woensdag 22 september:
Meer klachten binnen termijn afgehandeld
Uit het jaarverslag klachten 2003 van de gemeente Groningen blijkt
dat, in vergelijking met voorgaande jaren, een groter percentage
klachten van burgers binnen de wettelijk gestelde termijn van 6 weken
is afgehandeld. Dit is te danken aan het feit dat de
verbetervoorstellen, opgesteld naar aanleiding van een knelpunten
analyse van begin 2003, inmiddels binnen alle diensten zijn
gerealiseerd.
Het aantal klachten dat in 2003 bij de gemeente binnenkwam is gestegen
ten opzichte van 2002. Een verklaring hiervoor kan echter eenvoudig
gegeven worden. Over een tweetal zaken zijn bij de dienst OCSW veel
klachten binnengekomen. Het betrof de voorkant van de theatergids
2003/2004
(57 klachten) en de toegangspoortjes in sportcentrum Kardinge (43
klachten).
Doorvoering verbetervoorstellen
Binnen alle diensten van de gemeente Groningen zijn al langere tijd
klachtenfunctionarissen actief. In 2003 hebben deze functionarissen
een positie in de directe nabijheid van de algemeen directeur van de
dienst gekregen. Daarnaast hebben zij nu voldoende tijd ter
beschikking voor de coördinatie van de klachtenafhandeling en is
vervanging bij langdurige afwezigheid of ziekte geregeld. Ook is er in
2003 binnen de diensten veel aandacht gegeven aan het vergroten van
het klachtbesef bij medewerkers. Deze maatregelen samen hebben ervoor
gezorgd dat klachten sneller afgehandeld worden.
Griffie, eigen klachtenfunctionaris
Vanwege de zelfstandige positie die de griffie inneemt binnen de
gemeentelijke organisatie is hier in 2003 een aparte
klachtenfunctionaris aangesteld. Deze houdt zich bezig met de klachten
over de medewerkers van de griffie. Qua werkwijze is aangesloten bij
de klachtenregeling zoals die geldt voor de gehele gemeentelijke
organisatie. In 2003 is er één klacht binnengekomen.
Automatisering klachtenafhandeling
In 2005 wordt er binnen de gemeente Groningen gestart met een pilot om
de afhandeling van klachten en het bewaken hiervan te automatiseren..
Het nieuwe systeem wordt in het vierde kwartaal van 2004
geïmplementeerd en zal binnen de hele gemeentelijke organisatie
gebruikt gaan worden. De pilot duurt een jaar en de verwachting is dat
de klachtenafhandeling hierdoor efficiënter wordt en dat het veel
eenvoudiger wordt om managementinformatie te genereren. Wanneer de
evaluatie van de pilot positief is, zal het systeem definitief
ingevoerd worden.
Gemeente Groningen