Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Buijs en Schreijer-Pierik over drankverkoop
aan personen onder de zestien jaar.
(2040500370)
1
Bent u op de hoogte van de recent ontstane animositeit tussen de besturen van enkele
volksfeesten in de regio Twente en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) als gevolg van de
gehouden controles van de VWA op de verkoop van alcohol aan personen onder de zestien
jaar? 1)
1
Ja. Van de VWA begreep ik dat tijdens de Twentse volksfeesten één controle afgelopen juli
heeft geleid tot enige animositeit. De andere controles die afgelopen zomer zijn uitgevoerd
bij volksfeesten in Twente zijn normaal verlopen.
2
Is de opstelling en handelswijze van de VWA ten aanzien van deze volksfeesten conform uw
doelstelling om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen? Bent u gevoelig voor de
tegenwerping van de volksfeesten dat zij er alles aan gedaan hebben om de Drank- en
Horecawet te respecteren, bijvoorbeeld door betrokken vrijwilligers te instrueren naar
leeftijden te vragen? Zo neen, bent u bereid om samen met de VWA naar manieren te
zoeken om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen zonder dat de continuïteit van
op zich waardevolle tradities (financieel) onder druk komt te staan? Wilt u de Tweede Kamer
daarover informeren?
2
De Drank- en Horecawet bepaalt dat geen alcohol mag worden verstrekt aan jongeren van
wie niet is vastgesteld dat zij 16 jaar of ouder zijn. De leeftijdsgrens van 16 jaar is al vele
decennia geleden door de wetgever vastgelegd, dit ter bescherming van de jeugd. De VWA
houdt toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet en dient dus handelend op te
treden als er overtredingen worden geconstateerd.
Ik neem aan dat de organisatoren van de Twentse volksfeesten hun best hebben gedaan om
zich te houden aan de wettelijke leeftijdsgrenzen. Uit het feit dat er desondanks
overtredingen waren, blijkt evenwel dat de organisatoren niet geslaagd zijn in hun
voornemen de wet na te leven. Van de VWA begreep ik dat er één uitzondering
daargelaten - tijdens de volksfeesten in Twente sprake was van grootschalige overtreding
van de leeftijdsgrens van 16 jaar.
Zoals ik in antwoorden op recente kamervragen van het lid Kant heb bevestigd, ben ik
voornemens komende winter een beleidsbrief over preventie van alcoholmisbruik onder
jongeren aan de Tweede Kamer aan te bieden, onder meer in reactie op de motie Buijs, Udo
en Kant (27.565 nr. 9). Daarin zal ik voorstellen doen om het alcoholmisbruik onder
jongeren terug te dringen. Bij het opstellen van deze brief zal ik alle betrokken partijen, dus
ook de VWA, betrekken.
3
Hoe verhouden de bekeuringen van de VWA zich tot de voorhangprocedure die de Tweede
Kamer tot 28 september 2004 de gelegenheid geeft zich uit te spreken over het Besluit
bestuurlijke boete Drank- en Horecawet? Wilt u in dit licht deze vragen voor 28 september
2004 te beantwoorden?
3
De VWA voert sinds 2002 regelmatig controles uit naar de naleving van de leeftijdsgrenzen
van de Drank- en Horecawet. De afhandeling van overtredingen kan niet anders dan langs
strafrechtelijke weg. Het gaat immers om overtredingen die nu alleen bestraft kunnen
worden op grond van de Wet op de economische delicten. Vandaar ook dat het openbaar
ministerie, in dit geval in Almelo, betrokken is.
Na inwerkingtreding van de onlangs door het parlement aanvaarde wetswijziging die de
introductie van de bestuurlijke boete in de Drank- en Horecawet regelt en van het ontwerp-
Besluit bestuurlijke boete zullen dergelijke overtredingen normaal gesproken niet meer
strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk door de VWA worden afgedaan. Deze wetswijziging
is nog niet effectief, omdat het genoemde ontwerp-Besluit bestuurlijk boete nog van kracht
moet worden.
Er is als zodanig geen enkele relatie tussen het onderhavige VWA-optreden en de voorhang
van het boetebesluit.
1) De Twentsche Courant Tubantia, 20 september jl.
over drankverkoop aan personen onder de zestien jaar.
(2040500370)
1
Bent u op de hoogte van de recent ontstane animositeit tussen de besturen van enkele
volksfeesten in de regio Twente en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) als gevolg van de
gehouden controles van de VWA op de verkoop van alcohol aan personen onder de zestien
jaar? 1)
1
Ja. Van de VWA begreep ik dat tijdens de Twentse volksfeesten één controle afgelopen juli
heeft geleid tot enige animositeit. De andere controles die afgelopen zomer zijn uitgevoerd
bij volksfeesten in Twente zijn normaal verlopen.
2
Is de opstelling en handelswijze van de VWA ten aanzien van deze volksfeesten conform uw
doelstelling om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen? Bent u gevoelig voor de
tegenwerping van de volksfeesten dat zij er alles aan gedaan hebben om de Drank- en
Horecawet te respecteren, bijvoorbeeld door betrokken vrijwilligers te instrueren naar
leeftijden te vragen? Zo neen, bent u bereid om samen met de VWA naar manieren te
zoeken om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen zonder dat de continuïteit van
op zich waardevolle tradities (financieel) onder druk komt te staan? Wilt u de Tweede Kamer
daarover informeren?
2
De Drank- en Horecawet bepaalt dat geen alcohol mag worden verstrekt aan jongeren van
wie niet is vastgesteld dat zij 16 jaar of ouder zijn. De leeftijdsgrens van 16 jaar is al vele
decennia geleden door de wetgever vastgelegd, dit ter bescherming van de jeugd. De VWA
houdt toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet en dient dus handelend op te
treden als er overtredingen worden geconstateerd.
Ik neem aan dat de organisatoren van de Twentse volksfeesten hun best hebben gedaan om
zich te houden aan de wettelijke leeftijdsgrenzen. Uit het feit dat er desondanks
overtredingen waren, blijkt evenwel dat de organisatoren niet geslaagd zijn in hun
voornemen de wet na te leven. Van de VWA begreep ik dat er één uitzondering
daargelaten - tijdens de volksfeesten in Twente sprake was van grootschalige overtreding
van de leeftijdsgrens van 16 jaar.
Zoals ik in antwoorden op recente kamervragen van het lid Kant heb bevestigd, ben ik
voornemens komende winter een beleidsbrief over preventie van alcoholmisbruik onder
jongeren aan de Tweede Kamer aan te bieden, onder meer in reactie op de motie Buijs, Udo
en Kant (27.565 nr. 9). Daarin zal ik voorstellen doen om het alcoholmisbruik onder
jongeren terug te dringen. Bij het opstellen van deze brief zal ik alle betrokken partijen, dus
ook de VWA, betrekken.
3
Hoe verhouden de bekeuringen van de VWA zich tot de voorhangprocedure die de Tweede
Kamer tot 28 september 2004 de gelegenheid geeft zich uit te spreken over het Besluit
bestuurlijke boete Drank- en Horecawet? Wilt u in dit licht deze vragen voor 28 september
2004 te beantwoorden?
3
De VWA voert sinds 2002 regelmatig controles uit naar de naleving van de leeftijdsgrenzen
van de Drank- en Horecawet. De afhandeling van overtredingen kan niet anders dan langs
strafrechtelijke weg. Het gaat immers om overtredingen die nu alleen bestraft kunnen
worden op grond van de Wet op de economische delicten. Vandaar ook dat het openbaar
ministerie, in dit geval in Almelo, betrokken is.
Na inwerkingtreding van de onlangs door het parlement aanvaarde wetswijziging die de
introductie van de bestuurlijke boete in de Drank- en Horecawet regelt en van het ontwerp-
Besluit bestuurlijke boete zullen dergelijke overtredingen normaal gesproken niet meer
strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk door de VWA worden afgedaan. Deze wetswijziging
is nog niet effectief, omdat het genoemde ontwerp-Besluit bestuurlijk boete nog van kracht
moet worden.
Er is als zodanig geen enkele relatie tussen het onderhavige VWA-optreden en de voorhang
van het boetebesluit.
1) De Twentsche Courant Tubantia, 20 september jl.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport