Reactie op Miljoenennota: meer doen voor minder geld is onacceptabel
Vandaag is de Miljoenennota gepresenteerd. Hierin wordt nogmaals duidelijk
hoe grillig de regelgeving van de Rijksoverheid is naar lagere overheden.
De gemeente Zwolle wil graag regie voeren, zoals de centrale overheid dat
wenst, maar ook de condities om hieraan effectief uitvoering te geven. Dit
betekent ruimte in regelgeving en in financiële zin. Boter bij de vis dus.
Het gaat bijvoorbeeld om de nieuwe Wet Werk en Bijstand (WWB). Doelstelling
van het Rijk is om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden met een kwart te
laten toenemen in de periode 2004-2007. Dat vraagt van gemeenten een forse
inspanning. De noodzakelijke middelen lijken echter te ontbreken.
Hetzelfde geldt voor de nog vast te stellen nota Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO). Het principe om de aansturing van de zorg te
decentraliseren kan de gemeente onderschrijven. Maar als gemeenten in
financiële vrijheid moeten inboeten, wordt het - met de ervaringen van de
WWB in het achterhoofd - moeilijk om de principes van de WMO op zo korte
termijn te implementeren. Er moeten voldoende middelen zijn om enerzijds
adequate zorg te bieden en anderzijds burgers meer eigen
verantwoordelijkheid te laten nemen.
EMU-saldo
Het handhaven van het EMU-saldo (Economische en Monetaire Unie) van 3% door
het Rijk heeft gevolgen voor het gemeentelijke investeringsklimaat. Het
financieringstekort moet naar beneden zowel op landelijk als op lokaal
niveau. Hierdoor ontstaat rem op lokale investeringsmogelijkheden. Zo wordt
de ontwikkeling van de stad aan banden gelegd.
OZB
In de Miljoenennota wordt de afschaffing van het gebruikersdeel Onroerend
Zaak Belasting (OZB) naar 2006 verschoven. Dit lijkt interessant voor de
burger, maar de werkelijkheid is anders. Inmiddels wordt bovendien
duidelijk dat de maximalisering van de OZB tot 2006 wordt uitgesteld. Deze
beperking van het gemeentelijk belastinggebied heeft voor de gemeente
Zwolle een nadelig effect van 3,7 miljoen euro.
Nota Ruimte
De gemeente Zwolle blijft van oordeel dat de stad in de Nota Ruimte als
economisch kerngebied had moeten worden erkend. Samen met de provincie en
de gemeente Kampen blijft Zwolle dit belang benadrukken. Zwolle vervult
immers een belangrijke scharnierfunctie en is economische motor voor een
grote regio.
Infrastructuur
Tot 2010 komt drie miljard extra beschikbaar voor achterstallig onderhoud
aan Rijkswegen, spoorwegen en waterwegen. Zwolle verwacht van het Rijk de
bereidheid om in deze periode krachtig te investeren op Zwols grondgebied.
Naast de huidige maatregelen A 28 en de tijdige oplevering van de Hanzelijn
moet de regering oog hebben voor de Rijksweg 35 (van Almelo naar Zwolle) en
de (middel)lange termijnmaatregelen voor de A28.
Kansen
Natuurlijk zijn er ook kansen, zoals het budget Investeringen Ruimtelijke
Kwaliteit (BIRK). Vanuit het BIRK wil het Rijk in het land complexe
ruimtelijke knelpunten oplossen in het kader van de stimulering van
gebiedsontwikkelingen. Alle provincies hebben een voorbeeldproject mogen
indienen. In Overijssel gaat het om de IJsseldelta
Zwolle-Kampen-Zwartewaterland.
Innovatie
Ook op het gebied van kennis en innovatie liggen er kansen op het gebied
van de Wet Bevordering Speur en Ontwikkeling (WBSO) om de investeringen
door bedrijven in onderzoek en ontwikkeling te bevorderen. Dit in het kader
van Zwolle Onderwijsstad en de fusie VU Amsterdam en Windesheim. Dit neemt
niet weg dat bezuinigen op het Gemeentelijk Onderwijs Achterstanden (GOA)
beleid, onverstandig is. Het achterstandenbeleid is de afgelopen jaren
ingebed in het gemeentelijk onderwijsbeleid. Daar worden nu de vruchten van
geplukt. Verdwijnt de financiële basis hiervoor, dan ontstaat aanzienlijke
maatschappelijke schade.
---
Gemeente Zwolle