Amsterdam introduceert MKB manager
Ondersteunen ondernemers prioriteit voor Huffnagel
27 september 2004 - Corine Lindhout
Sinds 16 augustus hebben de gemeente Amsterdam en het MKB-Amsterdam
gezamenlijk een MKB manager aangesteld. De belangrijkste taken van de
MKB manager zijn het oprichten van nieuwe ondernemersverenigingen en
het ondersteunen en professionaliseren van bestaande
ondernemersorganisaties. Ook het vormen van koepelorganisaties binnen
een stadsdeel behoort tot zijn werkveld. Op deze manier wordt
rechtstreeks bijgedragen aan het verbeteren van de organisatiegraad en
het harmoniseren en coördineren van organisatieverbanden van
ondernemers. Het is een project van MKB Amsterdam en de gemeente
Amsterdam.
Wethouder Economische Zaken Frits Huffnagel is verheugd over dit
nieuwe project: "Amsterdam is één van de eerste steden in Nederland
met dit initiatief. Het ondersteunen van het midden- en kleinbedrijf
in de stad is één van de speerpunten van Economische Zaken. Het
bundelen van krachten is essentieel voor ondernemers. Als ze
gezamenlijk optrekken, kunnen bepaalde zaken makkelijker geregeld
worden, zoals veiligheid, bereikbaarheid, regelgeving, de inkoop van
diensten en het ophalen van bedrijfsafval".
De belangrijkste taak van de Amsterdamse MKB-manager kan in één woord
worden samengevat: doen. De MKB-manager moet de uitvoering van
concrete activiteiten ter hand nemen, die direct zijn gericht op het
versterken van het Amsterdamse midden- en kleinbedrijf (95% van alle
bedrijven in de stad). Tevens kan hij de stadsdelen ondersteunen bij
het uitvoeren van hun op MKB gericht beleid. Ook kan hij door zijn
contacten met ondernemers de gemeente attenderen op belangrijke
ontwikkelingen en signalen, en op basis hiervan aanbevelingen doen.
Tot slot kan hij een rol vervullen in actuele kwesties die Amsterdamse
ondernemers betreffen.
Voor individuele vragen kunnen ondernemers terecht bij de website www.
loket.amsterdam.nl, naar hun straatmanager, stadsdeel, de Kamer van
Koophandel of ondernemershuizen kunnen. Stadsdelen kunnen de komende
twee jaar contact zoeken met de MKB manager als zij zijn ondersteuning
in willen zetten.
De MKB manager
De heer M. Kok is benoemd als manager voor een periode van twee jaar.
Hij heeft een ruime ervaring op het gebied van het begeleiden van
bedrijven in aanbestedingstrajecten, bereikbaarheidsvraagstukken en
business control in politieorganisaties. Voor de aanstelling als
manager was hij werkzaam voor de politie Regio Utrecht. De heer Kok is
37 jaar.
De MKB manager wordt aangesteld voor twee jaar en gefinancierd vanuit
het economisch actieprogramma HERMEZ (Het Economisch Resultaat Moet Er
Zijn).
Voetnoot:
Op dinsdag 6 juli heeft het college ingestemd met de 3e
uitvoeringstranche van het economisch actieprogramma `HERMEZ' (`Het
Economisch Resultaat Moet Er Zijn') van de wethouder Economische
Zaken, Frits Huffnagel. De projecten versterken de economische
structuur, stimuleren de werkgelegenheid en maken de stad mooier en
veiliger. Naast de gemeente Amsterdam investeren ook de stadsdelen en
het betrokken bedrijfsleven in de plannen. Eén van de speerpunten van
HERMEZ is het stimuleren van de economie.
Pb-159
© Gemeente Amsterdam