ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB
Onderwijsminister Van der Hoeven sluit ogen voor realiteit
Parlement en burgers wordt zand in de ogen gestrooid
AOb: Onderwijsminister Van der Hoeven sluit ogen voor realiteit
Utrecht, 21.09.2004. De mooie voornemens van minister Van der Hoeven
zijn onrealistisch. Dit blijkt volgens de Algemene Onderwijsbond uit
de financiële paragrafen van de onderwijsbegroting. -De plannen en de
beschikbare middelen zijn totaal niet op elkaar afgestemd-, aldus
Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond. Zelfs de
trendnota van het ministerie van binnenlandse zaken zet grote
vraagtekens bij de haalbaarheid van een aantal doelstellingen van
OCW.
Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: -Het kabinet is
maanden lang bezig geweest om een stuk te produceren, waar absoluut
geen samenhang in zit. Het lijkt wel of ze de burger doelbewust zand
in de ogen strooit.-
Zo staat in de begroting van OCW dat er extra inspanningen nodig zijn
om het dreigende lerarentekort in 2007, als gevolg van de vergrijzing,
tegen te gaan. Tegelijkertijd staat in de trendnota dat hierin met het
huidige beleid geen verbetering zal komen. Pagina 7: -Er is reden om
te twijfelen aan het vermogen van een aantal collectieve sectoren om
bij ongewijzigd beleid ook in een periode van aanhoudende groei
voldoende personeel te werven.- Een van de redenen is het salaris. In
de trendnota staat expliciet dat de salarisachterstand ten opzichte
van de marktsector nog steeds bestaat. Hoewel het volgens minister Van
der Hoeven om verouderde cijfers gaat, erkent ze dat de achterstand er
nog steeds is. Deze achterstand is een belangrijke reden voor grote
groepen mensen om niet voor een baan in het onderwijs te kiezen. Uit
de begroting van OCW blijkt dat er niet of nauwelijks geld vrijgemaakt
wordt om deze achterstand weg te werken. Het kabinet, en dus ook OCW,
houdt namelijk vast aan de nullijn. Walter Dresscher, AOb: -Vasthouden
aan de nullijn werkt contraproductief en is niet realistisch. Het
kabinet verspeelde dit voorjaar, met zijn harde opstelling over de
versobering van het sociale stelsel, de kans op een akkoord met de
sociale partners over onder andere de loonmatiging. Vervolgens
verzuimt het kabinet om ruimte te geven voor het aanpassen van de
onderwijssalarissen aan de stijging in de marktsector. Dat betekent
dat het onderwijs als werkgever weer minder aantrekkelijk wordt.-
Een andere belangrijke doelstelling van OCW is het aantal vroegtijdig
schoolverlaters, in overeenstemming met de Lissabon-doelstelling,
drastisch te verminderen. De trendnota stelt onomwonden dat -... de
doelstelling van Lissabon volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau
niet gehaald worden.-
Nog een voorbeeld: om goed onderwijs voor iedereen te verzorgen moeten
ook de zwakke scholen in staat gesteld worden -... zo snel mogelijk
weer onderwijs van voldoende kwaliteit te laten verzorgen.- Uit de
financiële paragraaf blijkt echter dat het beschikbare budget nul
is.
De discrepantie tussen wens en werkelijkheid blijkt ook uit het
voornemen meer kinderen te leren zwemmen, terwijl het budget hiervoor
in 2005 meer dan gehalveerd zal zij ten opzichte van 2003 (2,2 miljoen
tegen 5,3 miljoen).
Verder ademt de tekst van de begroting op vele plekken een drang tot
vernieuwing en vooruitgang uit. Toch wordt in het basisonderwijs de
afschrijving op leermiddelen met een jaar verlengd; van acht naar
negen jaar. Door deze bezuinigingsmaatregel lopen de
vernieuwingsplannen een jaar vertraging op.
Ook in tegenstelling met de vernieuwingsdrang, én met de
kabinetsdoelstelling Een Leven Lang leren, zijn de bezuinigingen in de
BVE, het HBO en het WO. De invoering van de prestatiebeurs voor een
deel van de BVE-studenten, het verhogen van het collegegeld en de 30+
regeling hebben grote gevolgen voor de toegankelijkheid van het
onderwijs. Door een hierdoor te verwachten afname van het aantal
studenten zal ook het personeelsbestand moeten inkrimpen. Daar bovenop
wordt fors gesneden in het per student beschikbare budget; 10 procent
minder in vijf jaar tijd. Over de gevolgen voor het personeel staat
niets in de begroting.
Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: -De oplossing
voor veel van de problemen moet komen van zogenaamde
stelselwijzigingen, ofwel bezuinigingen. Bijvoorbeeld de bezuiniging
van 100 miljoen op het gemeentelijk onderwijs achterstandsbeleid
(GOA). Hierdoor vervallen zo n 1300 voltijd banen. In plaats van de
open plekken op te vullen en extra mensen aan te nemen, schrapt de
minister in het aantal vacatures. Het tekort aan onderwijspersoneel
neemt op deze manier af, de kwaliteit van het onderwijs echter ook.
Ditzelfde geldt voor het voornemen meer onderwijstaken aan
onderwijsassistenten over te laten. Zo vindt onder het mom van
vernieuwing grote kaalslag plaats.-
Meer informatie: Marc Mathies, (pers)voorlichter AOb,
030 2989 210 / 06 53 41 01 59
21 sep 04 15:24