ANWB: ontzie de treinzreiziger in 2005
De ANWB vindt dat NS treinreizigers komend jaar moet ontzien door het
treinkaartje met maximaal de inflatiecorrectie (1,25%) te laten stijgen.
Uit ANWB-onderzoek blijkt dat het publiek steeds grotere waarde hecht
aan betaalbaarheid van het treinkaartje. Tegelijkertijd vindt het
publiek de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit van de trein nog
steeds onder de maat. Tegen deze achtergrond vindt de bond dat NS de
tarieven per 1 januari niet met 3,25% kan verhogen.
De bond weet uit eigen periodiek onderzoek onder het Nederlandse
publiek dat een groeiend deel van de Nederlanders betaalbaarheid van de
trein het belangrijkste verbeterpunt vindt. Dat deel is van 2003 op
2004 gestegen van 89 % naar 95 %.
Volgens de ANWB moet de kwaliteit van treinvervoer op orde zijn en het
prijskaartje betaalbaar blijven, wil de trein als redelijk alternatief
voor vervoer over de weg kunnen gelden. De bond heeft een miljoen
leden, die ook geregeld gebruik maken van de trein .
Ook vindt de ANWB dat de kaartjes voor afstanden van 40 tot 80
kilometer niet extra duurder mogen worden zoals NS heeft voorgesteld.
Juist op deze afstand is de trein een interessant alternatief voor de
auto. Tenslotte wil de ANWB dat bezitters van jeugdabonnementen worden
ontzien aangezien deze groep door de schooltijden genoodzaakt is om in
de spits te reizen en geen alternatief heeft.
Klantoordeel
2003/2004 2003-2 2003-3 2003-4 2004-1 2004-2
Prijs/Kwaliteit verhouding
treinreis 5,1 5,3 5,3 5,2 5,3
Bron:Klanttevredenheidsonderzoek NS/V&W/consumentenorganisaties
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Femke Wouters/Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB