Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
http://www.minlnv.nl
MINLNV: Begroting 2005 LNV 'veilig voedsel, bewuste keus'
21 september 2004
BEGROTING 2005 MINISTERIE VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT:
.VEILIG VOEDSEL, BEWUSTE KEUS.
Het ministerie van LNV deelt met het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) de verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid;
VWS vanuit de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid, LNV vanuit
de verantwoordelijkheid voor voedselkwaliteit en -productie.
Toekomstige ontwikkelingen, zoals verdergaande internationalisering,
kunnen van invloed zijn op het voedselveiligheidsbeleid en de
verantwoordelijkheidsverdeling tussen beide ministeries. Een
toelichting op de bestaande verantwoordelijkheidsverdeling tussen LNV
en VWS wordt op korte termijn aan de Tweede Kamer gezonden. Verder
komt er in het najaar van 2004 een gezamenlijke nota over de toekomst
van het voedselveiligheidsbeleid.
Toezicht op controle
Een van de belangrijkste Europese verordeningen op het gebied van
voedselveiligheid is de General Food en Feed Law. Deze wet eist van
het bedrijfsleven dat het garandeert dat zijn producten voldoen aan de
wettelijke eisen. In het kader van de verschuiving van .zorgen voor.
naar .zorgen dat. stimuleert LNV verdergaande samenwerking in de
keten, bijvoorbeeld in de vorm van ketengarantiesystemen.
De overheid blijft eindverantwoordelijk voor controle en handhaving.
Waar ketengarantiestelsels door het bedrijfsleven zelf worden
ontwikkeld, kan de overheid mogelijk overgaan van direct toezicht naar
toezicht op controle. Dit kan in die situaties waarin het
bedrijfsleven zelf zijn verantwoordelijkheid heeft genomen voor het
opzetten van erkende bedrijfscontrolesystemen. Met deze werkwijze is
zowel voor de overheid als voor het bedrijfsleven voordeel te behalen.
Bedrijven die de controlesystemen goed op orde hebben, zullen minder
vaak worden gecontroleerd, de overheid kan de beschikbare
controlecapaciteit gerichter inzetten op de .achterblijvers..
Veterinair toezichtnetwerk
In de EU wordt steeds meer de nadruk gelegd op het verkrijgen van
inzicht in huidige en toekomstige risico.s voor diergezondheid en
voedselveiligheid. LNV gaat zich dan ook inzetten om een veterinair
netwerk van de grond te krijgen, met als doel risicovermindering in de
keten en verbetering van het toezicht op de naleving van de
veterinaire voorschriften. In dit toezichtsnetwerk zijn de
hoofdrolspelers de primaire bedrijven en de particuliere
dierenartsen.
Voedsel en Waren Autoriteit
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) werkt aan risicoreductie op het
gebied van voedsel en consumentenproducten in relatie tot
volksgezondheid, diergezondheid en dierenwelzijn. De VWA is opgericht
om het vertrouwen van consumenten en burgers op een hoog niveau te
houden.
De VWA zal vanaf 1 januari 2006 volledig zijn geïntegreerd tot één
baten-lastendienst. Hierdoor worden de toezichtstaken, die onder
andere de gehele keten van voedselveiligheid beslaan, nog efficiënter
en effectiever uitgevoerd.
De VWA heeft onder andere tot taak bestaande en mogelijke toekomstige
risico.s voor de voedselveiligheid in kaart te brengen
(risicobeoordeling). Voor deze taken van de VWA is de Wet
Onafhankelijke Risicobeoordeling Voedsel en Waren Autoriteit in
voorbereiding. Hiermee wordt de onafhankelijke status van de
risicobeoordeling en de daarmee samenhangende advisering aan LNV en/of
VWS vastgelegd. De VWA is voor Nederland het eerste contactpunt naar
de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA).
In 2005 houdt de VWA zich voor LNV met onder andere de volgende
onderwerpen bezig: roodvlees, levende dieren, export van dierlijke
producten, dierenwelzijn, diervoeders, dierlijke bijproducten,
aquacultuur, dierziekten, toezicht op controle en het watergehalte in
pluimveevlees.
Consumentenbeleid
Het LNV-Consumentenplatform wordt ook in 2005 ingezet om een bijdrage
te leveren aan de beleidsontwikkeling van LNV op het terrein van
voedselveiligheid en voedselkwaliteit. Aan het platform nemen onder
meer wetenschappers, trendwatchers, koks en consumentendeskundigen
deel. Zij komen jaarlijks drie maal bijeen om het departement van
adviezen te voorzien over actuele onderwerpen in de
beleidsontwikkeling, vanuit het perspectief van de consument. Daartoe
vindt voorafgaand aan de bijeenkomsten zowel kwantitatief als
kwalitatief onderzoek onder verschillende groepen consumenten plaats.
De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de advisering.
Destructie
Herziening van het destructiebestel geeft ondernemers meer ruimte voor
hun eigen verantwoordelijkheid om dierlijke bijproducten (slachtafval
en kadavers) op een veilige en wellicht meer kosteneffectieve manier
te verwerken. Met het oog daarop wordt gekeken naar de mogelijkheden
van een versterkte marktwerking op het terrein van het verwijderen en
verwerken van dierlijke bijproducten (project Herziening
Destructiebestel). De huidige destructieregels kunnen dat nog in de
weg staan. Op korte termijn ontvangt de Tweede Kamer concrete
voorstellen voor de herziening van de destructiewet- en regelgeving.
De uitvoering wordt in 2005 ter hand genomen.Er komt ook een
lange-termijnvisie op de medefinanciering van destructiekosten door de
overheid. Die wordt in het najaar van 2005 aan de Tweede Kamer
aangeboden. In afwachting daarvan blijft in 2005 de overheidsbijdrage
op transport en verwerking van kadavers gehandhaafd.
In 2005 is een programmabudget van E31,9 mln. beschikbaar voor
voedselveiligheid, exclusief de bijdrage aan agentschappen.
De begroting 2004 van het ministerie van LNV en een samenvatting zijn
te vinden op www.minlnv.nl
21 sep 04 15:19