27-9-2004
MG Rover presenteert in Parijs compleet vernieuwd modelgamma
De Autosalon van Parijs vormt voor MG Rover dit jaar het moment om
haar compleet vernieuwde modelgamma in zijn totaliteit te presenteren.
Rover, dat dit jaar haar 100-jarig jubileum viert, vernieuwde in 2004
zonder uitzondering het complete productaanbod.
Tot de meest recente noviteiten die ook in Parijs te bewonderen zijn
behoren ondermeer de gedistingeerde Rover V8 & Rover Limousine en de
compacte Rover 25. Ook MG, dat dit jaar eveneens feest viert vanwege
haar 80-jarige bestaan, presenteert in Parijs met uitzondering van de
MG TF een compleet vernieuwde reeks. Met als belangrijkste aanwinsten
de MG ZT 260, de vernieuwde MG ZR hot hatch en natuurlijk de
spectaculaire MG XPower SV-R supersportwagen.
Rover
Rover heeft in dit jubileumjaar haar complete productprogramma
vernieuwd. Naast een herkenbaar familiegezicht en reeks wijzigingen in
het interieur prijkt op alle nieuwe uitvoeringen nu trots de nieuwe
Rover-badge met de moderne, geëvolueerde versie van het Viking
Longship. Bovendien versterken de twee nieuwste topmodellen, de Rover
V8 en de Limousine met de verlengde wielbasis, de merkidentiteit van
Rover nog meer dankzij het opvallende en nieuwe ontwerp van de grille.
De gehele productreeks is verder leverbaar met een reeks geavanceerde
technologische features, waaronder navigatiesystemen en diverse
praktische veiligheids- en beveiligingsmaatregelen.
Rover V8 & Rover Limousine
Nieuw binnen het Rover-aanbod zijn de producten bedoeld voor het
hogere segment: de Rover 75 V8 en de 75 Limousine. Beide modellen
onderscheiden zich dankzij de exclusieve, diep doorgetrokken grille en
hebben ieder hun specifieke en aantrekkelijke kenmerk: de V8 met zijn
charismatische 4.6-liter krachtbron en achterwielaandrijving, de
Limousine met het comfortabele en sfeervolle interieur dankzij de 200
mm langere wielbasis.
De Rover 75 Limousine wordt standaard geleverd in de luxueuze
Sterling-uitvoering. Dat betekent dat zaken als een lederen interieur
met een hout/lederen stuurwiel en een houten pookknop standaard zijn,
evenals verwarming en elektrische verstelling van de voorstoelen, een
geheugenfunctie voor de bestuurderstoel, verchroomde spiegelhuizen, 16
inch lichtmetalen wielen en parkeerassistentie.
Inmiddels zijn ook de prijzen van de Limousine voor Nederland bekend.
De Rover 75 2.5 V6 Sterling Automaat Limousine is er vanaf 52.390,-,
de 2.0 CDTI common-rail is er vanaf 53.690,-.
Ook de krachtige Rover 75 V8 is er standaard als Sterling. Maar de
meer dynamisch ingestelde rijder kan bovendien ook kiezen voor de
topuitvoering, de Executive. Die gaat uit van de Ambition-uitvoering
van de reguliere Rover 75 en voegt daar onder andere 17 inch
lichtmetalen Star-Spoke wielen aan toe, verwarmde en elektrisch
verstelbare voorstoelen met zwarte, lederen bekleding, een
regensensor, parkeerassistentie, een radio/CD/MP3 speler in combinatie
met een 6 CD wisselaar, een Harman Kardon premium audio en twee extra
tweeters achter.
De nieuwe Limousine, afgeleid van de succesvolle Rover 75 sedan en met
een 200 mm langere wielbasis, wordt nu in Longbridge gebouwd. Hij is
net als de V8 uitgevoerd met de nieuwe, doorgetrokken grille en
onderscheidt zich vooral vanwege zijn royale beenruimte achterin. De
Limousine is gebaseerd op de krachtige ministeriële Rovers van weleer
en is er uitsluitend als luxe Sterling met een 2.5-liter V6 of een 2.0
CDTi turbodiesel. Beide motoren worden uitgerust met een automatische
transmissie.
Rover 25
De stijlvolle exterieur- en interieurwijzigingen van de nieuwe Rover
25 liggen geheel in lijn met de stylingkenmerken voor de recent
vernieuwde Rovers 45 en 75. De veranderingen aan de Rover 25 zijn
aanzienlijk. Zoals gezegd voldoet ook de nieuwe 25 aan de nieuwe
stijlidentiteit van Rover, met duidelijke, frisse en stijlvolle lijnen
die het elegante uiterlijk van de Rover 25 meer dynamiek geven. De
nieuwe voorbumper en heldere koplampunits met dubbele lenzen zorgen op
deze wijze voor een frissere en meer hoekige uitstraling. Aan de
achterkant heeft hij ondermeer een geheel nieuw hatchbackontwerp
gekregen, waarbij de kentekenplaat naar de bumper is verhuisd en de
indentificatiebadges nu centraal op de achterklep zijn geplaatst.
Nieuwe lichtmetalen wielen en technologische voorzieningen maken
eveneens deel uit van de vernieuwingen.
Het stijlvolle karakter van het interieur is verder vergroot dankzij
ondermeer een nieuwe middenconsole, nieuwe bedieningselementen en een
reeks geavanceerde technologische voorzieningen. Net als de Rover 45
is ook het dashboard van de 25 nu uitgerust met vier stijlvolle ronde
uitstroomopeningen met chroomkleurige accenten die het centrale deel
en de zijkanten van het dashboard afmaken. Een nieuwe, houten
sierstrip zorgt er voor dat dit traditionele Rover-kenmerk helemaal
past bij het hedendaagse, moderne karakter.
De vernieuwde Rover 25 is er als 1.4 Basic vanaf 13.990. De 2.0 IDT
turbodiesel is leverbaar vanaf 18.490,-.
MG
MG presenteert in Parijs haar grootste, nieuwste en meest
uiteenlopende productreeks sinds haar 80-jarige bestaan. Alle
uitvoeringen van de ZR, ZS en ZT zijn dit jaar zowel uiterlijk als
binnenin vernieuwd. Het topmodel, de ZT, is recent bovendien
uitgebreid met een 260 pk en 410 Nm sterke 4.6-liter V8 die de
achterwielen aandrijft. De komst van de XPower SV en SV-R van MG Sport
& Racing draagt eveneens in hoge mate bij aan de aantrekkingskracht
van MG.
MG ZR
MG heeft de populaire MG ZR voorzien van een nieuwe exterieur- en
interieurstyling. De meest in het oog springende kenmerken van MGs
vernieuwde hot hatch zijn de heldere koplampunits met dubbele lampen,
een nieuw dashboardontwerp met vier stijlvolle, ronde
ventilatieopeningen, de dynamische rijeigenschappen en een uitrusting
die meer dan waar voor zijn geld biedt.
Aan de voorkant wordt het nieuwe design van de voorbumper versterkt
door de heldere koplampen met dubbele halogeenverlichting tegen een
donkere achtergrond. Ook de grille is nieuw en is nu dieper
doorgetrokken, waardoor hij veel gelijkenissen vertoont met de XPower
SV sportwagen. Samen geven deze elementen de voorkant een strakker,
moderner en meer hoekig voorkomen. Ook de achterkant van de ZR is
aanzienlijk veranderd dankzij een nieuw en duidelijker ontwerp voor de
achterklep, de meer hoekige bumper waarin nu de kentekenplaat is
opgenomen en de centrale plaatsing van de typeaanduiding. De standaard
spoiler achter vormt een onmisbaar deel van de vernieuwde styling.
In het interieur is vooral het nieuwe dashboard met de vier nieuwe,
ronde ventilatieopeningen met chroomkleurige omlijsting in het midden
en aan de zijkanten een frisse en opvallende verschijning. Ook de
middenconsole is aangepast en herbergt de nieuwe bedieningselementen.
Verder heeft de MG ZR diverse nieuwe elektronische features gekregen,
die de veiligheid, beveiliging en het gebruiksgemak vergroten. De
prijzen van de MG ZR zijn inmiddels bekend. De MG ZR105 is er vanaf
16.990,-, de ZR160 kost 22.990,- en de MG ZR115 TD is leverbaar vanaf
21.990,-.
MG ZT 260
De MG ZT 260, waarmee MG Rover vorig jaar vriend en vijand deed
verbazen, staat eveneens in Parijs en is inmiddels in Nederland
leverbaar. De achterwielaangedreven auto, die als MG ZT en MG ZT-T
wordt geleverd, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter V8
krachtbron en beschikt over een indrukwekkend koppel van 410 Nm,
waarmee hij uitstekende acceleratiecijfers laat noteren. Ondanks de
verbluffende prestaties die de sportsaloon op het asfalt brengt, heeft
MG Rover de MG ZT 260 in Nederland uiterst concurrerend in dit segment
weten te positioneren, met prijzen die beginnen bij 55.000,-. Daarmee
is het direct de meest betaalbare V8 in Nederland.
MG XPower SV-R
De 385 pk sterke uitvoering van de MG XPower SV de SV-R haalt zijn
extra vermogen uit een 5.0-liter MG XPOWER versie van de geheel uit
aluminium vervaardigde V8 krachtbron met 32 kleppen en dubbele
bovenliggende nokkenassen. De auto, die in samenwerking met V8
tuningspecialist Sean Hyland werd ontwikkeld, heeft minder dan vijf
seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. De
topsnelheid bedraagt 280 km/u en ten opzichte van de standaard
4.6-liter V8 SV-motor steeg het koppel van de SV-R van 410 naar 510 Nm
bij 4.750 tpm, voor indrukwekkende prestaties in het middengebied.
AutoRai