BUSINESS MEDIA
Steeds meer starters kopen een bedrijf
Steeds meer starters kopen een bedrijf.
Steeds meer startende ondernemers kopen een bestaand bedrijf in plaats
van een nieuwe onderneming van de grond af op te bouwen. Dit is het
gevolg van twee marktontwikkelingen die elkaar versterken. Enerzijds
is er een groeiend aantal vermogende particulieren die op deze manier
een snellere start als ondernemer willen maken. Anderzijds komen er
steeds meer bedrijven te koop. De oorzaak hiervan is de na-oorlogse
generatie ondernemers die de komende jaren massaal met pensioen gaat
en die er nu aan toe zijn om hun bedrijf te verkopen. Op dit moment is
zes procent van de Nederlandse ondernemers bezig met
bedrijfsoverdracht. Dat zijn ongeveer 35.000 bedrijven. Ruim een derde
heeft nog geen opvolger. Zo blijkt uit een onderzoek dat het EIM
eerder dit jaar verrichtte. Het probleem is echter dat de markt
ondoorzichtig is, waardoor vraag en aanbod elkaar moeilijk vinden.
Daardoor duurt het onnodig lang voordat een bedrijf kan worden
overgedragen, als er al een geschikte opvolger kan worden gevonden.
Ook is de kwaliteit en kapitaalkrachtigheid van de kopers vaak niet of
nauwelijks getoetst.
Nieuw register voor potentiële bedrijfsopvolgers.
Om deze redenen start vanuit de branche van bedrijfsintermediairs een
nieuw initiatief waardoor in kortere tijd meer succesvolle
bedrijfsoverdrachten zullen kunnen plaatsvinden: Het'Nationaal MBI
Register' (www.mbi-register.nl). Dit MBI-register is een landelijke
webdatabase speciaal voor aspirant ondernemers die op zoek zijn naar
een bedrijf, waarvan ze zelf directeur-eigenaar willen worden (in
jargon: management buy in oftewel MBI). De kandidatenselectie is in
handen gegeven van van Mercuri Urval, een internationaal actieve
adviesorganisatie op het terrein van werving en selectie.
Het grootste verschil met bestaande databases is, dat door tussenkomst
van het register actief én gericht invulling wordt gegeven aan een
goede match tussen de MBI-kandidaten (kopers) en te koop staande
bedrijven (verkopers). Voor de branche in zijn geheel betekent dit,
dat er een completer en transparanter beeld ontstaat waardoor een
snellere match tussen vraag en aanbod mogelijk wordt. Langdurige
zoektrajecten voor verkopende ondernemers en hun adviseurs zullen
daardoor steeds vaker tot het verleden gaan behoren. Van alle
ondernemingen die nu te koop staat heeft 15% meer dan een jaar nodig
voordat de koop rond is. Maar ook verkooptrajecten langer dan 5 jaar
zijn geen uitzondering. Bijkomend probleem is, dat binnen de familie
steeds minder opvolgers worden gevonden. De ondernemer moet dus op
zoek naar een externe koper.
Vrijwel alle (semi-)openbare internetdatabases richten zich primair op
te koop staande bedrijven. Daarnaast onderhouden de meer dan 400
intermediairs allemaal een eigen bestand. Probleem is echter dat zij
veelal beperkt zicht hebben op goede kandidaten die een bedrijf ter
overname zoeken. Het MBI register richt zich juist op diegenen die een
bedrijf willen kopen. Mercuri Urval werft, selecteert en groepeert
deze aspirant-kopers voor het register, waardoor een veel grotere en
kwalitatief hoogwaardige kopersgroep wordt verkregen. Op deze manier
wordt de kans op het vinden van een geschikte kandidaat voor een
bedrijf dat opvolging zoekt vele malen groter. Tevens vormt deze
toetsing een belangrijk stuk zekerheid voor de ondernemers die hun
bedrijf willen verkopen en voor de banken die de overdracht (mede-)
financieren.
Deze nieuwe webportal is van groot belang in een markt waar naar
verwachting zoveel bedrijven te koop komen te staan, dat het maar de
vraag is of er altijd een koper wordt gevonden. Uit het EIM onderzoek
blijkt dat naast de 35.000 ondernemers die nu al naar een opvolger
zoeken er de komende twee jaar nog eens 15.000 bijkomen. De koper
hoeft niet altijd een ander bedrijf te zijn. De vermogende particulier
die met zijn eigen geld plus vaak een aanvullende bankfinanciering de
zittende (directeur-) eigenaar uitkoopt en de onderneming zelf
voortzet, is daarbij in veel gevallen een uitkomst voor het bedrijf,
haar aandeelhouders en niet in het minst voor het personeel.
Zowel bedrijven die opvolging zoeken, als MBI-kandidaten en
intermediairs kunnen zich rechtstreeks aanmelden bij het MBI-register.
Gestreefd wordt om op korte termijn ook financieringsmogelijkheden aan
te bieden. Hierover worden momenteel intensieve gesprekken gevoerd met
een aantal banken.
Het Nationaal MBI-Register wordt maandag 25 oktober officieel
gelanceerd tijdens
de dag voor bedrijfsintermediairs in Paleis Het Loo in Apeldoorn. Op
deze bijeenkomstvoor bedrijfsintermediairs zullen ondermeer directeur
Ondernemerschapzaken mr. dr. R. Nieuwenkamp van het Ministerie van
Economische Zaken spreken, alsmede mevrouw drs.W.M. Buis, directeur
Mercuri Urval en drs. W.E. van Gent, Directeur Bedrijven van ING
Nederland (Divisie Wholesale / Mid Corporates).
Voor de ondersteuning van deze nieuwe webportal zijn gesprekken gaande
met het Ministerie van Economische zaken, Vereniging van Kamers van
Koophandel en de werkgeversorganisatie VNO/NCW.
Contactpersonen voor de pers:
Nationaal MBI-register.
Drs. M.P. Schor, directeur
Telefoon: 026 -44 537 44
Email: martinschor@ba-groep.nl
Mercuri Urval
De heer F. Zuidmeer, operations manager
Telefoon: 038 - 456 12 00
E-mail: rik.zuidmeer@mercuriurval.com
23 sep 04 17:10