9-9-2004
Première in Parijs: BMW 320Cd Cabrio
Van 25 september t/m 10 oktober a.s. toont BMW in Parijs op de Salon
Mondial de l Automobile 2004 haar eerste Cabrio met dieselmotor aan
het grote publiek. Dynamiek, efficiency en lage brandstofkosten geven
open rijplezier een nieuwe dimensie.
Synergie
De soepel en stil draaiende viercilinder diesel past bijzonder goed
bij de BMW 3 Serie Cabrio, want in deze combinatie zijn belangrijke
merkwaarden als efficiënte dynamiek en comfort perfect in balans. De
nieuwe 320Cd Cabrio bewijst dat elegance, sportiviteit en efficiency
bij BMW geen onverenigbare tegenstellingen zijn.
De eigentijdse diesel onderscheidt zich vooral door zijn draaicultuur,
zijn harmonieuze krachtsontwikkeling en het surplus aan trekkracht in
de lagere toerentallen. Met zijn vermogen van 150 pk (110 kW) en een
koppel van maar liefst 330 Nm is deze motor state of the art in
moderne dieselmotorenbouw. Dezelfde 2.0 liter diesel draait met veel
succes al in andere 3 Serie modellen. In sommige landen, waaronder
Frankrijk, is deze motor ingebouwd in ca. 80 procent van alle 3 Serie
modellen.
De aandrijflijn werd overgenomen van de Coupé-versie 320Cd en is
gemodificeerd voor gebruik in de 3 Serie Cabrio. Verschillen zijn te
vinden in het motormanagement, de krachtsoverbrenging - die een
kortere eindreductie kreeg - en een specifiek voor open rijden
ontwikkeld uitlaatsysteem. Ook het onderstel is aangepast op het
nieuwe model, maar komt in grote lijnen overeen met dat van de 330Ci.
Benchmark
De viercilinder vierkleppen motor levert 150 pk / 110 kW bij 4.000
1/min, goed voor een topsnelheid van 211 km/h. Niet minder belangrijk
voor soeverein rijplezier is de harmonieuze krachtsontwikkeling: bij
1.500 1/min (verhoogd stationair) is al een koppel van 295 Nm
beschikbaar. Iets hoger, bij 2.000 1/min wordt het tot de verbeelding
sprekende maximum koppel van 330 Nm bereikt.
Het succes van de 2.0 liter diesel van BMW is onder meer te danken aan
2e generatie common rail inspuiting met hoeveelheidsgeregelde
brandstofpomp: met 1.600 bar wordt de brandstof niet alleen sneller
ingespoten, maar ook beter gedoseerd en fijner verneveld. Zo worden
bij lagere verbruikscijfers harmonieuzere draai-eigenschappen en meer
vermogen verkregen.
Door kleine ingrepen in het motormanagement, zoals bijvoorbeeld
na-inspuiting van kleine hoeveelheden brandstof ter oxidatie van
roetpartikels, verbeterde uitlaatgas-hercirculatie, dicht bij de motor
geplaatste katalysator en kleppen in het aanzuigsysteem onderbiedt de
320Cd Cabrio ook zonder roetfilter de grenswaarden van de strenge
EU4-emissienorm.
Zuinig
Voor zijn opmerkelijke prestaties gaat de nieuwe BMW Cabrio bijzonder
sober om met brandstof: in de EU-cyclus is hij al tevreden met zon 6,3
liter diesel per 100 km, dat betekent ruim 1.000 km met een volle tank
(van Amsterdam naar het Lago di Como ...).
Sportief
Wie van sportief rijden houdt, zal veel plezier hebben van de nieuwe
BMW 320Cd Cabrio. Want vanuit stilstand accelereert deze Cabrio binnen
9,7 seconden naar de 100 km/h. Wellicht interessanter is de
tussensprint van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling, de
graadmeter van souplesse: 7,5 seconden (9,2 in V).
De krachtsoverbrenging met standaard handgeschakelde
zesversnellingsbak is sportief kort gegeard, zodat de Cabrio naar
keuze ingetogen dynamisch of ontspannen kan worden gereden. De
topsnelheid van maar liefst 211 km/h wordt bereikt in de zesde
versnelling.
Comfortabel
De uitzonderlijk rustige draai-eigenschappen en de afwezigheid van
hinderlijke trillingen dankt de viercilinder diesel aan zijn beide
balansassen.
Ongeacht of het nieuwe model nu open of gesloten wordt gereden, de
dieselgeluiden blijven zo ver op de achtergrond dat vaak de indruk
ontstaat dat er een benzinemotor onder de kap schuilgaat. Niets
herinnert meer aan de vroeger voor een diesel zo kenmerkende
geluidsproductie. Zelfs bij de koude start wordt een deel van de
verbrandingsgeluiden van deze gecultiveerde diesel overstemd door
omgevingsgeluid.
Compleet
Tot de rijke standaarduitrusting van de 3 Serie Cabrio behoren
vanzelfsprekend (onder meer) elektrische kapbediening, variabele
kapcassette, airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen,
Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), lichtmetalen wielen en het
bandenspanningswaarschuwingssysteem.
Optioneel
De complete standaarduitrusting is met een aantal speciale
uitvoeringen nog verder aan persoonlijke wensen en voorkeuren aan te
passen. De nieuwe open diesel is bijvoorbeeld leverbaar in de Special
Executive uitvoering en met het M Sportpakket. Dat zijn attractief
geprijsde, zorgvuldig samengestelde uitvoeringen met veelgevraagde
opties. Zij staan op 17 inch lichtmetalen wielen en zijn leverbaar in
fraaie combinaties van lak en bekleding, chroomdelen en
interieurlijsten.
Marktverschuiving
Dat moderne dieselmotoren ook succesvol kunnen zijn in segmenten die
vroeger exclusief domein van benzinemotoren waren hebben de BMW Coupés
320Cd en 330Cd overtuigend bewezen. Omdat de vraag naar dynamische
automobielen die veel rijplezier tegen lage brandstofkosten bieden de
laatste tijd duidelijk stijgt, introduceert BMW de nieuwe 320Cd Cabrio
in het voorjaar van 2005.
Consumentenprijzen per december 2004
BMW 320Cd 49.900,-
BMW 320Cd Executive 55.000,-
BMW 320Cd Special Executive 55.900,-
AutoRai