ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB

Onderwijsminister Van der Hoeven sluit ogen voor realiteit

Parlement en burgers wordt zand in de ogen gestrooid AOb: Onderwijsminister Van der Hoeven sluit ogen voor realiteit

Utrecht, 21.09.2004. De mooie voornemens van minister Van der Hoeven zijn onrealistisch. Dit blijkt volgens de Algemene Onderwijsbond uit de financiële paragrafen van de onderwijsbegroting. -De plannen en de beschikbare middelen zijn totaal niet op elkaar afgestemd-, aldus Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond. Zelfs de trendnota van het ministerie van binnenlandse zaken zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van een aantal doelstellingen van OCW.

Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: -Het kabinet is maanden lang bezig geweest om een stuk te produceren, waar absoluut geen samenhang in zit. Het lijkt wel of ze de burger doelbewust zand in de ogen strooit.-
Zo staat in de begroting van OCW dat er extra inspanningen nodig zijn om het dreigende lerarentekort in 2007, als gevolg van de vergrijzing, tegen te gaan. Tegelijkertijd staat in de trendnota dat hierin met het huidige beleid geen verbetering zal komen. Pagina 7: -Er is reden om te twijfelen aan het vermogen van een aantal collectieve sectoren om bij ongewijzigd beleid ook in een periode van aanhoudende groei voldoende personeel te werven.- Een van de redenen is het salaris. In de trendnota staat expliciet dat de salarisachterstand ten opzichte van de marktsector nog steeds bestaat. Hoewel het volgens minister Van der Hoeven om verouderde cijfers gaat, erkent ze dat de achterstand er nog steeds is. Deze achterstand is een belangrijke reden voor grote groepen mensen om niet voor een baan in het onderwijs te kiezen. Uit de begroting van OCW blijkt dat er niet of nauwelijks geld vrijgemaakt wordt om deze achterstand weg te werken. Het kabinet, en dus ook OCW, houdt namelijk vast aan de nullijn. Walter Dresscher, AOb: -Vasthouden aan de nullijn werkt contraproductief en is niet realistisch. Het kabinet verspeelde dit voorjaar, met zijn harde opstelling over de versobering van het sociale stelsel, de kans op een akkoord met de sociale partners over onder andere de loonmatiging. Vervolgens verzuimt het kabinet om ruimte te geven voor het aanpassen van de onderwijssalarissen aan de stijging in de marktsector. Dat betekent dat het onderwijs als werkgever weer minder aantrekkelijk wordt.- Een andere belangrijke doelstelling van OCW is het aantal vroegtijdig schoolverlaters, in overeenstemming met de Lissabon-doelstelling, drastisch te verminderen. De trendnota stelt onomwonden dat -... de doelstelling van Lissabon volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau niet gehaald worden.-
Nog een voorbeeld: om goed onderwijs voor iedereen te verzorgen moeten ook de zwakke scholen in staat gesteld worden -... zo snel mogelijk weer onderwijs van voldoende kwaliteit te laten verzorgen.- Uit de financiële paragraaf blijkt echter dat het beschikbare budget nul is.
De discrepantie tussen wens en werkelijkheid blijkt ook uit het voornemen meer kinderen te leren zwemmen, terwijl het budget hiervoor in 2005 meer dan gehalveerd zal zij ten opzichte van 2003 (2,2 miljoen tegen 5,3 miljoen).
Verder ademt de tekst van de begroting op vele plekken een drang tot vernieuwing en vooruitgang uit. Toch wordt in het basisonderwijs de afschrijving op leermiddelen met een jaar verlengd; van acht naar negen jaar. Door deze bezuinigingsmaatregel lopen de vernieuwingsplannen een jaar vertraging op.
Ook in tegenstelling met de vernieuwingsdrang, én met de kabinetsdoelstelling Een Leven Lang leren, zijn de bezuinigingen in de BVE, het HBO en het WO. De invoering van de prestatiebeurs voor een deel van de BVE-studenten, het verhogen van het collegegeld en de 30+ regeling hebben grote gevolgen voor de toegankelijkheid van het onderwijs. Door een hierdoor te verwachten afname van het aantal studenten zal ook het personeelsbestand moeten inkrimpen. Daar bovenop wordt fors gesneden in het per student beschikbare budget; 10 procent minder in vijf jaar tijd. Over de gevolgen voor het personeel staat niets in de begroting.
Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: -De oplossing voor veel van de problemen moet komen van zogenaamde stelselwijzigingen, ofwel bezuinigingen. Bijvoorbeeld de bezuiniging van 100 miljoen op het gemeentelijk onderwijs achterstandsbeleid (GOA). Hierdoor vervallen zo n 1300 voltijd banen. In plaats van de open plekken op te vullen en extra mensen aan te nemen, schrapt de minister in het aantal vacatures. Het tekort aan onderwijspersoneel neemt op deze manier af, de kwaliteit van het onderwijs echter ook. Ditzelfde geldt voor het voornemen meer onderwijstaken aan onderwijsassistenten over te laten. Zo vindt onder het mom van vernieuwing grote kaalslag plaats.-

Meer informatie: Marc Mathies, (pers)voorlichter AOb,
030 2989 210 / 06 53 41 01 59

21 sep 04 15:24