Overheid dient meerderheidsbelang in Luchthaven Schiphol te behouden
23-09-2004
Privatisering akkoord; bijdrage aan nationale economie vraagt om extra
bescherming
In verband met het grote belang van de Luchthaven Schiphol voor de
Nederlandse economie dient de overheid bij privatisering van de
luchthaven een meerderheid te behouden. Dat stelt de Raad voor Verkeer
en Waterstaat in een advies dat zij vandaag overhandigt aan de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat. Op dit punt verschilt de
Raad van mening met het kabinet, dat vervreemding van een
meerderheidsaandeel in de toekomst niet uitsluit.
De Raad komt met dit belangrijke advies op verzoek van het kabinet,
naar aanleiding van het kabinetsvoornemen om de Luchthaven Schiphol
gedeeltelijk te privatiseren. Het voornemen tot (gedeeltelijke)
privatisering van de Luchthaven Schiphol hangt al vier
kabinetsperioden boven de politieke markt. Het uitstellen van het
nemen van een beslissing over een mogelijke (gedeeltelijke)
privatisering acht de Raad schadelijker dan de (beperkte) risicos die
verbonden zijn aan een gedeeltelijke privatisering.
Privatisering minderheidsbelang wenselijk vanuit internationaal
perspectief
Het privatiseren van een minderheidsbelang van de luchthaven wordt
door de Raad wenselijk geacht. Luchthavens begeven zich in toenemende
mate op een internationale concurrerende markt. In deze markt zijn
strategische samenwerking en allianties noodzakelijk om te kunnen
overleven. En dat is geen werk voor de overheid, aldus Friso de Zeeuw,
voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. De Raad is van
mening dat de luchthaven door een gedeeltelijke privatisering
voldoende strategische ruimte krijgt die nodig is om zich
internationaal optimaal te kunnen positioneren.
Extra bescherming Schiphol noodzakelijk
De mainportfunctie van Schiphol is voor Nederland erg belangrijk. De
Raad acht het niet in het belang van de Nederlandse samenleving en ook
niet in het langetermijnbelang van de luchthaven om het
overheidsaandeel in de luchthaven te reduceren tot een
minderheidsaandeel. Door behoud van het meerderheidsaandeel is de
luchthaven beschermd tegen vijandige overnames. Een andere reden om
ook op termijn een meerderheidsbelang te behouden heeft te maken met
het oordeel van de Raad dat het publieke mainportbelang van Schiphol
niet effectief gewaarborgd kan worden via wet- en regelgeving. Het
belang van Schiphol is te groot voor Nederland om alleen aan de markt
over te laten, aldus Frank Schaake, commissievoorzitter. Een laatste
argument: wanneer de overheid geen meerderheid meer bezit in de
luchthaven en de exploitant zou zelf vooral kortetermijnrendement gaan
nastreven en de mainportpositie ondermijnen, dan moet de overheid
volgens het kabinetsvoorstel de exploitatievergunning intrekken.
Gebruik van dit ultieme middel is volgens de Raad onnodig schadelijk
voor het internationale imago van Nederland en de internationale
mainportpositie van de luchthaven. Door een meerderheid te behouden,
kan de overheid in dreigende crisissituaties eerder sturend optreden.
Raad voor Verkeer en Waterstaat