24-9-2004
Kia Sportage
In de slipstream van de succesvolle Sorento stormt nieuw Kia-talent
naar voren.
De aantrekkingskracht van de Sportage steunt op aansprekende styling,
de onovertroffen grip van vierwielaandrijving, absoluut
personenauto-comfort en vijf deuren plus variabele indeling van véél
binnenruimte.
Vanaf november: nieuw SUV aanbod naast Sorento
De Sportage komt met evenzeer modern design op basis van pragmatische,
lichtgewicht aandrijftechniek. De uiteenlopende sterke punten van deze
Kia SUVs vullen elkaar naadloos aan. De hoge zitpositie van de echte
SUV wordt in de Sportage geaccentueerd door het ruim bemeten
glasoppervlak rondom. De onafhankelijke wielophanging, schroefveren en
dempers zijn afgestemd op de mix van comfort en sportieve stevigheid
die op Europese wegen gewenst is. Niettemin zijn de off-road
prestaties evenzeer indrukwekkend.
Actieve- en passieve veiligheid op topniveau
Het remsysteem is uiterst effectief, met schijfremmen rondom. Het
vierkanaals ABS waakt tegen blokkeren van elk wiel afzonderlijk. Het
EBD Electronic Brakeforce Distribution werkt preventief op de
achterwielen, zodat ABS minder frequent hoeft in te grijpen. Als optie
is ESP leverbaar, dat de bestuurder in kritische situaties -geheel
automatisch- assisteert door middel van selectief remmen van één of
meer wielen.
Bij een proefrit zou men de Sportage kunnen ervaren als lichtvoetig
met antislip zolen. Ten opzichte van de Sorento is de eigen massa,
afhankelijk van de gekozen motor- en transmissievariant, tussen 315-
en 450 kg lager (17- tot 23%). Binnen de veiligheidskooi hebben alle
versies twee airbags voorin. De luxere versies beschikken daarnaast
standaard over zij-airbags voorin en gordijnairbags voor én achter.
2.0 CVVT, 2.7 V6 of 2.0 CRDi common-rail diesel In het Nederlandse
fiscale regiem is bij gematigde jaarlijkse kilometrages de tweeliter
viercilinder benzinemotor de favoriet. De 2.0 liter motor met
variabele kleptiming (CVVT) geeft de Sportage een snellere acceleratie
en een hogere topsnelheid dan de dieselmotor. Op basis van de ECE
verbruikscijfers is deze motor ongeveer 20% zuiniger met brandstof dan
de V6 benzinemotor. Indien men prestaties en luxe stelt boven budget,
is de 2,7 liter grote V6 de eerste keuze. De trekkracht van deze
zescilinder overtreft óók de dieselmotor ruimschoots. Het verbaast dus
niet dat de V6 absoluut de beste cijfers laat noteren voor acceleratie
en topsnelheid. Naarmate het jaarlijkse kilometrage toeneemt, wint de
2.0 CRDi motor aan betekenis. Bovendien zijn de energieke kenmerken
van de diesel aantrekkelijk, zelfs als het financiële voordeel
marginaal is.
Handgeschakelde- of automatische sportshift transmissie De
viercilinder benzinemotor heeft een vaste combinatie met de
handgeschakelde vijftraps transmissie, terwijl de V6 altijd gekoppeld
is aan de viertraps sportshift automaat. De dieselmotor kan zowel met
handgeschakelde- als met automatische transmissie gekozen worden.
Pragmatisch 2WD of supermobiel 4WD
De Sportage is een solide SUV met vrije keus uit voorwielaandrijving
of vierwielaandrijving, in combinatie met de viercilinder motoren. De
V6 gaat steeds samen met vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving
maakt de Sportage supermobiel, maar verandert opmerkelijk weinig aan
het voorspelbare weggedrag.
Ongeëvenaard luxe interieurs
Tot maximaal vijf inzittenden hebben verrassend veel ruimte en hoeven
evenmin te beknibbelen op hun reisbagage. Voor het interieur is de
kwalificatie elegant zeker op zijn plaats. De compleet uitgevoerde
Sportage Comfort is direct vanaf de introductie leverbaar met de 2.0
CVVT benzinemotor. Vanaf juni 2005 is de Sportage Comfort ook met 2.0
CRDi motor leverbaar. Opmerkelijke standaard items zijn -onder meer-
voorruitverwarming met timer, centrale deurvergrendeling met
afstandbediening, airconditioning met pollenfilter, cruise control,
mistlampen voor, automatisch ontgrendelen bij aanrijding, elektrisch
verstelbare buitenspiegels, elektrische ramen voor/achter, twee
airbags, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel met kantelbare zitting en lendensteun, verstelbare
rugleuning voor de achterpassagiers en een 12V stopcontact voorin én
achter in de bagageruimte.
De Sportage Executive biedt bovenop de standaarduitrusting van de
Comfort -onder meer- een met leder bekleed stuurwiel, handrem en
pookknop, boordcomputer, elektrisch verwarmbare buitenspiegels,
climate control, air quality control system, interieur met metal grain
afwerking, en zij-airbags plus gordijnairbags. De Sportage Adventure
heeft een overeenkomstige uitrusting met de Executive en bovendien het
volautomatische TOD Torque-on-Demand 4WD systeem. De exclusieve
Sportage X-treme is het vlaggenschip, met ten opzichte van de
Executive versie gedeeltelijk bruin/oranje leer met speciale bekleding
op alle zitplaatsen, op het stuurwiel en op de transmissie-hendel.
Fold & dive systeem voor groot laadvolume op vlakke vloer De
rugleuning van de achterbank kan in een handomdraai in 40/60
verhouding omklappen voor een variabele indeling. In een handomdraai
ontstaat door middel van het unieke fold & dive systeem een volledig
vlakke laadvloer. Voor de achterpassagiers zijn er verstelbare
rugleuningen waardoor meer dan comfortabel op de riante
achterzittingen verbleven kan worden.
Uitdagende C-segment prijsstelling
De prijs wordt uitdagend ingezet om het ook voor huidige eigenaars van
bijvoorbeeld een hatchback, station wagon of (midi) MPV mogelijk te
maken een Kia Sportage SUV te gaan rijden. De Nederlandse prijzen voor
alle Sportage versies worden op 29 september 2004 bekend gemaakt.
AutoRai