Elektronische dienstverlening: Zwolle wil achterstand inlopen
De gemeente Zwolle gaat samen met de gemeente Enschede de elektronische
dienstverlening naar de burger verbeteren. Doel zijn een
24-uurs-beschikbaarheid van diensten, een kleine afstand tot de burger,
uit-huis regelen van gemeentezaken en een vraaggerichte benadering.
Samenwerking met Enschede biedt het voordeel dat Zwolle niet alleen het
wiel hoeft uit te vinden, maar gebruik kan maken van opgedane ervaringen.
Zwolle streeft naar een kwalitatief goede dienstverlening en een
klantgerichte benadering. In dit kader is de elektronische dienstverlening
verbeterd door het aanbieden van meer informatie via internet, het digitaal
laten downloaden en invullen van formulieren en soms digitaal versturen
ervan. Zwolle biedt echter weinig mogelijkheden voor elektronische
interactie en transacties.
De gemeente Enschede heeft als zogenaamde superpilot-gemeente met behulp
van rijkssubsidies fors geïnvesteerd in elektronische dienstverlening.
Verdere ontwikkeling vraagt opnieuw om forse investeringen en hiervoor
zoekt zij samenwerking met anderen. De samenwerking met Enschede ligt voor
de hand omdat beide gemeentes bij de ontwikkeling van elektronische
dienstverlening de klant centraal stellen.
Zwolle start met de implementatie van de eerste vijf transacties uit het
e-loket van Enschede. Dit zijn: digitaal afspraken maken, verhuizing
melden, uittreksel uit het geboorteregister aanvragen, vergunning aanvragen
en een taxatieverslag opvragen. Daarnaast werken Zwolle en Enschede samen
aan de doorontwikkeling van het e-loket door meer transacties samen te
voegen en te werken aan de koppeling van systemen. Hiervoor treedt Zwolle
op als initiatiefnemer in een samenwerking met andere gemeentes om te komen
tot een elektronische schakel tussen de voorkant, gegevensverzamelingen en
de achterliggende systemen, de zogenaamde MidOffice.
---
Gemeente Zwolle