Begroting 2005: Werk in uitvoering
Verder werken aan het onderhoud en een gerichte aanpak van de files.
Dat is de boodschap van de begroting van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat voor 2005. Voor onderhoud van de wegen is 668 miljoen euro
beschikbaar, voor de spoorwegen 821 miljoen en voor de vaarwegen ruim
400 miljoen. Over enkele weken presenteert het ministerie de nota
Mobiliteit die volgend jaar als wetsvoorstel wordt ingediend. Wegen De
doelstelling voor het hoofdwegennet is het onderhoud op peil houden en
het achterstallig onderhoud voor eind 2007 met 45 procent te
verminderen. Voor dit laatste is 600 miljoen euro tot 2010
beschikbaar. Daarmee wordt 1.300 kilometer extra rijbaan vervangen.
Eind 2004 is daarvan 200 kilometer klaar. In 2005 wordt voornamelijk
regulier onderhoud gedaan om in 2006/2007 de grote inhaalslag te maken
de resterende 1.100 kilometer. Het fileplan Zichtbaar-Slim-Meetbaar
werkt onder meer aan het vergroten van de capaciteit tijdens de spits
en het bevorderen van de doorstroming. In de eerste fase tot en met
2006 gaat het om ruim 300 kilometer spits- en plusstroken. In 2005
worden stroken opgeleverd langs onder meer de A1, A12, A13, A50 en
A50/A1. Spoor Tot en met 2010 investeert Verkeer en Waterstaat 853
miljoen euro extra in beheer en onderhoud van de spoorwegen met een
reservering tot en met 2010 voor nog eens 734 miljoen euro. De
punctualiteit voor het reizigersvervoer moet in 2007 minimaal 87
procent zijn. In 2002 was dit 81 procent. Luchtvaart In 2004 start de
evaluatie van het Schipholbeleid. Met de evaluatie wordt getoetst of
de luchtvaartsector binnen de beschikbare milieuruimte de mogelijkheid
heeft om zich te ontwikkelen. Ook wordt gekeken of de gestelde grenzen
en regels leiden tot de gewenste beheersing van overlast en risicos.
In 2006 wordt de evaluatie afgerond. In de Nota Ruimte wordt
aanvullend ruimtelijk ordeningsbeleid vastgesteld. Door beperkt
bebouwing toe te staan in de nabijheid van de luchthaven, wordt
verdere geluidsoverlast rondom de luchthaven voorkomen. Op Europees
niveau zet Nederland zich op het gebied van luchtvaart sterk in voor
het gemeenschappelijk Europees luchtruim. Dit is gericht op
schaalvergroting en efficiƫntievergroting in de luchtverkeersleiding.
Water Ook op het gebied van water zijn er het komende jaar
ontwikkelingen. Zo wordt er onder de vlag van de campagne Nederland
leeft met water verder gewerkt aan het verminderen van de problemen
rond de grote rivieren. Ook starten in 2005 de Maaswerken. Daarnaast
werkt het ministerie met andere organisaties aan de uitwerking van het
Nationaal bestuursakkoord Water. Doel hiervan is het oplossen van de
problemen in regionale watersystemen met teveel, te weinig of te vies
en ecologisch arm water. Aan gemeenten en waterschappen is voor het
beperken van regionale wateroverlast dit jaar 100 miljoen euro
subsidie verleend. Deze projecten worden tussen 2005 en 2007
uitgevoerd. Kortom: Houwen voor bouwen, Nederland in beweging brengen
en Nederland in beweging houden. Voor meer informatie zie het
persbericht en de begrotingssite van VenW.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat