21-9-2004
Drietal showautos zet de toon voor Chevrolets toekomst in Europa
General Motors gaat krachtdadig voort met haar groeistrategie voor
Chevrolet, haar grootste wereldwijde merk.
Na met succes producten, gefabriceerd door GMs Koreaanse vestiging GM
Daewoo, te hebben gelanceerd in Noord- en Zuid-Amerika, Azië en
Midden- en Oost-Europa, staat Chevrolet op het punt ook een nieuw
product-aanbod naar West-Europa te brengen. s Werelds grootste
automobielfabrikant kondigde dit besluit op 16 september aan.
Chevrolet presenteert nu drie nieuwe modellen en concept cars op de
Autosalon van Parijs (25 september t/m 10 oktober), die de toekomstige
richting van het merk in Europa aanduiden. De uitbreiding van ons
product-aanbod is een bewijs van ons streven om optimaal gebruik te
maken van de groei-mogelijkheden die Chevrolet biedt, verklaart Erhard
L. Spranger, de aangestelde Managing Director van Chevrolet Europe. De
sportieve driedeurs Kalos en de S3X en M3X conceptmodellen vormen een
duidelijke boodschap van hetgeen Chevrolet-klanten de komende jaren
van ons kunnen verwachten.
Sportieve nieuwe carrosserievariant: de Chevrolet Kalos driedeurs
De populaire voorwielaangedreven Kalos vijfdeurs zal er spoedig een
driedeurs broertje bij krijgen. De Autosalon van Parijs vormt het
platform voor de wereldpremière van het sportieve model, dat vanaf
februari 2005 zijn opwachting maakt in de Europese showrooms.
Het ontwerp van de nieuwe Chevrolet Kalos (lengte x breedte x hoogte:
3.880 / 1.670 / 1.495 mm) is nog dynamischer dan dat van de vijfdeurs.
De sportieve uitstraling wordt door diverse details onderstreept,
waaronder de aërodynamisch geoptimaliseerde accessoires aan de voor-
en achterzijde, de gemodificeerde bumpers en de opvallende dorpels aan
de zijkant. Het interieur heeft een moderne en frisse uitstraling.
Extra opbergruimte en het duo-tone uiterlijk van het dashboard maken
deel uit van de nieuwe voorzieningen.
De driedeurs wordt leverbaar met een keuze uit drie economische
viercilindermotoren, variërend van de 1.2-liter benzineversie met 53
kW/72 pk en de 1.4-liter variant met 61 kW/83 pk tot de nog
krachtigere 1.4 zestienklepper met 69 kW/94 pk. Met deze motor doet de
driedeurs Chevrolet Kalos zijn sportieve uitstraling nog meer eer aan.
Hij accelereert in 11,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en
bereikt een respectabele topsnelheid van 176 km/u. Ondanks deze
prestaties hoeven Kalos-rijders het pomp-station niet vaak te
bezoeken, want met een gemiddeld verbruik van 7,0 liter op 100
kilometer en een brandstoftankinhoud van 45 liter heeft deze Kalos
driedeurs een bereik van 642 kilometer.
Momenteel neemt de Kalos, die twee jaar geleden werd geïntroduceerd,
42 procent van de Europese verkopen voor zijn rekening en is daarmee
het belangrijkste model voor GM Daewoo (in West-Europa) en Chevrolet
(in Midden- en Oost-Europa) geworden. Gedurende de eerste zes maanden
van dit jaar bestelden ongeveer 40.000 Europese klanten de compacte
vijfdeursversie. Ook in Amerika, waar het model vorig jaar als
Chevrolet Aveo op de markt kwam, is de Kalos zeer succesvol. Met een
verkoop van 21.000 units bezet hij de tweede plaats in zijn klasse.
Atletisch en aantrekkelijk: het S3X off-road studiemodel met zeven
stoelen
Net zoals de Kalos twee jaar geleden de oprichting van GM Daewoo Auto
& Technology Co. (GM DAT) kracht bijzette, vormt de Chevrolet S3X
showauto het begin van een nieuw tijdperk voor Chevrolet in Europa,
waarbij nieuwe producten worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd
in Zuid-Korea. De S3X, die is uitgerust met een milieu-vriendelijk
hybride aandrijfsysteem, geeft een indruk van een mogelijke
aandrijfopties voor toekomstige Chevrolet-modellen. Wanneer de
productieversie in 2006 wordt geïntroduceerd, zal het tevens de eerste
dieselaangedreven Chevrolet in Europa zijn. Bovendien zal de S3X de
eerste auto binnen het productaanbod zijn die geheel door GM DAT
ontwikkeld is.
De S3X verschaft tevens inzicht in een mogelijke stylingrichting voor
toekomstige Chevrolet-modellen. De opvallende SUV (lengte x breedte x
hoogte: 4.639 / 1.848 / 1.722 mm) beschikt over krachtig gevormde
wielkasten die worden gevuld door grote 20 inch wielen, opvallende
metalen accenten in de voor- en achterbumper, horizontale
ventilatie-openingen in de spatborden en juweelachtige koplampen
waarin het licht wordt verspreidt dankzij cilindrische prismas. Zowel
open als gesloten zorgt het grote, glazen jaloeziedak voor een lichte
en ruimtelijke sfeer in de S3X. Bovendien is Chevrolets showauto zeer
praktisch. De achterruit kan afzonderlijk worden geopend om
gemakkelijk toegang te krijgen tot de bagageruimte, zonder de grote
achterklep te hoeven openen.
Ondanks zijn compacte afmetingen biedt het S3X studiemodel ruimte voor
drie zitrijen en daardoor aan zeven passagiers dankzij zijn lange
wielbasis van ongeveer 2,70 meter. Het ontwerp van het interieur wordt
gedomineerd door de ongewone combinatie van echt hout en metaal. Het
infotainmentsysteem dat de S3X aan boord heeft, herbergt ondermeer een
DVD navigatiesysteem, gekoppeld aan een 18 inch monitor.
Brutaal en snel: M3X mini studiemodel
Chevrolets M3X showauto biedt een korte blik op de volgende generatie
van de populaire Matiz mini, die in de lente van 2005 in Europa op de
markt verschijnt. Een opvallende voorziening van de concept car is het
ronde LED koplampontwerp, dat aan de achterkant wordt voortgezet door
de ronde achterlichten. Het totale ontwerp van de M3X zorgt voor een
zeer dynamisch effect dankzij een combinatie van korte overhangen, een
stijl oplopende schouderlijn en de naar één punt toelopende lijnen in
de motorkap. Een dakspoiler onderstreept de sportieve uitstraling van
de auto, evenals de dubbele, centraal gemonteerde uitlaatdempers en de
grote 16 inch lichtmetalen wielen met hun dubbelspaaks ontwerp. De
knipperlichten aan de zijkant zijn onder de kop-lampen geplaatst en
voor extra veiligheid ook in de buitenspiegels.
Het grote, glazen panoramadak benadrukt het bijzonder lichte
interieur. Het dak kan half naar achteren worden geschoven voor een
grote hoeveelheid frisse lucht. Het verschaft tevens een duidelijk
zicht op het ruime compartiment, dat in dit studiemodel wordt
gedomineerd door blauwe stoffen en metaalaccenten op de
versnellingspook, het stuurwiel en de uitstroomopeningen.
Ondanks zijn compacte afmetingen (slechts 3,5 meter lang en 1,5 meter
breedte), handig tijdens het parkeren, voelt de M3X binnenin
verrassend ruim. Met 1,5 meter oogt hij hoger dan de meeste minis en
met bijna 2,35 meter is de wielbasis bovengemiddeld lang. Dat houdt in
dat de M3X dankzij de hoge zitpositie op comfortabele wijze plaats
biedt aan vier volwassenen. Het studiemodel beschikt tevens over
effectieve aanvullende bagagemogelijkheden vanwege de dakrelings, die
niet alleen het sportieve uiterlijk van de auto benadrukken, maar ook
de montage van alle mogelijke draag-systemen vergemakkelijkt. Zelfs
onder volledige belading biedt de krachtbron van de M3X meer dan
voldoende prestaties. De soepele en economische 1,0-liter
viercilinder-motor levert 47 kW/64 pk bij 5.400 toeren per minuut en
is goed voor een topsnelheid boven de 150 km/u.
Chevrolet werd in 1911 opgericht, kwam in 1918 onder de hoede van
General Motors en is vandaag de dag één van de grootste automerken ter
wereld. In 2003 verkocht Chevrolet 3,6 miljoen autos in 70 landen. Het
merk met het legendarische strikje-embleem stamt oorspronkelijk uit
Europa. De monteur en coureur Louis Chevrolet (1878-1941) werd geboren
in Zwitserland.
AutoRai