23-09-2004
Recht op geheimhouding van persoonlijke gegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de
gemeente 's-Hertogenbosch zijn gegevens opgenomen van alle burgers die
in deze gemeente wonen. Het gaat hierbij niet alleen om uw
adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel
huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en
kinderen. Deze gegevens worden in de regel automatisch verstrekt aan
vele overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke
instellingen, zoals pensioenfondsen (voorzover dat noodzakelijk is
voor hun wettelijke taken). Deze instellingen baseren hun beslissingen
vaak direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie.
Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald
door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Deze gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u
niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele
gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare
gegevens in de basisadministratie aan hen te verstrekken. Voor deze
verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Het
gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (zoals een
curator of advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen),
de stichting interkerkelijke ledenadministratie (die voor in beginsel
alle kerkgenootschappen in Nederland zorgt voor de bijhouding van de
ledenadministratie van die kerken) en aan zogenoemde vrije derden
(niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of
particulieren).
Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan deze instellingen
geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken.
Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar. Nadat de gemeente uw
verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een bevestiging. Wilt u
overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn
verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan schriftelijk
een overzicht opvragen bij de afdeling Burgerzaken. Wij verzoeken u
een kopie van uw legitimatiebewijs bij te voegen. Binnen enkele weken
krijgt u dat overzicht dan kosteloos thuisgestuurd. Het is van groot
belang dat de over u in de basisadministratie opgenomen gegevens juist
en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met de
afdeling Burgerzaken, tel. 615 55 50.
Gemeente 's-Hertogenbosch