Persbericht
PERS-2004-142
Den Haag, 21 september 2004
Belasting op winst omlaag
De vennootschapsbelasting gaat in drie stappen omlaag van 34,5% nu naar 30% in 2007. Op 1 januari 2005 gaat het tarief van de winstbelasting al met drie procentpunten naar beneden tot 31,5%. Ook de belasting op winsten tot 22.600 euro gaat in drie stappen naar beneden van 29% nu naar 25% in 2007.
Zelfstandige ondernemers die inkomstenbelasting betalen, krijgen belastingverlichting in de vorm van een hogere zelfstandigenaftrek. De zelfstandigenaftrek wordt gefaseerd verhoogd. De maximale zelfstandigenaftrek (voor winsten tot circa ¤ 13.000) bedraagt daarmee ¤ 6.585 in 2004, ¤ 9.258 in
2005, ¤ 10.193 in 2006 en ¤ 10.738 in 2007.De ondernemers die Vpb-plichtig zijn (NV's en BV's) gaan er per saldo macro ¤ 475 mln. op vooruit. Het aandeel van de groep zelfstandigen in de dekkingsmaatregelen wordt budgettair neutraal en generiek teruggesluisd naar de zelfstandigen.
De belastingverlaging verloopt budgettair neutraal: elders binnen de bedrijfsbelastingen vindt een compensatie plaats. Dit gebeurt vooral door de fiscale voordelen van auto's met 'grijs kenteken' af te schaffen. Bovendien wordt niet-bedoeld gebruik van het grijs kenteken door particulieren de pas
af gesneden Ook gaat de energiebelasting voor bedrijven omhoog. De glastuinbouw wordt voor deze lastenverhoging gecompenseerd via een verhoging van de milieu-investeringsaftrek (MIA).
De belastingverlaging voor het bedrijfsleven is essentieel voor verbetering van het vestigingsklimaat voor bedrijven. Een tariefsverlaging in de vennootschapsbelasting is op korte termijn noodzakelijk voor het aantrekken van buitenlandse investeringen. Ook voor het nationale bedrijfsleven is een
verlaging van de vennootschapsbelasting noodzakelijk. De concurrentiepositie van bedrijven ten opzichte van concurrenten uit landen met een lager belastingtarief dan het Nederlandse kan daardoor verbeteren. Tenslotte krijgt het midden- en kleinbedrijf kansen als toeleverancier wanneer zich meer
buitenlandse ondernemingen in Nederland vestigen.
Verlaging van de vennootschapsbelasting en verhoging van de zelfstandigenaftrek scheppen meer banen. Een verlaging van de belasting op winst leidt volgens het Centraal Planbureau op lange termijn tot meer groei dan een verlaging van andere belastingen.
Het tarief van de vennootschapsbelasting ligt in Nederland inmiddels boven het gemiddelde in de Europese Unie. De onlangs tot de EU toegetreden landen hebben een tarief van gemiddeld 21%. Maar ook in de Unie van de vijftien is sprake van een dalende trend. Zo gaat Oostenrijk in 2005 naar 25%.
België gaat richting de 30% in 2005.
De vennootschapsbelasting wint in de strijd om investeringen aan belang ten koste van andere vestigingsfactoren. Zo onderscheidt een land zich steeds minder door zijn fysieke ligging omdat transportkosten omlaag gaan en ict aan belang wint. Bovendien hebben steeds meer landen een goede
infrastructuur, een goed opgeleide beroepsbevolking en kennis van vreemde talen. Een indicatie voor het belang van de vennootschapsbelasting is ook de grote gevoeligheid van kapitaalstromen voor verschillen in de vennootschapsbelasting.
De verlaging van de tarieven in de vennootschapsbelasting loopt vooruit op de eerder aangekondigde modernisering van de vennootschapsbelasting. Deze modernisering, waar de wetenschap, de adviespraktijk en het bedrijfsleven over mee praat, zal volgens het eerder aangekondigde tijdschema verlopen.
Bedoeling van de 'update' is vooral om de vennootschapsbelasting Europees houdbaar te maken. Recente uitspraken van het Europese Hof van Justitie en afspraken tussen de lidstaten over schadelijke belastingconcurrentie dwingen een belastingstelsel af dat in lijn is met het vrij verkeer van personen,
goederen, diensten en kapitaal in de Unie.
Financiering verlaging vennootschapsbelasting en budgettaire consequenties in ¤ mln.
Maatregel
2004
2005
2006
2007
1. verlaging algemene vpb-tarief
34,50%
31,50%
30,50%
30,00%
2. verlaging tariefopstapje vpb (winsten tot 22.600 euro)
29,00%
27,00%
26,00%
25,00%
3. zelfstandigenaftrek
¤ 6.585
¤ 9.258
¤ 10.193
¤ 10.738
4. verruiming budget milieu-investeringsaftrek (MIA)
15
20
30
5 compensatie gehandicapten i.v.m. grijze kentekens
10
10
10
Financiering
6. afschaffen voordeel motorrijtuigenbelasting grijze kentekens
480
580
580
7. afschaffen vrijstelling bpm grijze kentekens
200
400
600
8. verhoging energiebelasting
470
550
625
9. verhoging eindheffing werkgevers spaarloon
100
100
100
10. opschoning bpm-accessoireslijst
130
130
130
11. grondslageffect i.v.m. vervallen pc-privé en dubbelspaarloon
60
60
60
12. btw-constructie bestrijding
50
100
100
13. premieverhoging alg werkloosheidsfonds
200
200
200
14. taakstelling subsidies ondernemers
0
105
125
Totaal
1.690
2.225
2.520
Aanwending
-1.665
-2.235
-2.550
waarvan beschikbaar voor verlaging algemene vpb-tarief
-1.185
-1.580
-1.775
waarvan beschikbaar voor verlaging vpb-tariefopstapje
-55
-80
-105
waarvan beschikbaar voor verhoging zelfstandigenaftrek
-400
-545
-630
waarvan beschikbaar voor verruiming MIA
-15
-20
-30
waarvan compensatie gehandicapten i.v.m. grijze kentekens
-10
-10
-10
Saldo
25
-10
-30
Ministerie van Financiën