9-8-2004
Kia Sportage krijgt wereldpremière in Parijs
De oudste fabrikant van Korea stelt op 23 september 2004 haar jongste
SUV (Sport Utility Vehicle) aan de wereld voor. Dit jaar viert Kia het
zestigjarig jubileum als autofabrikant.
In de nieuwe Sportage komt het beste uit deze trotse historie bij
elkaar: aansprekende styling, de onovertroffen grip van
vierwielaandrijving, absoluut personenauto-comfort en vijf deuren plus
variabele indeling van véél binnenruimte.
Compact én groter
De afgelopen jaren was het de zeer succesvolle Sorento die Kias SUV
imago naar grote hoogte deed stijgen. De ervaring die Kia met de
Sorento opdeed, zit nu verwerkt in de nieuwste terreinauto van het
merk. De nieuwe Sportage kenmerkt zich door een compacte maatvoering,
waarvan het monocoque-design opnieuw stoer en vriendelijk toont. Toch
is de Sportage een van de langste, breedste en hoogste actuele kleine
SUVs in Europa. Ook de wielbasis is lang gekozen. Bovendien zorgt het
fold & dive systeem van de achterbank voor opmerkelijk veel
laadruimte: de rugleuning duikt weg waardoor een volkomen vlakke
laadvloer ontstaat. Zelfs de rechtervoorstoel klapt geheel vlak om het
vervoer van extra lange lading te vergemakkelijken. En het achterraam
kan afzonderlijk van de achterklep omhoog openklappen. Het full-size
reservewiel ligt onder de laadvloer, zodat de achterklep met een licht
handgebaar opent en sluit.
Standaard wordt de Sportage geleverd met voorwielaandrijving. Ook
wanneer men kiest voor de automatische vierwielaandrijving, behoudt de
Sportage het accent op voorwielaandrijving. Daarnaast is er, mede door
de zelfdragende carrosserie, ongeveer twintig procent (300 kg) minder
massa te bewegen dan in de Sorento. Hierdoor ervaart men in de
Sportage eerder Sport dan Utility in het weggedrag en veercomfort. Bij
verrassend matig brandstofverbruik belooft de Sportage een vlotte
acceleratie en een speelse wendbaarheid. Dit wordt zeker herkend door
de groeiende groep nieuwe SUV-kopers die de dynamiek van hun huidige
personenauto niet willen missen.
Technologische topper
De Sportage wordt leverbaar met voorwielaandrijving of
vierwielaandrijving, handgeschakelde vijfversnellingsbak of
automatische viertraps transmissie en keus uit twee benzinemotoren
plus een dieselmotor. Tractiecontrole is standaard in combinatie met
vierwielaandrijving, ESP (Electronic Stability Program) is optioneel.
Deze systemen voorkomen dat grip verloren gaat- en daarmee wellicht
een ongeval. In het vormvaste passagierscompartiment vangen airbags
voor- opzij en langs de portierramen (curtains) een onverhoopte klap
op vóórdat de inzittenden persoonlijk schade zouden lijden. De zij- en
curtain airbags zijn standaard op de EX.
Het 4x4 systeem schakelt automatisch de achterwielaandrijving bij,
zodra elektronische sensoren dreigende wielspin van de voorwielen
opmerken. De elektronica en de elektromagnetische koppeling tussen de
voor- en achterwielen werken zo snel, dat de bestuurder dit doorgaans
als permanente vierwielaandrijving ervaart. De viercilinder 2.0 CVVT
benzinemotor is de krachtige basis van het motorenprogramma. De 2.7 V6
legt het accent op dynamiek, terwijl de viercilinder 2.0 CRDi met
directe injectie de meest economische keuze is. De automatische
transmissie (standaard met de 2.7 V6 en optioneel met de 2.0 CRDi)
laat zich desgewenst ook sequentieel bedienen.
De Sportage krijgt twee niveaus van comfortuitrusting, naast de
gebruikelijke ruime keuze van individuele accessoires. De Sportage
staat in november bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.
AutoRai