STOKKE NEDERLAND BV
Stokke maakt vuist tegen de GAMMA
STOKKE MAAKT VUIST TEGEN DE GAMMA
Tilbrg, 22 september 2004 - Het Noorse bedrijf Stokke is een juridisch
gevecht begonnen tegen de Gamma. Stokke produceert de bekende Tripp
Trapp(r) kinderstoel, een stoel die met het kind meegroeit. Dit
originele ontwerp, dat al vele designprijzen in de wacht heeft
gesleept, wordt regelmatig geteisterd door 'namakers' die een graantje
willen meepikken van het succes. Zo nu ook door de Gamma die op dit
moment een actie voert met een inbreukmakend model kinderstoel. Dat
laat Stokke niet over haar kant gaan.
Heleen van Gulik - manager voor Stokke in de Benelux - zegt: 'Wij zijn
als bedrijf bekend vanwege onze originele ideeën en kwalitatieve
producten. Onze producten worden met zorg ontwikkeld en ontworpen, en
dat duurt vaak jaren. De 'snelle jongens' van de Gamma denken door
partijen namaakproducten op te kopen en in de markt te zetten, hun
slag te slaan. Daar zullen wij een stokje voor steken. De verwarring
die dit soort activiteiten bij de consument teweegbrengt is groot. Zij
denken de beroemde Stokke-kwaliteit te krijgen voor een beduidend
lagere prijs. Dat is natuurlijk pure onzin. Daarnaast zou de markt
veel leuker en diverser zijn als bedrijven zèlf producten bedenken, in
plaats van de ideeën van anderen te stelen.'
Hoewel het designmeubelen bedrijf Stokke tegenover Gamma (met 147
winkels alleen al in Nederland) een David is tegenover een Goliath,
weerhoudt dat Stokke er niet van om actie te ondernemen, niet nu en
ook niet in de toekomst. Stokke wordt hierin bijgestaan door De Brauw
Blackstone Westbroek. Mr T. Cohen Jehoram van dat kantoor: 'Het
betreft hier een zeer brutale en evidente inbreuk op de
auteursrechten. Gamma probeert met een kortlopende actie de juridische
consequenties te ontlopen, maar dat lukt haar niet. Er is al een datum
voor kort geding bepaald: morgenmiddag om 14.00u. Bovendien worden de
inbreukmakende stoelen in beslag genomen. Stokke is alert op
bescherming van haar rechten - al jaren - en zal dat in de toekomst
ook zeker blijven. Je moet wel, als innovatief bedrijf'.
-------------------------------