Gemeente Rotterdam

Nr. 119
22 september 2004

LogicaCMG levert Document Management Systeem
Nieuw systeem voor betere afhandeling van vragen en klachten

De gemeente Rotterdam gaat gebruikmaken van een Integraal Document Management Systeem (IDMS). Hiertoe is een overeenkomst gesloten met LogicaCMG. IDMS biedt zes- tot achtduizend kantoormedewerkers van de gemeente Rotterdam de mogelijkheid papieren en digitale documenten elektronisch te archiveren en beheren. Met het systeem wordt het mogelijk de doorlooptijd van verschillende werkprocessen te verkorten, doordat iedere medewerker documenten kan archiveren en dit niet is voorbehouden aan archiefmedewerkers. Verder biedt het centraal en digitaal opslaan van documenten het voordeel dat burgers sneller informatie kunnen krijgen over de status en voortgang van (aan)vragen en klachten.

Bij documenten die worden opgeslagen met het Integraal Document Management Systeem wordt ook aangegeven welke ambtenaar verantwoordelijk is voor de reactie. Alle geautoriseerde medewerkers hebben zo op elk moment inzage in de status en de voortgang en kunnen hierover informatie verschaffen aan burgers.

LogicaCMG gaat voor de gemeente Rotterdam de levering, de implementatie en het beheer doen van het IDMS. Met de overeenkomst is een bedrag van 5,2 miljoen euro gemoeid. LogicaCMG is een belangrijke internationale speler in ICT-dienstverlening en draadloze telecommunicatie en levert diensten op het gebied van management en ICT onder andere aan overheidsinstanties. Het bedrijf heeft bijna 40 jaar ervaring in de ICT-dienstverlening.

LogicaCMG werkt in dit project nauw samen met Hummingbird. Het te implementeren systeem is gebaseerd op de Document- en Records Management software van Hummingbird. Hummingbird levert de technische expertise van de te implementeren software. LogicaCMG levert expertise op het gebied van projectmanagement, organisatiekunde en systeemintegratie.

Noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam