23-9-2004
Volvo lanceert grootste reclamecampagne ooit
Na de onconventionele reclamecampagnes Het Mysterie van Dalarö en
Route V50, voor respectievelijk de nieuwe Volvos S40 en V50, komt
Volvo nu met een nieuwe grootschalige campagne: Life on Board Project.
In diverse documentaires vertellen echtemensen (dus geen acteurs)
elkaar onderweg hun levensverhaal aan board van de verschillende
Volvo-modellen. En weer worden diverse media ingezet om het publiek te
attenderen op de website, waar de films in hun geheel te zien zijn.
Opvallend is dat niet de autos, maar de mensen centraal staan.
De gedachte achter de nieuwe Volvo-campagne was eenvoudig: geef een
aantal interessante mensen een Volvo, stuur ze op een interessante
reis en laat ze met elkaar praten over hun leven. Het resultaat?
Gesprekken die zowel diepgaand als frivool zijn, emotioneel als
oppervlakkig. Maar het belangrijkste aspect is misschien wel dat de
gesprekken levensecht zijn. Global Advertising Director Tim Ellis: Het
uitgangspunt van de campagne was hetzelfde als het centrale
uitgangspunt van Volvo: Autos worden bestuurd door mensen. Hoe verder
we ons in dit concept verdiepten, hoe meer duidelijk werd wat voor
bijzondere en indringende levensverhalen men in de auto aan elkaar
vertelt. Deze campagne sluit dus perfect aan bij het centrale Volvo
for Life thema. De films zijn zeer herkenbaar Volvo, zoals geen ander
automerken zou kunnen maken.
Interessante levensverhalen
Volvo en haar reclamebureau Fuel Europe hebben over de hele wereld
gezocht naar mensen met een interessant levensverhaal. Hun
persoonlijke belevenissen en levensvisie speelden bij de selectie een
doorslaggevende rol. Ook al zijn de gekozen mensen in geen enkel
opzicht verbonden met Volvo, hun gesprekken weerspiegelen wel degelijk
de waarden van Volvo en houden verband met de positionering van de
diverse modellen. Zo gaan de gesprekken in de documentaire rond de
nieuwe Volvo XC70 over avontuur en passie. Een van de passagiers is
Bethany Hamilton (14), die op 13-jarige leeftijd een aanval van een
haai overleefde. Bestuurder van de betreffende auto is Greta
Kuntzweiler (28), een bekende Amerikaanse jockey. Het gesprek tussen
de twee vrouwen gaat moeiteloos over van zware onderwerpen zoals het
omgaan met de angst voor haaien en zware ruiterongevallen, naar hun
favoriete televisieprogrammas.
In de documentaire over de nieuwe Volvo V70 gaat het daarentegen meer
over geluk en het kunnen omgaan met tegenslagen in het leven. Chris
Gardner is de bestuurder. Hij is een van de meest succesvolle
beurshandelaren op Wall Street, terwijl hij ooit met zijn tweejarig
zoontje op straat leefde. Zijn reisgenoot is Dr. Richard Wiseman. Een
Britse psycholoog en tevens auteur van The Luck Factor. Dr. Wiseman
onderzoekt waarom sommige mensen geluk hebben en anderen niet. En:
heeft Chris in zijn leven gewoonweg geluk gehad?
Volvos boodschappen
Tim Ellis: Al deze mensen vertellen een ervaring uit hun leven en niet
over onze autos. Natuurlijk willen we met de campagne meer autos
verkopen, maar we gebruiken met opzet niet de conventionele
autoadvertenties. We betrekken het publiek bij ons product en proberen
ze meer geïnteresseerd te maken in ons merk. We hopen dan ook dat het
publiek onze boodschappen over veiligheid, milieu, comfort,
technologie en prestaties uit de films weet te halen.
De campagnestrategie gaat voort op de weg die Volvo is ingeslagen met
de succesvolle campagne Het Mysterie van Dalarö. Van deze campagne
hebben we veel geleerd, legt Simon Pride, European Director van Fuel
Europe, uit. We hebben Volvo een gezicht gegeven en dit lijkt aan te
slaan. We zijn ervan overtuigd dat er op dit moment veel potentiële
Volvo-kopers zijn die het alleen zelf nog niet weten. Deze campagne is
gewoon weer een stap in de richting om hen daarvan bewust te maken.
Films voor alle modellen
Volvo heeft op dit moment films gelanceerd voor de Europese en
Aziatische markt voor de Volvos S60, XC70 en V70. De documentaires
voor de Volvos XC90, S80 en S40 zijn op dit moment in productie.
Op www.volvocars.nl zijn vanaf 18 oktober aanstaande de S60 en V70
film te bekijken. Men kan zich hier tevens aanmelden voor een e-mail
nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe films van het Life
On Board project.
AutoRai