Ministerie van Financiën

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

IPAL 2004-00271 M

Onderwerp

Administratieve lasten voor bedrijven vanuit gemeentelijke regelgeving: inventarisatie en aanpak

Hierbij bied ik u, mede namens de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, het eindrapport Administratieve lasten gemeenten aan. Het rapport is opgesteld in het kader van de in 2003 ingezette verbreding van het administratieve lasten beleid naar de regelgeving van medeoverheden. Het rapport bevat de uitkomsten van een inventarisatie van de administratieve lasten vanuit gemeentelijke regelgeving. In dat kader is tevens een instrument ontwikkeld voor gemeenten om de administratieve lasten uit de eigen regelgeving in kaart te brengen en knelpunten daarin aan te pakken.

De basis voor het rapport vormt een nulmeting van de administratieve lasten uit de autonome gemeentelijke regelgeving en de autonome gemeentelijke regels bij de uitvoering in medebewind van rijksbeleid in 12 gemeenten. Deze gemeenten hebben in het kader van dit onderzoek allen een eigen rapportage ontvangen. De resultaten uit deze 12 gemeenten zijn geëxtrapoleerd naar een landelijk beeld van de administratieve lasten die met gemeentelijke regels samenhangen. Het eindrapport schetst dat landelijke beeld.

Het eindrapport laat zien dat ongeveer 8% van de administratieve lasten uit wet- en regelgeving van het rijk via gemeentelijke loketten bij het bedrijfsleven komt. Dat correspondeert met een bedrag van ¤ 1.369 miljoen aan administratieve lasten. Het betreft wetten en regels van het rijk die door gemeenten in medebewind worden uitgevoerd. Daarbij hebben gemeenten steeds ruimte om de uitvoering aan te passen aan lokale omstandigheden. Met de lokale regels die zich daarop richten, zijn ¤ 205 miljoen aan additionele administratieve lasten gemoeid. Deze lokale kop op de administratieve lasten vanuit rijksregels heeft vooral te maken met de informatieverplichtingen die gemeenten voorschrijven in het kader van de lokale uitvoering van de wet Milieubeheer.

Met de regelgeving vanuit de autonome regelgevende bevoegdheden van gemeenten op basis van de Gemeentewet is additioneel ¤ 52 miljoen aan administratieve lasten voor de bedrijven gemoeid. Deze lasten hebben voor een groot deel te maken met de informatieverplichtingen in het kader van de lokale vergunningen voor het bedrijfsleven gelden.

Het rapport laat zien dat de administratieve lasten tussen de gemeenten sterk kunnen verschillen.

Het totaal aan administratieve lasten voor bedrijven vanuit de gemeentelijke regels (¤ 257 miljoen) is in verhouding tot de administratieve lasten die binnen de rijksregels voor bedrijven ontstaan (¤ 16,4 miljard) gering van omvang. Dit laat echter onverlet dat deze inventarisatie aanleiding dient te geven om deze lokale administratieve lasten terug te dringen. De reden hiervoor is tweeledig:

Allereerst wordt de verhouding tussen de gemeentelijke overheid en het lokale bedrijfsleven naast de administratieve lasten die in gemeentelijke procedures ontstaan bepaald door een aantal daaraan verwante zaken die voor de bedrijven zwaar tellen, maar niet in de gemeten administratieve lasten mee tellen. Hierbij dient onder andere worden gedacht aan de doorlooptijden van aanvragen van vergunningen, de daarbij verschuldigde leges en gemeentelijke belastingen en de wachttijden die te maken hebben met de toegankelijkheid van de ambtelijke organisatie.

Daarnaast geeft het in kaart brengen van de administratieve lasten en de mogelijkheden om deze terug te dringen gemeenten inzicht in het functioneren naar het lokale bedrijfsleven toe. Dit biedt de gemeente een handvat voor een verdere professionalisering van de gemeentelijke organisatie en daarmee ook de mogelijkheid om de irritaties van de bedrijven over de lokale bureaucratie weg te nemen.

Naar tijdens het onderzoek is gebleken zijn dit aspecten, die de deelnemende gemeenten waarderen.

De aanpak van de administratieve lasten vanuit de autonome gemeentelijke regels en de lokale bevoegdheden in het kader van het medebewind behoort vanzelfsprekend tot de verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid. Het is de keuze van de gemeente om al dan niet op het terugdringen van deze lasten in te zetten en aldus te investeren in de verhouding met het lokale bedrijfsleven.

Echter om een dergelijke aanpak te faciliteren en te stimuleren is in het kader van dit onderzoek ook een instrument ontwikkeld, dat gemeenten zelfstandig in staat stelt de lokale administratieve lasten in kaart te brengen en knelpunten daarin aan te pakken. In een nog dit najaar samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Vereniging Nederlandse Gemeenten te organiseren congres zal dit instrument ook aan gemeenten worden gepresenteerd.

Daarnaast zal het instrument in het kader van het GSB-programma 2005 - 2009 aan de dertig grootste gemeenten worden aangeboden. Het kabinet wil daarbij met deelnemende gemeenten tot prestatieafspraken over het terugdringen van de lokale administratieve lasten komen. Ook voor de andere gemeenten komt dit instrument beschikbaar. In het voor dit najaar aangekondigde plan van aanpak voor het terugdringen van de administratieve lasten vanuit de regelgeving van mede overheden zal dit door de minister voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties nader worden uitgewerkt.

In het kader van de bevordering van de aanpak van ook de lokale administratieve lasten voor bedrijven worden ook mogelijkheden van enkele lokale experimenten verkend. Ten aanzien van de lokale administratieve lasten die verband houden met de medebewindstaken in het kader van de wet Milieubeheer wordt verkend welke mogelijkheden er zijn om in het verlengde van het project, via verdere harmonisatie en stroomlijning van de lokale uitvoering, tot één VROM-vergunning te komen. Hiermee zou een verdere reductie van de lokale administratieve lasten worden bewerkstelligd. In het bovengenoemde plan van aanpak zal hier verder op worden ingegaan.

De minister van Financiën,

G. Zalm

Bijlage:

· Administratieve Lasten Gemeenten