E-QUALITY
Emancipatie in perspectief: E-Quality en de Rijksbegroting.
Persbericht E-Quality, 20 september 2004.
Embargo tot 21 september 2004, 15.15 uur
Emancipatie in perspectief: E-Quality en de Rijksbegroting 2005.
Uit de analyse van E-Quality van de Rijksbegroting 2005 blijkt dat een
deel van de kabinetsplannen onvoldoende rekening houdt met verschillen
tussen vrouwen en mannen met uiteenlopende etnische achtergronden. De
structurele hervormingen die nodig zijn om perspectief te bieden aan
toekomstige generaties vormen de centrale lijn in de Miljoenennota
2005. E-Quality signaleert een aantal opvallende aandachtspunten die
van belang zijn om emancipatie in de multiculturele samenleving te
bevorderen.
1. Perspectief op werk
In het kader van de Lissabon-strategie , waarin de kenniseconomie een
belangrijke rol speelt, en de streefcijfers die het kabinet in het
kader van emancipatiebeleid hanteert op het gebied van
arbeidsparticipatie neemt het kabinet een aantal maatregelen.
Positief is dat het kabinet 218 miljoen euro uittrekt voor maatregelen
op het gebied van Dagindeling.
Het kabinet introduceert daarnaast de Levensloopregeling, een
individuele spaarregeling, die werknemers in staat stelt om tijd of
geld te sparen, voor het opnemen van (een langere periode van) verlof,
zoals ouderschapsverlof, zorgverlof, studieverlof en dergelijke.
Uit de zojuist verschenen Emancipatie-Effectrapportage, uitgevoerd
door het Sociaal en Cultureel Planbureau, blijkt echter dat de
Levensloopregeling niet of nauwelijks iets zal bijdragen aan de
arbeidsparticipatie van vrouwen of aan de herverdeling van betaalde en
onbetaalde arbeid tussen vrouwen en mannen. Het is bovendien de vraag
of de regeling veel gebruikt gaat worden. Mensen met een laag inkomen
(vaker te vinden onder jongeren, alleenstaande ouders, vrouwen en
etnische minderheden) hebben veelal niet de mogelijkheid om
substantieel te sparen.
In het kader van een Leven Lang Leren streeft het kabinet ernaar om
voor 2010 het aantal hoogopgeleiden (HBO+) in de beroepsbevolking te
verhogen naar 50% (onder andere om te voldoen aan de Lissabonagenda).
Tegelijkertijd valt echter de maatregel om 30+-ers uit te sluiten voor
een tegemoetkoming in de studiekosten voor hoger onderwijs op. Uit
cijfers van de Informatie Beheer Groep blijkt dat het aantal
30-plussers dat hoger onderwijs volgt ruim 50.000 is (een meerderheid
van de deeltijdstudenten). Onder deze groep bevinden zich
waarschijnlijk veel (zmv-)vrouwen. Om hen te laten participeren in de
kenniseconomie blijft ondersteuning van hoger onderwijs op latere
leeftijd nodig.
2. Perspectief op een sociaal vangnet
Opvallend is het ontbreken van beleidsaandacht voor de AOW-gaten van
oudere migranten, terwijl strategieën om deze gaten versneld te
'vullen' aan te bevelen zijn. Zo was in 2003 het aantal Turkse en
Marokkaanse vrouwen die een volledig AOW ontvangen letterlijk op een
hand te tellen (Sociale Verzekeringsbank, 2003). Migranten- en
vluchtelingenvrouwen krijgen immers te maken met een korting op hun
AOW, omdat ze niet onafgebroken vanaf hun vijftiende tot hun 65e
levensjaar in Nederland hebben gewoond.
3. Perspectief op een betaalbare gezondheidszorg.
In de nieuwe Wet Maatschappelijke Ontwikkeling (WMO), die per 2006
moet ingaan, zullen, zorgbehoevenden eerst moeten nagaan in hoeverre
zij de zorg uit de eigen omgeving kunnen betrekken. Nu al wordt
mantelzorg voor 60% door vrouwen verricht (Timmermans, 2003). Het is
dus aannemelijk dat vooral op vrouwen een beroep zal worden gedaan of
dat zij zich verplicht voelen om in de privé-sfeer zorgtaken te
verrichten voor hun naasten. Vooral voor de 'sandwichgeneratie'
(mantelzorgers met kleine kinderen van wie ook arbeidsparticipatie
verwacht wordt), kan dit extra problemen opleveren.
Het streven van het kabinet en de politiek naar meer economische
zelfstandigheid van vrouwen en een evenrediger verdeling van arbeid en
zorg staat hiermee op gespannen voet.
4. Perspectief op een veiligere maatschappij
Vooral op lokaal niveau wordt het belang van veiligheid binnenshuis
erkend. Diverse maatregelen rond de aanpak van huiselijk geweld, zoals
een landelijk dekkend netwerk van advies- en steunpunten huiselijk
geweld, vrouwen veiligheids index (vvi), registratie
eerwraakincidenten, Adviescommissie vrouwelijke genitale verminking en
dergelijke zijn uiteraard positief te noemen.
Uit het onderzoek 'Het lange wachten op een veilige toekomst'(Margo
Brouns et al, 2003) komt naar voren dat alleenstaande vrouwen en
alleenstaande minderjarige meisjes in de asielopvang het meest
kwetsbaar zijn voor geweld. Nu de omvang van de benodigde asielopvang
krimpt, liggen er mogelijkheden om juist op het terrein van veiligheid
voor vrouwen en meisjes vooruitgang te boeken. Blijkens een brief van
minister Verdonk aan de Tweede Kamer (8 september jl.) is dit ook wel
één van de criteria bij de keuze van de af te stoten centra. Het is
jammer dat in de Begroting van Justitie bij de paragrafen over de
opvang van asielzoekers aan de veiligheid van meisjes en vrouwen
verder geen aandacht wordt besteed.
5. Perspectief op gelijke kansen
De visitatiecommissie Emancipatie onderzoekt bij alle departementen of
in beleid en de uitvoering ervan rekening gehouden wordt met
emancipatie. We hopen dat vanuit deze commissie een impuls uitgaat
voor het verankeren van emancipatiedoelstellingen in regulier
beleid.
In het 'Hoofdlijnenakkoord' van het kabinet-Balkenende II was een
aantal maatregelen aangekondigd rond gezinsvorming. Ook in de
Begroting 2005 staan ze nu opgenomen: verhoging van de inkomenseis bij
gezinsvorming van 100% bijstandsnorm naar 120% minimumloon, en
verhoging leeftijdsgrens gezinsvorming van 18 naar 21 jaar. Het
kabinet motiveert deze maatregelen door, binnen de grenzen van het
internationale recht, te streven naar een terughoudender
gezinsmigratiebeleid.
Met name de inkomens eis is volgens E-Quality en anderen in strijd met
gelijke behandeling en het VN-Vrouwenverdrag.
De leeftijdsgrens kan in principe ook een positief effect hebben,
bijvoorbeeld meer weerbaarheid tegen gearrangeerde huwelijken, maar
een principieel bezwaar is het verschil tussen importhuwelijken en
alle andere huwelijken waarvoor de grens gewoon 18 jaar blijft.
E-Quality is hét kenniscentrum voor emancipatie in de multiculturele
samenleving. Het middelpunt waar feiten, cijfers, onderzoeksgegevens
en praktijkvoorbeelden samenkomen. Als kenniscentrum voorzien wij u
graag van achtergrondinformatie bij actualiteiten waarbij verschillen
tussen vrouwen en mannen met uiteenlopende etnische achtergronden een
relevant aspect zijn.