Socialistische Partij
Socialisme - What's left?
Uit: Tribune 24 september 2004
HSL en Betuwelijn! Weet u het nog?
Hoe was het ook alweer?
Betuwelijn: dood spoor!
Wim Kok, ex-premier: `De belangstelling van de Kamer in het debat is
bij dit soort onderwerpen meer gericht op details dan op strategische
keuzes.'
Schuttevaer-directeur Kees de Vries: `Ons standpunt is sinds eind
jaren tachtig niet veranderd: de Betuwelijn is overbodig.'
Gerrit Zalm, huidig en toenmalig minister van Financiën: `Vroegtijdige
twijfel is nooit officieel gemeld aan de Tweede Kamer. Dat is geen
misleiding van het parlement.'
Gerrit Zalm, huidig en toenmalig minister van Financiën: `De Tweede
Kamer had kunnen vermoeden dat de private financiering van anderhalf
miljard gulden niet gegarandeerd was.'
Neelie Kroes, ex-minister van Verkeer: `De hoge kosten van de
Betuwelijn zijn de schuld van de Tweede Kamer. Die eiste steeds
verbeteringen, waardoor de kosten opliepen.'
Tineke Netelenbos, ex-minister van Verkeer: `Dat de Betuwelijn er
moest komen hing ook af van afspraken met buurlanden.'
Tineke Netelenbos, ex-minister van Verkeer: `De beschuldiging dat ik
de aanleg zou hebben doorgedrukt, is volstrekt rancuneus.'
Roelf de Boer, ex-minister Verkeer: `Er bestaat altijd een spanning
tussen het informeren van de Kamer en het in stand houden van de
kosten. Als van te voren precies duidelijk is hoeveel iets mag kosten,
weet je zeker dat je dat bedrag kwijt bent.'
Van Bommel: `Het Rekenkamerrapport is vernietigend. Het rapport
bevestigt wat de SP steeds heeft gezegd: de Betuwelijn is gebaseerd op
te mooie cijfers over de vervoersgroei, de alternatieven zijn slecht
onderzocht en de milieuwinst valt bitter tegen.'
Discussie Betuwelijn. Ter linkerzijde: Harry van Bommel
Van Bommel, SP-Kamerlid: `De Betuwelijn is een politiek
prestigeproject geworden dat als een molensteen om de nek van de
belastingbetaler gaat hangen. Het verzet tegen de lijn moet daarom
doorgaan, desnoods tot de laatste biels.'
Voormalig CDA-Tweede-Kamerlid en huidig burgemeester van Maastricht
Leers: `De Tweede Kamer is jarenlang voor het lapje gehouden bij de
besluitvorming over de Betuwelijn.'
W.K. Scholten, algemeen directeur Havenbedrijf Rotterdam: `De
Betuwelijn is macro-economisch altijd rendabel. Niemand die daaraan
twijfelt. De verbinding zorgt voor zoveel extra concurrentiekracht,
werkgelegenheid en toegevoegde waarde voor Nederland dat we ons kunnen
veroorloven hem de nodige luxe aan tunnels, verdiepte liggingen en
mooie inpassing in de omgeving mee te geven.'
Prof. ir. Pols, hoogleraar planning aan de TU Delft: 'Als de aanleg
wordt doorgezet, begaat de regering de grootste blunder van de eeuw.'
Prof. Frissen, hoogleraar bestuurskunde aan de KUB: `Neem de
Betuwelijn: investeren in goederentransport via het spoor past eerder
in de economie van de negentiende eeuw.'
Minister-president Wim Kok: `We kunnen niet alles door een trekschuit
laten doen.'
Jaap Jelle Feenstra, Kamerlid voor de PvdA en fractiewoordvoerder
Betuwelijn: `Ik heb liever twee Betuwelijnen dan geen Betuwelijn.'
Prof. A. Heertje, hoogleraar staathuishoudkunde Universiteit van
Amsterdam: `Kok haalt zijn neus op, wil niet luisteren naar wat uit de
samenleving komt en laat aan Tineke Netelenbos een project over dat
haar psychische en intellectuele draagkracht te boven gaat. Zo worden
we langzamerhand geregeerd door mensen die het publieke debat uit de
weg gaan en die minachting tonen voor expertise en betrokkenheid van
mensen die de volgende generaties een leefbare samenleving willen
nalaten.'
Rob Lubbers, ondernemer en adviseur: `Er is zoveel geld in dit land en
niemand wil investeren in de Betuwelijn. Dat is toch een signaal.'
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat: `Dat beeld dat ik niet
luister, is niet in orde. Ik luister wel. Maar we moeten ons in
Nederland toch eens afvragen of we wel met megaprojecten om kunnen
gaan. Om het kwartaal komen we erop terug.'
Wim Kok, ex-premier: `De Kamer had misschien wat actiever stukken
kunnen opvragen die ten grondslag hebben gelegen aan de besluitvorming
in de ministerraad.'
Loek Hermans, nu minister en ten tijde van de uitspraak voorzitter van
de ministeriële adviescommissie voor de Betuwelijn: `Er zijn maar
weinig investeringen voor nodig en de binnenvaart zal te allen tijde
veiliger, milieuvriendelijker en goedkoper zijn dan welke
treinverbinding ook.'
Prof. De Roos, hoogleraar logistiek en management
Erasmus-universiteit: `Ik heb nog geen zinnig argument vóór de
Betuwelijn gehoord.'
Hans Sijthof van het Rotterdamse containerbedrijf Haniel: `De overheid
gaat met belastinggeld concurreren waar de binnenvaart juist sterk in
is: in een gebied van 50 tot 100 kilometer aan beide zijden van de
Rijn. Voor die negen miljard gulden zou je de hele Rijn kunnen
asfalteren.'
Acht hoogleraren in een open brief aan de Tweede Kamer: `De bereidheid
tot heroverweging zou, naar onze overtuiging, het vertrouwen in de
politieke besluitvorming ten goede komen.'
De echte Tribune is veel dikker en veel mooier! Wil je een jaar lang
de Tribune in huis voor slechts 9 euro?
Vul dan het aanvraagformulier in!