Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
Embargo tot dinsdag 21 september 15.15 uur
REACTIE KNV: KNELPUNTEN WORDEN NIET OPGELOST
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vreest dat de inspanningen die het
ministerie van Verkeer en waterstaat steekt in werken aan onderhoud en een
gerichte aanpak van files niet zal leiden tot de nodige verbetering van de
bereikbaarheid in Nederland. De mobiliteitsvraag neemt hard toe.
Aanvullende maatregelen zijn nodig, waarbij het collectieve personenvervoer
een grotere rol krijgt toebedeeld.
Gerichte investeringen in hoogwaardig openbaar vervoer en
reisinformatiesystemen, gekoppeld aan een belangrijkere rol voor het
collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) zijn noodzakelijk om Nederland
"in beweging te houden". Een efficiënte inzet van openbaar vervoer, taxi en
touringcar zal er toe bijdragen dat reizigersstromen soepeler verlopen en
er meer ruimte ontstaat voor de tijdige levering van goederen. Hiervoor
zijn enkele ? voornamelijk lokale- infrastructurele aanpassingen nodig. Het
aanpassen van taxistandplaatsen, inrichten van doelgroepstroken en
ontsluiten van bedrijfsterreinen zijn in dat opzicht de moeite waard.
OV-chipkaart in de taxi
Om de reiziger beter van dienst te kunnen zijn in het vervoer van deur tot
deur, is het van belang dat de OV-chipkaart ook ingezet wordt als vervoer-
en betaalmiddel in het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer.
Energieheffing nadelig voor bereikbaarheid
De verlaging van de vennootschapsbelasting, die het kabinet voorstaat, gaat
gefinancierd worden door een verhoging van de energieheffing. Dit zal tot
gevolg hebben dat onder andere de goederenvervoerders die de producten
gekoeld opslaan ?Cool warehousing ? een extra kostenpost te verteren
krijgen. Bovendien zullen vooral de stedelijke openbaarvervoerbedrijven,
die relatief veel elektriciteit verbruiken in tram- en metrosystemen en
niet vennootschapsbelastingplichtig zijn, een flinke financiële aderlating
ondergaan. Dit zal op termijn de bereikbaarheid in de steden aantasten.
Een lichtpuntje vindt KNV in de begroting van het ministerie van VWS. De
vergoeding voor medicijnen en zittend ziekenvervoer wordt hierin met 25
miljoen euro weer opgeschroefd, maar hiermee zullen nog niet alle
vervoersknelpunten voor zieken en gehandicapten worden opgelost.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepspersonenvervoer ? openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoer
en besloten busvervoer - en het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Den Haag, 20 september 2004
Noot voor de redactie,