GS reageren op rijksbegroting
Gedeputeerde Staten van Noord-HOIlland hebben op zes punten gereageerd
op de rijksbegroting:
- Investeringen op losse schroeven door EMU-kwestie
- Lasten Zuidtangent omhoog
- Jeugdbescherming in de knel
- Volstrekt onvoldoende geld voor nationale landschappen
- Lange termijnvisie RO-beleid wordt gemist
- Indeling politieregio dringt
Noord-Holland dupe van systematiek Europese Monetaire Unie: mogelijk
streep door noodzakelijke investeringen op het gebied van mobiliteit
en zorg.
Door de toepassing van de Europese boekhoudkundige systematiek wordt
de provincie Noord-Holland ernstig belemmerd in doen van investeringen
in de samenleving. Onder andere het voornemen van Gedeputeerde Staten
om 500 miljoen euro te besteden in mobiliteit en zorg dreigt zo te
worden geblokkeerd. Gedeputeerde Staten roepen het rijk op om te
zoeken naar constructieve oplossingen voor deze voor de provincie
heikele kwestie.
Verbazing over knippen van Zuidtangent-project
GS willen de vrijliggende busbaan de Zuidtangent waar elke dag ruim
22.000 reizigers gebruik van maken, afmaken richting IJburg (oostelijk
deel) en Haarlem NS (westelijke deel). Zij hebben dan ook met
verbazing gereageerd op het voornemen van het kabinet het project niet
meer op te nemen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
(MIT). Door het project te knippen in twee afzonderlijk delen moeten
provincie Noord-Holland en ROA elk respectievelijk 112,5 mln. en 225
mln. betalen. Bovendien is een subsidie van het rijk uiterst onzeker
geworden.
Zoals eerder is afgesproken met de Minister van Verkeer en Waterstaat,
doet de provincie in overleg met het ROA nog dit jaar een voorstel
voor de afronding van dit succesvolle project. Dat betekent dat het
project in eerste instantie gehandhaafd moet blijven in het MIT.
Vervolgens verwacht de provincie een concrete toezegging van het Rijk
voor de periode vanaf 2010.
De provincie Noord-Holland krijgt jaarlijks een bijdrage voor
regionale infrastructurele van gemiddeld 8 mln per jaar. Dit is veel
te weinig om de ambities op gebied van bereikbaarheid waar te maken.
De komende jaren wordt dit geld aangewend voor de ring rond
Alkmaar-Heerhugowaard (N242). De provincie gaat de scheve verhouding
tussen verantwoordelijkheid en financiële armslag aankaarten bij de
minister.
De provincie is verheugd dat er groen licht is voor de N201. Punt van
aandacht is nog wel de indexering voor jaarlijks stijgende kosten. Ook
is de provincie tevreden over de opname van het actieplan Bereikbaar
Mediapark in het MIT. Nu de provincie met de regio overeenstemming
heeft bereikt, wil de provincie in het MIT-overleg eind dit jaar met
de Minister afspraken maken over het uit te voeren pakket maatregelen,
de kostenverdeling en uitvoeringstermijnen.
Jeugdbescherming in de knel door bezuinigingen
GS hebben bezwaar tegen de bezuiniging op de jeugdbescherming.
Het kabinet benadrukt dat de Wet op de jeugdzorg, die in 2005 van
kracht wordt, de doelmatigheid en kwaliteit van de jeugdzorg moet
verhogen. Ouders en jongeren moeten eerder en beter worden geholpen.
Het kabinet wil bureaucratie in de jeugdzorg tegen gaan. Het
provinciale Beleidskader jeugdzorg 2005-2008 zet hier ook op in. Tot
zover onderschrijven GS het rijksbeleid.
Maar er is ook slecht nieuws. Het kabinet komt met een bezuiniging van
8% op de jeugdbescherming. De provincie is vanaf 1 januari 2005 ook
verantwoordelijk voor de justitiële (niet vrijwillige) jeugdzorg. De
kabinetsplannen hebben tot gevolg dat de provincie het subsidie van
Bureau Jeugdzorg Noord-Holland met ca. 450.000 moet verlagen. Dat zou
betekenen dat de jeugdbescherming het werk met ca. 9 gezinsvoogden
minder zou moeten doen. Gezinsvoogden krijgen dan minder tijd om
kinderen en ouders te begeleiden. Dit staat haaks op eerdere
landelijke plannen (Deltaplan gezinsvoogdij) om gezinsvoogden juist
meer contacturen per gezin te laten besteden.
Nationale Landschappen goede zaak, middelen ervoor onvoldoende
Het kabinet geeft aan een bijzondere verantwoordelijkheid te hebben
voor, en prioriteit te geven aan, behoud en versterking
van(inter)nationaal waardevolle landschappen. In dit kader worden 20
nationale landschappen aangewezen die samen ca. 20% van het oppervlak
van Nederland beslaan. Vier van deze nationale Landschappen liggen
geheel of gedeeltelijk binnen de provincie Noord-Holland:
- Laag Holland
- Groene Hart
- Stelling van Amsterdam
- Hollandse waterlinie
GS zijn tevreden dat het rijk serieus een aanzet geeft voor behoud en
ontwikkeling van het cultuurhistorisch erfgoed dat in het landschap is
verankerd. Gelijkertijd constateren GS dat met name de ambitie van
behoud van het open agrarisch cultuurlandschap volstrekt onvoldoende
van de daarbij noodzakelijke financiële middelen wordt voorzien. Het
is van vitaal belang dat daartoe de beheersrol van de grondgebonden
landbouw duurzaam wordt geborgd. GS missen in dit kader het
perspectief op een langjarige financiële rijksbijdrage.
Beleid rijk strookt niet met ambitie; langetermijnvisie op ruimtelijke
ordening wordt gemist;
Provincie Noord-Holland is verheugd dat het rijk in de begroting net
als in de Nota Ruimte inzet op een versterking van de economische
concurrentiepositie van de Randstad ten behoeve van het hele land.
Helaas wordt geconstateerd dat het rijk nauwelijks de voorwaarden
schept voor economische groei.
Het kabinet voorspelt een sobere economische groei en past haar
investeringsbeleid daarin aan. Dat betekent dat er relatief laag wordt
ingezet op woningbouw en verbetering van infrastructuur. Hierdoor
kunnen weinig werkers zich vestigen in de Noordvleugel van de Randstad
om de economie te versterken.
Het kabinet wil op het gebied van ruimtelijke ordening de ruimte
bieden om regionale overheden hun verantwoordelijkheid te laten nemen
in ruimtelijke ontwikkeling van hun gebied. Deze verantwoordelijkheid
wordt door de lagere overheden graag opgepakt, onder meer in de
Noordvleugelsamenwerking. Tegelijkertijd kadert het kabinet de
mogelijkheden voor de lokale overheden in, onder meer door de grote
ruimtereservering van groei voor Schiphol en door een lage planning
van woningbouw in de regio (conform Nota Ruimte). Daarop zijn de
investeringen van het kabinet ook afgestemd. Een visie voor langere
termijn op nodige woningbouw (2030) en economisch ruimtelijke
ontwikkeling wordt net als in de Nota Ruimte niet geboden. Ook over de
inzet van mogelijke middelen op langere termijn wordt weinig gezegd.
Daarmee kan de regio zijn verantwoordelijkheid lastig nemen; immers de
haalbaarheid van lange termijn plannen blijft onzeker door gebrek aan
lange termijnvisie van het kabinet.
Gebiedsindeling politie Haarlemmermeer urgent
Gedeputeerde Staten hebben in februari van dit jaar de minister van
BZK laten weten, dat het uit veiligheidsoptiek niet gewenst is dat er
langdurige onzekerheid bestaat over de regio-indeling van de politie
in de gemeente Haarlemmermeer.
GS zijn van oordeel dat door de maatregelen in het kader van (de
voorbereiding op) terrorismebestrijding niet langer gewacht kan worden
op de door de minister aangekondigde evaluatie van het politiebestel,
die zelfs nog van start moet gaan.
GS bepleiten dan ook een spoedige beslissing van de minister van BZK,
in de lijn zoals die al eerder is aangegeven: de indeling van de
gemeente Haarlemmermeer bij de veiligheidsregio Amsterdam e.o.
GS verwachten dat de minister van BZK nu zelf uitvoering geeft aan de
zo door hem gepropageerde doorzettingsmacht.
Nieuwsredactie 21 september 2004
Provincie Noord-Holland