Port of Rotterdam
ROTTERDAM BLIJFT OOSTENRIJK'S BELANGRIJKSTE HAVEN
Rotterdam blijft Oostenrijk's belangrijkste haven
27-9-2004 14:45:00
Rotterdam was in 2003 voor de zesde achtereenvolgende maal
Oostenrijk's belangrijkste zeehaven, met een overslag van 3,8 miljoen
ton. Dit was 8% meer dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel nam in
vergelijking met 2002 iets af, tot 30%. Dit blijkt uit de
"Seehafenbilanz" over 2003, die het Oostenrijkse logistieke vakblad
"Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef
tweede, met 2,8 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 3,2
miljoen ton, 9% meer dan in 2002. De Oostenrijkse export via Rotterdam
groeide 4%, tot 648.000 ton.
Goederen
Het grootste deel van de Oostenrijkse import via Rotterdam bestond uit
erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogoveens van Voest
Alpine in Linz. Franz Zauner, de nieuwe Rotterdam-vertegenwoordiger in
Oostenrijk, schrijft de toegenomen overslag via Rotterdam toe aan de
toegenomen import van cellulose en soja van overzee. Hiernaast deed de
algemene toename van de Oostenrijkse im- en export een duit in het
zakje.
Modal split
Projectlading wordt vooral met het binnenschip en in mindere mate de
trein (of een combinatie van beide) vervoerd. Bulklading gaat over
water en stukgoed/containers via het spoor. Het aandeel van het
spoorvervoer is een bijna een derde, dat van de binnenvaart tweederde.
Over de weg gaat slechts 1%.
Noord-Zuidhavens
In tegenstelling tot de verwachtingen in logistieke kringen, weten de
âZuidhavensâ (de havens aan de Adriatische- en Zwarte Zee) hun
relatieve aandeel nog steeds niet te vergroten. In 2003 bleef het
vrijwel stabiel op 34%. De âNoordhavensâ(aan de Noordzee) namen 66%
voor hun rekening.
Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in
duizenden tonnen:
Export Import Totaal +/- 02-03
1. Rotterdam (1) 648 3.180 3.828 + 8,0%
2. Koper (2) 568 2.216 2.784 + 8,2%
3. Hamburg (3) 1.207 926 2.133 + 15,2 %
4 . Antwepen(*) 453 1.051 1.504 + 28,0%
5. Triest (4) 610 324 934 + 13,6%
( ) Positie 2002. (*) Antwerpen kon in 2002 geen cijfers aanleveren.
In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd
Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het
Rijn-Main-Donaukanaal en verviervoudigde de goederenstroom met
Oostenrijk zich.
Havenbedrijf Rotterdam
27-09-2004