Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
CONCURRENTIEPOSITIE VERVOEREND BEDRIJFSLEVEN ONDER DRUK
Verschillen in implementatie 48-urige werkweek leiden tot oneigenlijke
concurrentie
EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek
Nederland (TLN) vragen minister Peijs om de Europese Richtlijn voor de
48-urige werkweek zonder afwijkingen over te nemen. Dit betekent dat het
ministerie van Verkeer en Waterstaat moet afzien van aanvullende beperkende
Nederlandse bepalingen. Gebeurt dit niet, dan verslechtert de
concurrentiepositie van het Nederlandse vervoerend bedrijfsleven ten
opzichte van het buitenland.
De Europese Richtlijn 2002/15/EG is aangenomen met het doel de werkweek van
de beroepschauffeurs te beperken tot gemiddeld 48 uur per week. Dit
gemiddelde wordt berekend over een periode van vier tot zes maanden,
waarbij de maximale arbeidstijd niet meer dan zestig uur per week mag zijn.
Verschillen tussen de EU-lidstaten in implementatie en uitleg van de
richtlijn en controle en sanctionering bij overtreding van deze richtlijn,
zijn van grote invloed op de onderlinge concurrentieverhoudingen.
EVO, KNV en TLN vinden dat de wijze waarop het ministerie van plan is om
deze Europese Richtlijn te vertalen, slecht is voor het Nederlandse
vervoerend bedrijfsleven. Het resulteert in regelgeving die krapper is dan
bedoeld, waardoor de Nederlandse vervoerders en verladers op achterstand
worden gezet.
Controle
De implementatie in Nederland dreigt op een aantal - technische ? aspecten
af te wijken van de Europese Richtlijn. Zo wil men de richtlijn via de
tachograaf gaan controleren. Dit zal niet werken, omdat de tachograaf is
ingericht voor de controle van rij- en rusttijden en niet voor
arbeidstijden. Tachograafcontroles op de 48-urige werkweek leiden dan tot
een subjectieve interpretatie van gegevens. EVO, KNV en TLN pleiten voor
overname van de Richtlijn, die uitgaat van controle op bedrijfsniveau.
Vertaling
Waar de Richtlijn het heeft over een 48-urige werkweek over een gemiddelde
van vier tot zes maanden, komt het ministerie op een gemiddelde van 13 tot
26 weken. Een onnodige beperking volgens de drie organisaties: vier maanden
is langer dan 13 weken. Bovendien moet de maximale ruimte die geboden
wordt, gebruikt worden en in wet worden vastgelegd, zodat daar ook binnen
Nederland geen misverstanden over kunnen zijn.
Definities
Het aantal dagen dat een werknemer op vakantie is, ziek is of een ATV-dag
heeft, wordt vrijwel overal in Europa beschouwd als nul uur arbeidstijd.
Behalve in Nederland, volgens de definitie die het ministerie hanteert. Dit
heeft grote gevolgen voor de berekening van de gemiddelde werkweek en is
slecht voor de concurrentiepositie. De drie werkgeversorganisaties wijzen
daarom mogelijke verschillen in definities af.
EVO, KNV en TLN zien dat er een verschil in behandeling komt tussen lichte
en zwaardere voertuigen en pleiten er bij minister Peijs voor om de lichte
vrachtauto's ook onder de Europese Richtlijn te laten vallen, omdat de
regelgeving anders te complex wordt. Complexe regelgeving leidt tot een
verzwaring van de administratieve lastendruk, wat ook weer niet
bevorderlijk is voor de Nederlandse concurrentiepositie.
De werkwijze van het Ministerie van verkeer en waterstaat om Europese
Richtlijnen in te kaderen binnen de Nederlandse wetgeving is begrijpelijk.
In dit geval leidt het tot de ongewenste situatie dat het Nederlandse
bedrijfsleven op een achterstandspositie wordt gezet. EVO, KNV en TLN
pleiten er daarom voor om de Europese Richtlijn 2002/15/EG integraal en
zonder afwijkingen of beperkende maatregelen wordt overgenomen in de
Nederlandse wetgeving.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Noot voor de redactie (