AutoRai

27-9-2004

MG Rover presenteert in Parijs compleet vernieuwd modelgamma

De Autosalon van Parijs vormt voor MG Rover dit jaar het moment om haar compleet vernieuwde modelgamma in zijn totaliteit te presenteren. Rover, dat dit jaar haar 100-jarig jubileum viert, vernieuwde in 2004 zonder uitzondering het complete productaanbod.

Tot de meest recente noviteiten die ook in Parijs te bewonderen zijn behoren ondermeer de gedistingeerde Rover V8 & Rover Limousine en de compacte Rover 25. Ook MG, dat dit jaar eveneens feest viert vanwege haar 80-jarige bestaan, presenteert in Parijs met uitzondering van de MG TF een compleet vernieuwde reeks. Met als belangrijkste aanwinsten de MG ZT 260, de vernieuwde MG ZR hot hatch en natuurlijk de spectaculaire MG XPower SV-R supersportwagen.

Rover
Rover heeft in dit jubileumjaar haar complete productprogramma vernieuwd. Naast een herkenbaar familiegezicht en reeks wijzigingen in het interieur prijkt op alle nieuwe uitvoeringen nu trots de nieuwe Rover-badge met de moderne, geëvolueerde versie van het Viking Longship. Bovendien versterken de twee nieuwste topmodellen, de Rover V8 en de Limousine met de verlengde wielbasis, de merkidentiteit van Rover nog meer dankzij het opvallende en nieuwe ontwerp van de grille. De gehele productreeks is verder leverbaar met een reeks geavanceerde technologische features, waaronder navigatiesystemen en diverse praktische veiligheids- en beveiligingsmaatregelen.

Rover V8 & Rover Limousine
Nieuw binnen het Rover-aanbod zijn de producten bedoeld voor het hogere segment: de Rover 75 V8 en de 75 Limousine. Beide modellen onderscheiden zich dankzij de exclusieve, diep doorgetrokken grille en hebben ieder hun specifieke en aantrekkelijke kenmerk: de V8 met zijn charismatische 4.6-liter krachtbron en achterwielaandrijving, de Limousine met het comfortabele en sfeervolle interieur dankzij de 200 mm langere wielbasis.

De Rover 75 Limousine wordt standaard geleverd in de luxueuze Sterling-uitvoering. Dat betekent dat zaken als een lederen interieur met een hout/lederen stuurwiel en een houten pookknop standaard zijn, evenals verwarming en elektrische verstelling van de voorstoelen, een geheugenfunctie voor de bestuurderstoel, verchroomde spiegelhuizen, 16 inch lichtmetalen wielen en parkeerassistentie. Inmiddels zijn ook de prijzen van de Limousine voor Nederland bekend. De Rover 75 2.5 V6 Sterling Automaat Limousine is er vanaf 52.390,-, de 2.0 CDTI common-rail is er vanaf 53.690,-.

Ook de krachtige Rover 75 V8 is er standaard als Sterling. Maar de meer dynamisch ingestelde rijder kan bovendien ook kiezen voor de topuitvoering, de Executive. Die gaat uit van de Ambition-uitvoering van de reguliere Rover 75 en voegt daar onder andere 17 inch lichtmetalen Star-Spoke wielen aan toe, verwarmde en elektrisch verstelbare voorstoelen met zwarte, lederen bekleding, een regensensor, parkeerassistentie, een radio/CD/MP3 speler in combinatie met een 6 CD wisselaar, een Harman Kardon premium audio en twee extra tweeters achter.

De nieuwe Limousine, afgeleid van de succesvolle Rover 75 sedan en met een 200 mm langere wielbasis, wordt nu in Longbridge gebouwd. Hij is net als de V8 uitgevoerd met de nieuwe, doorgetrokken grille en onderscheidt zich vooral vanwege zijn royale beenruimte achterin. De Limousine is gebaseerd op de krachtige ministeriële Rovers van weleer en is er uitsluitend als luxe Sterling met een 2.5-liter V6 of een 2.0 CDTi turbodiesel. Beide motoren worden uitgerust met een automatische transmissie.

Rover 25
De stijlvolle exterieur- en interieurwijzigingen van de nieuwe Rover 25 liggen geheel in lijn met de stylingkenmerken voor de recent vernieuwde Rovers 45 en 75. De veranderingen aan de Rover 25 zijn aanzienlijk. Zoals gezegd voldoet ook de nieuwe 25 aan de nieuwe stijlidentiteit van Rover, met duidelijke, frisse en stijlvolle lijnen die het elegante uiterlijk van de Rover 25 meer dynamiek geven. De nieuwe voorbumper en heldere koplampunits met dubbele lenzen zorgen op deze wijze voor een frissere en meer hoekige uitstraling. Aan de achterkant heeft hij ondermeer een geheel nieuw hatchbackontwerp gekregen, waarbij de kentekenplaat naar de bumper is verhuisd en de indentificatiebadges nu centraal op de achterklep zijn geplaatst. Nieuwe lichtmetalen wielen en technologische voorzieningen maken eveneens deel uit van de vernieuwingen.

Het stijlvolle karakter van het interieur is verder vergroot dankzij ondermeer een nieuwe middenconsole, nieuwe bedieningselementen en een reeks geavanceerde technologische voorzieningen. Net als de Rover 45 is ook het dashboard van de 25 nu uitgerust met vier stijlvolle ronde uitstroomopeningen met chroomkleurige accenten die het centrale deel en de zijkanten van het dashboard afmaken. Een nieuwe, houten sierstrip zorgt er voor dat dit traditionele Rover-kenmerk helemaal past bij het hedendaagse, moderne karakter.
De vernieuwde Rover 25 is er als 1.4 Basic vanaf 13.990. De 2.0 IDT turbodiesel is leverbaar vanaf 18.490,-.

MG
MG presenteert in Parijs haar grootste, nieuwste en meest uiteenlopende productreeks sinds haar 80-jarige bestaan. Alle uitvoeringen van de ZR, ZS en ZT zijn dit jaar zowel uiterlijk als binnenin vernieuwd. Het topmodel, de ZT, is recent bovendien uitgebreid met een 260 pk en 410 Nm sterke 4.6-liter V8 die de achterwielen aandrijft. De komst van de XPower SV en SV-R van MG Sport & Racing draagt eveneens in hoge mate bij aan de aantrekkingskracht van MG.

MG ZR
MG heeft de populaire MG ZR voorzien van een nieuwe exterieur- en interieurstyling. De meest in het oog springende kenmerken van MGs vernieuwde hot hatch zijn de heldere koplampunits met dubbele lampen, een nieuw dashboardontwerp met vier stijlvolle, ronde ventilatieopeningen, de dynamische rijeigenschappen en een uitrusting die meer dan waar voor zijn geld biedt.

Aan de voorkant wordt het nieuwe design van de voorbumper versterkt door de heldere koplampen met dubbele halogeenverlichting tegen een donkere achtergrond. Ook de grille is nieuw en is nu dieper doorgetrokken, waardoor hij veel gelijkenissen vertoont met de XPower SV sportwagen. Samen geven deze elementen de voorkant een strakker, moderner en meer hoekig voorkomen. Ook de achterkant van de ZR is aanzienlijk veranderd dankzij een nieuw en duidelijker ontwerp voor de achterklep, de meer hoekige bumper waarin nu de kentekenplaat is opgenomen en de centrale plaatsing van de typeaanduiding. De standaard spoiler achter vormt een onmisbaar deel van de vernieuwde styling.

In het interieur is vooral het nieuwe dashboard met de vier nieuwe, ronde ventilatieopeningen met chroomkleurige omlijsting in het midden en aan de zijkanten een frisse en opvallende verschijning. Ook de middenconsole is aangepast en herbergt de nieuwe bedieningselementen. Verder heeft de MG ZR diverse nieuwe elektronische features gekregen, die de veiligheid, beveiliging en het gebruiksgemak vergroten. De prijzen van de MG ZR zijn inmiddels bekend. De MG ZR105 is er vanaf 16.990,-, de ZR160 kost 22.990,- en de MG ZR115 TD is leverbaar vanaf 21.990,-.

MG ZT 260
De MG ZT 260, waarmee MG Rover vorig jaar vriend en vijand deed verbazen, staat eveneens in Parijs en is inmiddels in Nederland leverbaar. De achterwielaangedreven auto, die als MG ZT en MG ZT-T wordt geleverd, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter V8 krachtbron en beschikt over een indrukwekkend koppel van 410 Nm, waarmee hij uitstekende acceleratiecijfers laat noteren. Ondanks de verbluffende prestaties die de sportsaloon op het asfalt brengt, heeft MG Rover de MG ZT 260 in Nederland uiterst concurrerend in dit segment weten te positioneren, met prijzen die beginnen bij 55.000,-. Daarmee is het direct de meest betaalbare V8 in Nederland.

MG XPower SV-R
De 385 pk sterke uitvoering van de MG XPower SV de SV-R haalt zijn extra vermogen uit een 5.0-liter MG XPOWER versie van de geheel uit aluminium vervaardigde V8 krachtbron met 32 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De auto, die in samenwerking met V8 tuningspecialist Sean Hyland werd ontwikkeld, heeft minder dan vijf seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 280 km/u en ten opzichte van de standaard
4.6-liter V8 SV-motor steeg het koppel van de SV-R van 410 naar 510 Nm bij 4.750 tpm, voor indrukwekkende prestaties in het middengebied.