Ingezonden persbericht
Doortrekken A73 van de baan
Appelplukdag Milieudefensie met feestelijk tintje
Zondag 26 september organiseert Milieudefensie haar derde appelplukdag in de
Betuwse Bongerd. Minstens 550 mede-eigenaren van de actieboomgaard doen mee.
De plukdag is dit keer extra feestelijk nu vorige week definitief bekend werd
dat de A73 niet over de Waal wordt doorgetrokken naar de A15 in de Betuwe. De
hoogstamboomgaard ligt op het beoogde traject van de doorgetrokken snelweg.
Vorige week stemden Provinciale Staten in Gelderland tegen het doortrekken
van de A73. Om de verkeersproblemen in de regio op te lossen, kozen ze in plaats
daarvan voor verbreding van de A50 en de aanleg van een nieuwe stadsbrug in
Nijmegen-West. Eerder al kozen ook het dagelijks bestuur van het Knooppunt
Arnhem Nijmegen (KAN) en van de gemeenten Nijmegen en Arnhem voor deze variant.
Milieudefensie is blij dat het doortrekken van de A73 niet doorgaat.
Verbreding van de A50 en aanleg van een stadsbrug heeft weliswaar ook een nadelig
effect op natuur en milieu (het leidt tot meer autoverkeer) maar wel minder dan
het doortrekken van de A73. De doorgetrokken snelweg zou het waardevolle
rivierenlandschap doorsnijden. In de Betuwe blijft nu het groene gebied tussen
Slijk-Ewijk en Oosterhout definitief behouden. Hetzelfde geldt voor het landschap
tussen Nijmegen en Beuningen aan de Zuidkant van de Waal.
Wat: Appelplukdag in de Betuwse Bongerd
Wie: Ongeveer 550 mede-eigenaren van de boomgaard en Milieudefensie
Wanneer: 26 september, vanaf 11.00 uur
Waar: Nieuwedijk 13 b, gelegen tussen Slijk-Ewijk en Oosterhout
Milieudefensie kocht de Betuwse Bongerd begin 2002 om de aanleg van een
grootschalig haven-, industrie- en overslagterrein in de regio te verhinderen. Mede
doordat ruim 5.000 mensen de actie ondersteunden door mede-eigenaar te worden
of een plukcertificaat te kopen, bliezen Provinciale Staten in Gelderland dit
Multimodaal Transport Centrum (MTC) in 2003 af.
Het succesvolle verzet van Milieudefensie en anderen tegen de komst van het
MTC is voor regiobestuurders één van de redenen geweest nu ook af te zien van
het doortrekken van de A73. Zij vrezen dat het verzet tegen die variant
vertraging oplevert, terwijl zij een snelle oplossing van de bereikbaarheidsproblemen
willen. Het schrappen van de plannen voor het doortrekken van de A73 betekent
dat het leeuwendeel van het voorheen door het MTC bedreigde landschap nu
behouden zal blijven.