23-9-2004
Opel op de Autosalon van Parijs: drie wereldprimeurs
Opel zet zijn aanwezigheid op de Autosalon van Parijs (25 september 10
oktober 2004) kracht bij met de wereldprimeurs van de nieuwe Astra
GTC, de nieuwe GTC met panoramische voorruit en de Astra High
Performance concept car, een designstudie gebaseerd op de dynamische
Astra GTC.
De nieuwe Astra GTC, waarvan de marktintroductie in het voorjaar van
2005 zal plaatsvinden, is de meest opvallende vertegenwoordiger van
nieuwe Astra-familie. Zijn opvallende uiterlijk wordt benadrukt door
een tweede wereldprimeur, de innovatieve panoramische voorruit, die op
de GTC zijn debuut maakt. Deze voorruit loopt in het dak door tot aan
de B-stijl, wat een compleet nieuw ruimtegevoel en een verbeterd zicht
rondom oplevert vergelijkbaar met dat in een vliegtuigcockpit. De
derde wereldprimeur van Opel in Parijs, de Astra High Performance
Concept, demonstreert het dynamische potentieel van Opels nieuwe
generatie compacte autos en opent de deuren voor toekomstige
prestatiegerichte versies van de Astra.
Andere blikvangers bij Opel in Hal 1 zijn de nieuwe Astra
Stationwagon, de Tigra TwinTop en een breed scala aan technische
innovaties. Voorbeelden hiervan zijn het IDSPlus-chassis met continue
demping, nu verkrijgbaar op de Vectra en de Signum, en een nieuwe
zestraps automatische transmissie met ActiveSelect-functie voor de 1.9
CDTi-versies met 150 pk. In deze tijden van hoge brandstofprijzen
blijft Opel zich inspannen om het brandstofverbruik te beperken, met
een nieuw ontwikkelde 1,2-liter TWINPORT-motor (59 kW / 80 pk) voor de
Corsa en de Agila, uitbreiding van het gamma zuinige TWINPORT-motoren
en het gebruik van de efficiënte CDTi-diesels in andere modellijnen.
In plaats van benzine of diesel gebruikt het HydroGen3 prototype met
alternatief aandrijfsysteem zuivere waterstof voor zijn brandstofcel,
die een 60 kW/82 pk sterke elektrische motor van stroom voorziet.
Tijdens de 'Opel Fuel Cell Marathon' door 14 Europese landen legde het
prototype, dat op de Opel Zafira gebaseerd is, 9696 kilometer af. Dat
is ongeveer dubbel zoveel als het vroegere afstandsrecord voor
brandstofcelauto's, een prestatie die met glans de duurzaamheid en de
mogelijkheden van deze baanbrekende technologie aantoont.
Naast de drie wereldprimeurs, de nieuwe modellen, het huidige gamma
personenauto's en de HydroGen3 op de stand in Hal 1 in Parijs,
presenteert Opel in Hal 5-2 zijn moderne gamma bedrijfswagens: de
Combo, die een volledig nieuwe motorenlijn krijgt, de Vivaro en de
Movano.
Nieuwe Astra GTC: dynamische driedeursvariant brengt opwindend
rijplezier in de compacte klasse
Ook de nieuwe driedeursvariant van de Astra is een wereldprimeur in
Parijs. Met zijn expressieve en dynamische design lost de Astra GTC
(Gran Turismo Compact) de belofte van zijn naam in. Dit derde unieke
model na de vijfdeursvariant en de Stationwagon van de nieuwe
Astra-generatie is tegelijk de meest imponerende Astra-variant.
De Astra GTC (lengte/breedte/hoogte: 4288/2033/1413 millimeter) pakt
uit met opvallende designkenmerken zoals sportieve verhoudingen en
korte overhangen, opvallende achterlichten en, in vergelijking met de
vijfdeursvariant, een nog spitser toelopende voor- en achterzijde.
Hiermee is de auto 40 mm langer dan de vijfdeurs Astra. Met
uitzondering van de motorkap en de voorschermen, die overgenomen
worden van de Astra vijfdeursvariant, zijn alle chassisonderdelen
nieuw. De typisch aflopende dakwelving en de spits toelopende zijramen
achter geven de wagen een strak zijprofiel. Het sierlijke, vlakkere
dak (32 mm lager dan dat van de vijfdeurs) beklemtoont de breder
gevormde schouders en accentueert de krachtige vorm van de
carrosserie. Het dynamische ontwerp van de GTC wordt ook versterkt
door zijn aërodynamica, met een chassis dat 15 mm dichter bij de grond
ligt dan dat van de vijfdeursvariant, en in totaal 47 mm minder hoog
is.
De Astra GTC is vrijwel even ruim en praktisch als de
vijfdeursvariant. De stoelhoogte werd 20 mm verlaagd, maar de
hoofdruimte is slechts 12 mm minder. De Astra GTC beschikt ook over
hetzelfde koffervolume (380 liter) als de Astra vijfdeurs. De
rugleuningen achter kunnen worden neergeklapt (standaard 60:40,
optioneel 40:20:40) voor een flexibeler gebruik van de binnenruimte.
Hoewel de ontwerpers de zijramen opvallend naar binnen hebben
geplaatst om de schouderlijn nog meer kracht te geven, is er achterin
voldoende plaats om twee volwassenen comfortabel te vervoeren. De
dynamiek in het ontwerp van de nieuwe Astra GTC zet zich ook voort op
de weg dankzij het IDS-chassis (Interactive Driving System) met
ESPPlus en met het optioneel verkrijgbare adaptieve IDSPlus-chassis
met elektronische dempersturing (CDC) en met elkaar verbonden
elektronische chassissystemen. Bovendien kan de bestuurder van de GTC
met IDSPlus via een druk op de knop (SportSwitch) een sportafstelling
activeren die de ophangingsinstellingen aanpast en de respons van het
gaspedaal en de elektrohydraulische stuurbekrachtiging regelt.
Bij de introductie in de lente van 2005 zal de Astra GTC beschikbaar
zijn met vijf benzinemotoren en drie CDTi common-rail dieselmotoren,
goed voor vermogens van 90 tot 200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan
de Euro 4 emissienorm. Beide 1.9 CDTi-motoren (120 en 150 pk) zijn
verkrijgbaar met een optioneel onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter
(DPF).
De wereld als vanuit een vliegtuigcockpit: de nieuwe Astra GTC met
panoramische voorruit
De tweede wereldprimeur van Opel in Parijs is de panoramische
voorruit. Dit innovatieve concept, dat vanaf de komende lente
verkrijgbaar is op de Astra GTC, geeft een nieuw ruimtegevoel en een
verbeterd zicht. De bestuurder en de voorpassagier kunnen genieten van
een haast onbeperkt gezichtsveld, vergelijkbaar met het uitzicht
vanuit een vliegtuigcockpit. De als optie verkrijgbare panoramische
voorruit van Solar-Protect glas strekt zich naadloos uit van de
motorkap tot in het dak ter hoogte van de B-stijl. Een ingenieus,
traploos verstelbaar zonabsorbtie-systeem beschermt de inzittenden
tegen fel zonlicht.
Astra High Performance Concept: designstudie op basis van de GTC
De derde wereldprimeur van Opel dit jaar is de Astra High Performance
conceptcar. De vuurrode designstudie op basis van de Astra GTC
demonstreert het dynamische potentieel van de nieuwe compacte
generatie en maakt de weg vrij voor toekomstige prestatiegerichte
varianten van de Astra. Met zijn opvallende ontwerp en technologische
vernuft bewijst hij dat hij zijn naam niet voor niets draagt. Dat
wordt trouwens ook bevestigd door de prestaties van de Astra High
Performance Concept: een vermogen van
176 kW / 240 pk, een maximumkoppel van 310 Nm, minder dan zeven
seconden voor de acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur en een
topsnelheid van ongeveer 240 kilometer per uur. Deze sportieve cijfers
zijn in de eerste plaats te danken aan de krachtige motor die in een
minder extreme versie (de 200 pk sterke 2,0-liter turbo benzinemotor
met een maximum koppel van 262 Nm) ook de vijfdeurs Astra en de
Stationwagon aandrijft.
De supersportieve Astra dankt zijn vermogenswinst aan zijn
geoptimaliseerde in- en uitlaattraject, het gebruik van
hoogkwalitatieve motoronderdelen en aanpassingen aan de turbolader en
het injectiesysteem. Het IDSPlus-chassis van de designstudie is
perfect afgestemd op de krachtige motor, die wordt gekoppeld aan een
handgeschakelde zesversnellingsbak.
De indrukwekkende kracht die schuilgaat achter het chassis van deze
sportieveling, komt al vanaf de eerste aanblik tot uiting dankzij
designelementen, zoals de voorpartij die een nog gespierder uiterlijk
kreeg dan de standaard Astra GTC. Dat ontwerp wordt bepaald door een
veel bredere en lagere luchtinlaat, een honingraatgrille en een bumper
met uitgesproken spoilerlip en geïntegreerde mistlampen in de
voorspoiler. Tegelijk vormen ze een harmonieuze verbinding naar de
sideskirts die naar achteren sterker tot uiting komen.
De achterzijde van de Astra High Performance Concept oogt even
krachtig als de voorpartij. Deze wordt geaccentueerd door twee
zijdelingse uitsparingen met roosterwerk, twee uitlaten (links en
rechts) en een markante dakspoiler, die samen met de windgeleider in
de onderkant van de bumper de neerwaartse druk verhoogt. Het sportieve
ontwerp wordt benadrukt door de grote, 19 lichtmetalen wielen.
Ook het interieur oogt buitengewoon sportief en is net als het chassis
vuurrood uitgevoerd. Het opvallendste uitrustingselement vormen de
Recaro-stoelen, die ontworpen werden met het oog op een uitstekende
zijdelingse steun en die bovendien een verlengbare zitting en een in
vier richtingen verstelbare lendensteun meekregen. Andere hoogstandjes
in het interieur zijn de nieuwe lederen versnellingspookknop en de
rood omrande instrumenten, dat het design van deze stijlstudie
weerspiegelt.
Nieuwe Astra Stationwagon: ruim, veelzijdig, dynamisch en elegant
Na de succesvolle lancering van de vijfdeurs Astra wordt de
Stationwagon nu als tweede model in de nieuwe Astra-familie op de
markt gebracht. Kort voor het nieuwe model zijn opwachting maakt in de
showrooms, kunnen de bezoekers op de Autosalon van Parijs hem al van
dichtbij bekijken.
Met een elegant design, uitstekende dynamische rijeigenschappen, en
veel ruimte voor passagiers en bagage, zet de nieuwe Astra
Stationwagon het succesverhaal van Opel in het segment van de compacte
stationwagons voort. Met zijn wielbasis van 2,70 meter biedt deze
nieuwkomer veel beenruimte achterin en een grote laadcapaciteit tot
1590 liter, 90 liter meer dan in het vorige model. Praktische details
zoals een optionele verschuifbare achterbank en het
FlexOrganizer-systeem voor de laadruimte verhogen de flexibiliteit.
Deze kenmerken worden aangevuld met een ruim aanbod van Astra-motoren,
met in totaal vijf benzinemotoren en vier CDTi common-rail diesels (80
tot 200 pk) - stuk voor stuk in overeenstemming met de Euro 4
emissienorm en een voor dit segment uitzonderlijk technologiepakket.
Dat omvat onder meer het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische
dempersturing, stuurafhankelijke AFL-bochtverlichting (Adaptive
Forward Lighting) en een stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens.
Voor de twee krachtigste CDTi-motoren is een onderhoudsvrij Diesel
Partikel Filter (DPF) beschikbaar.
Tigra TwinTop: sportieve cabrio-coupé met elektrohydraulisch
wegklapbare hardtop
Afhankelijk van de omstandigheden laat de Tigra TwinTop de inzittenden
genieten in open lucht of biedt hij het rijplezier van een coupé. Het
dak opent of sluit in amper 18 seconden. Dankzij het geavanceerde,
plaatsbesparende ontwerp van het dak biedt de nieuwe Tigra TwinTop een
bagagevolume van meer dan 500 liter. Zelfs met het dak ingeklapt is er
nog 250 liter beschikbaar in de tweezitter. Nog een bijzonder
praktisch en functioneel element: net zoals het wegklapbare dak wordt
het kofferdeksel elektrohydraulisch geopend en gesloten met een druk
op de knop. Tegelijkertijd laat het intelligente vouwmechanisme van
het dak een evenwichtig design toe, van de vlakke voorzijde tot de
goed geproportioneerde achterkant. Twee ECOTEC-benzinemotoren staan
garant voor temperamentvolle en toch zuinige prestaties: een 1,4-liter
TWINPORT met 66 kW / 90 pk en een 1,8-liter met 92 kW / 125 pk. Zowel
het publiek als de pers onthaalden de Tigra TwinTop geestdriftig bij
zijn wereldpremière op het salon van Genève, waar hij door een
internationale jury werd uitgeroepen tot 'Cabrio van het Jaar 2004'.
Vectra en Signum: IDSPlus-chassis voor meer rijdynamiek, comfort en
veiligheid
De Vectra en de Signum pakken bij het begin van het nieuwe modeljaar
uit met technische verfijningen. Het IDSPlus chassis met Continuous
Damping Control (CDC) bezorgt de middenklassers van Opel nog meer
dynamiek, comfort en actieve veiligheid. Dit geïntegreerde hightech
onderstel is verkrijgbaar voor alle uitvoeringen van de Vectra en de
Signum. Het is standaard bij de zescilindermotoren (3.2 V6 en 3.0 V6
CDTi), maar ook als optie leverbaar voor modellen met de 2.0 turbo
ECOTEC of de 1.9 CDTi ECOTEC met 150 pk. Tevens zijn alle Vectra- en
Signum-modellen nu standaard uitgerust met adaptieve remlichten. Met
dit systeem schijnen de remlichten feller als de bestuurder krachtig
moet remmen en ABS in werking treedt (bij snelheden hoger dan 10
kilometer per uur), wat de veiligheid ten goede komt. Opel is de
eerste autofabrikant die deze technologie introduceert in het
middenklassensegment.
Lager brandstofverbruik: uitbreiding CDTi en TWINPORT motorengamma's
Opel blijft zich inspannen om het brandstofverbruik te verlagen en
vergroot daartoe zijn gamma CDTi common-rail turbodiesels en
benzinemotoren met de innovatieve brandstofbesparende
TWINPORT-technologie. De nieuw ontwikkelde 1,2-liter TWINPORT-motor
(59 kW / 80 pk), verkrijgbaar in de Corsa en de Agila, verbruikt tot
12 procent minder brandstof en levert betere prestaties dan zijn
voorganger, met dezelfde cilinderinhoud. De 1.4 TWINPORT-motor (66 kW
/ 90 pk), bekend van de Astra en de Corsa, vervangt de 87 pk sterke
1,6-liter motor met twee kleppen per cilinder voor de instapversie van
de Meriva en de Combo. Beide motorenlijnen zijn nu ongeveer 15 procent
zuiniger. Een lager verbruik en verbeterde prestaties zijn ook
gewaarborgd met de CDTi common-rail turbodiesels met een
cilinderinhoud van 1,3 of 1,7 liter (51 kW / 70 pk en 74 kW / 100 pk),
die nu leverbaar zijn voor de Combo.
AutoRai