeftijdsgrenzen. Uit het feit dat er desondanks overtredingen waren, blijkt evenwel dat de organisatoren niet geslaagd zijn in hun voornemen de wet na te leven. Van de VWA begreep ik dat er ­ één uitzondering daargelaten - tijdens de volksfeesten in Twente sprake was van grootschalige overtreding van de leeftijdsgrens van 16 jaar.

Zoals ik in antwoorden op recente kamervragen van het lid Kant heb bevestigd, ben ik voornemens komende winter een beleidsbrief over preventie van alcoholmisbruik onder jongeren aan de Tweede Kamer aan te bieden, onder meer in reactie op de motie Buijs, Udo en Kant (27.565 nr. 9). Daarin zal ik voorstellen doen om het alcoholmisbruik onder jongeren terug te dringen. Bij het opstellen van deze brief zal ik alle betrokken partijen, dus ook de VWA, betrekken.

3
Hoe verhouden de bekeuringen van de VWA zich tot de voorhangprocedure die de Tweede Kamer tot 28 september 2004 de gelegenheid geeft zich uit te spreken over het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet? Wilt u in dit licht deze vragen voor 28 september 2004 te beantwoorden?

3
De VWA voert sinds 2002 regelmatig controles uit naar de naleving van de leeftijdsgrenzen van de Drank- en Horecawet. De afhandeling van overtredingen kan niet anders dan langs strafrechtelijke weg. Het gaat immers om overtredingen die nu alleen bestraft kunnen worden op grond van de Wet op de economische delicten. Vandaar ook dat het openbaar ministerie, in dit geval in Almelo, betrokken is.
Na inwerkingtreding van de onlangs door het parlement aanvaarde wetswijziging die de introductie van de bestuurlijke boete in de Drank- en Horecawet regelt en van het ontwerp- Besluit bestuurlijke boete zullen dergelijke overtredingen normaal gesproken niet meer strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk door de VWA worden afgedaan. Deze wetswijziging is nog niet effectief, omdat het genoemde ontwerp-Besluit bestuurlijk boete nog van kracht moet worden.
Er is als zodanig geen enkele relatie tussen het onderhavige VWA-optreden en de voorhang van het boetebesluit.

1) De Twentsche Courant Tubantia, 20 september jl.


---- --