Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER hekelt nieuwe tariefmaatregelen NS
ROVER is erover ontstemd dat de treinprijzen per 1-1-2005 opnieuw
sterker stijgen dan de consumentenprijsindex. De 2% bovenop de CPI
komt door de stijgende 'infrastructuurbelasting' die NS aan ProRail
moet betalen. De betrouwbaarheid van de infrastructuur is echter nog
altijd bedroevend, zoals veel reizigers de afgelopen weken opnieuw
hebben kunnen ervaren, en voor komend jaar wordt ons nog weinig
verbetering beloofd. Intussen moet de reiziger die voor de trein kiest
daar wel extra voor betalen. ROVER vindt dat verkeerd beleid en heeft
dat niet alleen aan NS, maar ook aan V&W en de Kamer laten weten.
De vraag kan gesteld worden dat de consumentenorganisaties in een
akkoord met NS toch hebben ingestemd met een tariefsverhoging. Dat is
juist, maar hierbij gaat het om het 'inhalen' van een tariefsverhoging
waarvan NS op 1-1-2002 wegens de slechte prestaties afzag, onder druk
van de consumentenorganisaties. Wij hebben, om NS te prikkelen tot
extra inspanningen voor kwaliteitsherstel, vervolgens afgesproken dat
NS deze prijsverhoging in twee stappen alsnog mocht doorvoeren wanneer
de punctualiteit weer op peil zou blijken te zijn. De eerste stap
hiervan is eerder dit jaar bereikt en heeft geleid tot een
prijsverhoging van ruim 2% in juli.
Het klantoordeel over de prijs-/kwaliteitsverhouding van de treinreis,
dat sterk achterblijft bij de zich herstellende cijfers over de
productkwaliteit, onderstreept naar onze mening dat NS zich met de
treinprijzen niet veel kan veroorloven.
Tariefopbouw
NS wil de tariefopbouw enigszins aanpassen om de prijzen op de langere
afstanden (boven 150 km) wat te drukken, uit angst teveel reizigers in
deze categorie te verliezen. ROVER begrijpt die angst (zie boven),
maar wij vinden het onacceptabel dat de reizigers op kortere afstanden
dit moeten opbrengen. Daardoor zullen in deze categorie de
treinkaartjes in een aantal afstandsklassen met veel méér dan het
gemiddelde van 3,25% omhooggaan.
Jeugdabonnementen
ROVER vindt het onjuist dat NS het kortingspercentage voor
jeugdabonnementen binnen enkele jaren voor de tweede maal verlaagt,
van 12% tot 9%. Dat scholieren in de spits reizen (een argument van
NS) is niet hun eigen keuze of die van hun ouders. NS verwijst met
betrekking tot de maatschappelijke functie van haar dienstverlening
naar de overheid. Dat zegt veel over de manier waarop het
maatschappelijk belang van het openbaar vervoer in het huidige
spoorbestel geborgd is.
Laatst gewijzigd: 23 september 2004
---
Terug naar 'ROVER in Actie'