P E R S I N F O R M A T I E
TISCALI SPONSORT NEDERLANDS FILM FESTIVAL:
FILM EN INTERNET GAAN HAND IN HAND
Utrecht- 23 september 2004 Gisterenavond opende het 24e Nederlands
Filmfestival in Utrecht met de wereldpremière van Eddy Terstall's film
Simon. Het Europese internetcommunicatiebedrijf Tiscali is vanaf dit jaar de
nieuwe hoofdsponsor van het Nederlands Filmfestival. Tiscali is daarmee de
derde hoofdsponsor, naast Publieke Omroep en Utrechts
Nieuwsblad/Amersfoortse Courant. Tiscali ziet een sterke toekomst in de
combinatie van film en internet. De ondersteuning van het Nederlands
Filmfestival past naadloos binnen de strategie van Tiscali om de veelzijdige
functie van internet binnen de filmwereld verder te versterken. Tiscali laat
zien dat internet een wendbaar en levendig medium is dat op veel manieren
gekoppeld kan worden aan film en filmmateriaal, zowel op het gebied van
promotie als distributie. Tiscali ziet een belangrijke toegevoegde waarde in
de combinatie van verschillende mediatypen. De samenstelling van de
hoofdsponsors van dit festival weerspiegelt deze visie ook. Tijdens het
festival is er een Gouden Kalf voor de Tiscali Publieksprijs, deze wordt op
1 oktober toegekend aan de regisseur van de beste speelfilm op basis van een
enquête onder het festivalpubliek en is de enige prijs die niet door de jury
wordt bepaald.
Tiscali is ook een van de stuwende krachten achter de website
www.ditmoetjezien.nl, dé filmportal van Nederland die deze week werd
gelancerd. De betrokkenheid bij film past binnen het brede kader aan
breedbanddiensten dat Tiscali op Europees niveau ontwikkelt als zogeheten
''full service provider''. Naast internettoegang en internetdiensten
beschikken abonnees vanaf begin 2005 over een totaalpakket aan
entertainmentdiensten zoals filmcontent, video-on-demand, muziek, games en
telefonie via internet. Een groot aantal huishoudens heeft breedbandinternet
waarop beeldmateriaal uitstekend te bekijken is. Ook hebben veel mensen op
verschillende momenten van de dag toegang tot verschillende media zoals
internet, TV, telefoon, radio en bioscoop. Door die momenten op elkaar aan
te laten sluiten geeft Tiscali concreet kracht aan het idee van
"multimediale'' consumentenervaring.
Naast nauwe betrokkenheid bij de promotie van een aanzienlijk aantal films
de afgelopen jaren, heeft Tiscali deze zomer een grote stap gezet door 0605
de Film, over de moord op Pim Fortuyn en geregisseerd door Theo van Gogh,
volledig te financieren.
OVER 0605- DE FILM
Tiscali heeft alle rechten en de exclusieve exploitatie van 0605 de Film
verworven. Twee jaar na de moord op Fortuyn maakte Theo van Gogh afgelopen
zomer deze film, een reconstructie van de gebeurtenissen en ontdekkingen in
de dagen na de gewelddadige moord op Pim Fortuyn. De film is gebaseerd op
het boek "De zesde mei" van Tomas Ross. 0605 wordt in december van dit jaar
door Tiscali exclusief via internet vertoond. Het is de eerste keer in
Europa dat een film via het web in première gaat waarmee wordt onderstreept
dat internet een steeds belangrijkere rol in de levenscyclus van een film
speelt.
Op de website van de film www.0605defilm.nl was vanaf de eerste draaidag de
gehele productie te volgen. Er werd direct vanaf de set verslag gedaan, met
onder andere een dagelijks videodagboek van Theo van Gogh. Verder wordt er
op de site achtergrondinformatie gegeven over het hoe, wat en waarom van de
film, trailers, info over de cast en crew, laatste nieuws, interviews,
foto's, behind the scenes en foto galleries.
Over Tiscali B.V.
Tiscali B.V. is de Nederlandse dochter van Tiscali S.p.A. (Nuovo Mercato,
Milan: TIS; Nouveau Marché, Paris: 005773), 'the Internet Communication
Company'. Tiscali biedt breedband- en inbelinternettoegang voor consumenten
en zakelijk gebruik, innovatieve communicatiediensten en content. Op 30 juni
2004 had Tiscali 7,9 miljoen actieve gebruikers en was het aantal
breedbandabonnees gestaag gegroeid tot 1,44 miljoen. De corporate website
van Tiscali is www.tiscali.com. De Nederlandse website van Tiscali is
www.tiscali.nl
Perscontacten:
Voor beeldmateriaal, achtergrondinformatie en interviewaanvragen:
Veronique van Zanten en
Eline van Lelyveld
Van Kempen Public Relations &
Public Affairs
Tel 070-346 3760
v.vanzanten@kempenpr.nl
e.vanlelyveld@kempenpr.nl
Tiscali