AutoRai

9-8-2004

Kia Sportage krijgt wereldpremière in Parijs

De oudste fabrikant van Korea stelt op 23 september 2004 haar jongste SUV (Sport Utility Vehicle) aan de wereld voor. Dit jaar viert Kia het zestigjarig jubileum als autofabrikant.

In de nieuwe Sportage komt het beste uit deze trotse historie bij elkaar: aansprekende styling, de onovertroffen grip van vierwielaandrijving, absoluut personenauto-comfort en vijf deuren plus variabele indeling van véél binnenruimte.

Compact én groter
De afgelopen jaren was het de zeer succesvolle Sorento die Kias SUV imago naar grote hoogte deed stijgen. De ervaring die Kia met de Sorento opdeed, zit nu verwerkt in de nieuwste terreinauto van het merk. De nieuwe Sportage kenmerkt zich door een compacte maatvoering, waarvan het monocoque-design opnieuw stoer en vriendelijk toont. Toch is de Sportage een van de langste, breedste en hoogste actuele kleine SUVs in Europa. Ook de wielbasis is lang gekozen. Bovendien zorgt het fold & dive systeem van de achterbank voor opmerkelijk veel laadruimte: de rugleuning duikt weg waardoor een volkomen vlakke laadvloer ontstaat. Zelfs de rechtervoorstoel klapt geheel vlak om het vervoer van extra lange lading te vergemakkelijken. En het achterraam kan afzonderlijk van de achterklep omhoog openklappen. Het full-size reservewiel ligt onder de laadvloer, zodat de achterklep met een licht handgebaar opent en sluit.

Standaard wordt de Sportage geleverd met voorwielaandrijving. Ook wanneer men kiest voor de automatische vierwielaandrijving, behoudt de Sportage het accent op voorwielaandrijving. Daarnaast is er, mede door de zelfdragende carrosserie, ongeveer twintig procent (300 kg) minder massa te bewegen dan in de Sorento. Hierdoor ervaart men in de Sportage eerder Sport dan Utility in het weggedrag en veercomfort. Bij verrassend matig brandstofverbruik belooft de Sportage een vlotte acceleratie en een speelse wendbaarheid. Dit wordt zeker herkend door de groeiende groep nieuwe SUV-kopers die de dynamiek van hun huidige personenauto niet willen missen.

Technologische topper
De Sportage wordt leverbaar met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, handgeschakelde vijfversnellingsbak of automatische viertraps transmissie en keus uit twee benzinemotoren plus een dieselmotor. Tractiecontrole is standaard in combinatie met vierwielaandrijving, ESP (Electronic Stability Program) is optioneel. Deze systemen voorkomen dat grip verloren gaat- en daarmee wellicht een ongeval. In het vormvaste passagierscompartiment vangen airbags voor- opzij en langs de portierramen (curtains) een onverhoopte klap op vóórdat de inzittenden persoonlijk schade zouden lijden. De zij- en curtain airbags zijn standaard op de EX.

Het 4x4 systeem schakelt automatisch de achterwielaandrijving bij, zodra elektronische sensoren dreigende wielspin van de voorwielen opmerken. De elektronica en de elektromagnetische koppeling tussen de voor- en achterwielen werken zo snel, dat de bestuurder dit doorgaans als permanente vierwielaandrijving ervaart. De viercilinder 2.0 CVVT benzinemotor is de krachtige basis van het motorenprogramma. De 2.7 V6 legt het accent op dynamiek, terwijl de viercilinder 2.0 CRDi met directe injectie de meest economische keuze is. De automatische transmissie (standaard met de 2.7 V6 en optioneel met de 2.0 CRDi) laat zich desgewenst ook sequentieel bedienen.

De Sportage krijgt twee niveaus van comfortuitrusting, naast de gebruikelijke ruime keuze van individuele accessoires. De Sportage staat in november bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.