STOKKE NEDERLAND BV

Stokke maakt vuist tegen de GAMMA

STOKKE MAAKT VUIST TEGEN DE GAMMA

Tilbrg, 22 september 2004 - Het Noorse bedrijf Stokke is een juridisch gevecht begonnen tegen de Gamma. Stokke produceert de bekende Tripp Trapp(r) kinderstoel, een stoel die met het kind meegroeit. Dit originele ontwerp, dat al vele designprijzen in de wacht heeft gesleept, wordt regelmatig geteisterd door 'namakers' die een graantje willen meepikken van het succes. Zo nu ook door de Gamma die op dit moment een actie voert met een inbreukmakend model kinderstoel. Dat laat Stokke niet over haar kant gaan.

Heleen van Gulik - manager voor Stokke in de Benelux - zegt: 'Wij zijn als bedrijf bekend vanwege onze originele ideeën en kwalitatieve producten. Onze producten worden met zorg ontwikkeld en ontworpen, en dat duurt vaak jaren. De 'snelle jongens' van de Gamma denken door partijen namaakproducten op te kopen en in de markt te zetten, hun slag te slaan. Daar zullen wij een stokje voor steken. De verwarring die dit soort activiteiten bij de consument teweegbrengt is groot. Zij denken de beroemde Stokke-kwaliteit te krijgen voor een beduidend lagere prijs. Dat is natuurlijk pure onzin. Daarnaast zou de markt veel leuker en diverser zijn als bedrijven zèlf producten bedenken, in plaats van de ideeën van anderen te stelen.'

Hoewel het designmeubelen bedrijf Stokke tegenover Gamma (met 147 winkels alleen al in Nederland) een David is tegenover een Goliath, weerhoudt dat Stokke er niet van om actie te ondernemen, niet nu en ook niet in de toekomst. Stokke wordt hierin bijgestaan door De Brauw Blackstone Westbroek. Mr T. Cohen Jehoram van dat kantoor: 'Het betreft hier een zeer brutale en evidente inbreuk op de auteursrechten. Gamma probeert met een kortlopende actie de juridische consequenties te ontlopen, maar dat lukt haar niet. Er is al een datum voor kort geding bepaald: morgenmiddag om 14.00u. Bovendien worden de inbreukmakende stoelen in beslag genomen. Stokke is alert op bescherming van haar rechten - al jaren - en zal dat in de toekomst ook zeker blijven. Je moet wel, als innovatief bedrijf'.
-------------------------------