Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2004-142

Den Haag, 21 september 2004

Belasting op winst omlaag

De vennootschapsbelasting gaat in drie stappen omlaag van 34,5% nu naar 30% in 2007. Op 1 januari 2005 gaat het tarief van de winstbelasting al met drie procentpunten naar beneden tot 31,5%. Ook de belasting op winsten tot 22.600 euro gaat in drie stappen naar beneden van 29% nu naar 25% in 2007.

Zelfstandige ondernemers die inkomstenbelasting betalen, krijgen belastingverlichting in de vorm van een hogere zelfstandigenaftrek. De zelfstandigenaftrek wordt gefaseerd verhoogd. De maximale zelfstandigenaftrek (voor winsten tot circa ¤ 13.000) bedraagt daarmee ¤ 6.585 in 2004, ¤ 9.258 in 2005, ¤ 10.193 in 2006 en ¤ 10.738 in 2007.De ondernemers die Vpb-plichtig zijn (NV's en BV's) gaan er per saldo macro ¤ 475 mln. op vooruit. Het aandeel van de groep zelfstandigen in de dekkingsmaatregelen wordt budgettair neutraal en generiek teruggesluisd naar de zelfstandigen.

De belastingverlaging verloopt budgettair neutraal: elders binnen de bedrijfsbelastingen vindt een compensatie plaats. Dit gebeurt vooral door de fiscale voordelen van auto's met 'grijs kenteken' af te schaffen. Bovendien wordt niet-bedoeld gebruik van het grijs kenteken door particulieren de pas af gesneden Ook gaat de energiebelasting voor bedrijven omhoog. De glastuinbouw wordt voor deze lastenverhoging gecompenseerd via een verhoging van de milieu-investeringsaftrek (MIA).

De belastingverlaging voor het bedrijfsleven is essentieel voor verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven. Een tariefsverlaging in de vennootschapsbelasting is op korte termijn noodzakelijk voor het aantrekken van buitenlandse investeringen. Ook voor het nationale bedrijfsleven is een verlaging van de vennootschapsbelasting noodzakelijk. De concurrentiepositie van bedrijven ten opzichte van concurrenten uit landen met een lager belastingtarief dan het Nederlandse kan daardoor verbeteren. Tenslotte krijgt het midden- en kleinbedrijf kansen als toeleverancier wanneer zich meer buitenlandse ondernemingen in Nederland vestigen.

Verlaging van de vennootschapsbelasting en verhoging van de zelfstandigenaftrek scheppen meer banen. Een verlaging van de belasting op winst leidt volgens het Centraal Planbureau op lange termijn tot meer groei dan een verlaging van andere belastingen.

Het tarief van de vennootschapsbelasting ligt in Nederland inmiddels boven het gemiddelde in de Europese Unie. De onlangs tot de EU toegetreden landen hebben een tarief van gemiddeld 21%. Maar ook in de Unie van de vijftien is sprake van een dalende trend. Zo gaat Oostenrijk in 2005 naar 25%. België gaat richting de 30% in 2005.

De vennootschapsbelasting wint in de strijd om investeringen aan belang ten koste van andere vestigingsfactoren. Zo onderscheidt een land zich steeds minder door zijn fysieke ligging omdat transportkosten omlaag gaan en ict aan belang wint. Bovendien hebben steeds meer landen een goede infrastructuur, een goed opgeleide beroepsbevolking en kennis van vreemde talen. Een indicatie voor het belang van de vennootschapsbelasting is ook de grote gevoeligheid van kapitaalstromen voor verschillen in de vennootschapsbelasting.

De verlaging van de tarieven in de vennootschapsbelasting loopt vooruit op de eerder aangekondigde modernisering van de vennootschapsbelasting. Deze modernisering, waar de wetenschap, de adviespraktijk en het bedrijfsleven over mee praat, zal volgens het eerder aangekondigde tijdschema verlopen. Bedoeling van de 'update' is vooral om de vennootschapsbelasting Europees houdbaar te maken. Recente uitspraken van het Europese Hof van Justitie en afspraken tussen de lidstaten over schadelijke belastingconcurrentie dwingen een belastingstelsel af dat in lijn is met het vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal in de Unie.

Financiering verlaging vennootschapsbelasting en budgettaire consequenties in ¤ mln.

Maatregel

2004

2005

2006

2007


1. verlaging algemene vpb-tarief

34,50%

31,50%

30,50%

30,00%


2. verlaging tariefopstapje vpb (winsten tot 22.600 euro)

29,00%

27,00%

26,00%

25,00%


3. zelfstandigenaftrek

¤ 6.585

¤ 9.258

¤ 10.193

¤ 10.738


4. verruiming budget milieu-investeringsaftrek (MIA)

15

20

30


5 compensatie gehandicapten i.v.m. grijze kentekens

10

10

10

Financiering


6. afschaffen voordeel motorrijtuigenbelasting grijze kentekens

480

580

580


7. afschaffen vrijstelling bpm grijze kentekens

200

400

600


8. verhoging energiebelasting

470

550

625


9. verhoging eindheffing werkgevers spaarloon

100

100

100


10. opschoning bpm-accessoireslijst

130

130

130


11. grondslageffect i.v.m. vervallen pc-privé en dubbelspaarloon

60

60

60


12. btw-constructie bestrijding

50

100

100


13. premieverhoging alg werkloosheidsfonds

200

200

200


14. taakstelling subsidies ondernemers

0

105

125

Totaal


1.690


2.225

2.520

Aanwending


-1.665


-2.235


-2.550

waarvan beschikbaar voor verlaging algemene vpb-tarief


-1.185


-1.580


-1.775

waarvan beschikbaar voor verlaging vpb-tariefopstapje


-55


-80


-105

waarvan beschikbaar voor verhoging zelfstandigenaftrek


-400


-545


-630

waarvan beschikbaar voor verruiming MIA


-15


-20


-30

waarvan compensatie gehandicapten i.v.m. grijze kentekens


-10


-10


-10

Saldo


25


-10


-30