Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

http://www.minlnv.nl

MINLNV: Begroting 2005 LNV 'veilig voedsel, bewuste keus'

21 september 2004

BEGROTING 2005 MINISTERIE VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT:

.VEILIG VOEDSEL, BEWUSTE KEUS.

Het ministerie van LNV deelt met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de verantwoordelijkheid voor voedselveiligheid; VWS vanuit de verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid, LNV vanuit de verantwoordelijkheid voor voedselkwaliteit en -productie. Toekomstige ontwikkelingen, zoals verdergaande internationalisering, kunnen van invloed zijn op het voedselveiligheidsbeleid en de verantwoordelijkheidsverdeling tussen beide ministeries. Een toelichting op de bestaande verantwoordelijkheidsverdeling tussen LNV en VWS wordt op korte termijn aan de Tweede Kamer gezonden. Verder komt er in het najaar van 2004 een gezamenlijke nota over de toekomst van het voedselveiligheidsbeleid.

Toezicht op controle
Een van de belangrijkste Europese verordeningen op het gebied van voedselveiligheid is de General Food en Feed Law. Deze wet eist van het bedrijfsleven dat het garandeert dat zijn producten voldoen aan de wettelijke eisen. In het kader van de verschuiving van .zorgen voor. naar .zorgen dat. stimuleert LNV verdergaande samenwerking in de keten, bijvoorbeeld in de vorm van ketengarantiesystemen. De overheid blijft eindverantwoordelijk voor controle en handhaving. Waar ketengarantiestelsels door het bedrijfsleven zelf worden ontwikkeld, kan de overheid mogelijk overgaan van direct toezicht naar toezicht op controle. Dit kan in die situaties waarin het bedrijfsleven zelf zijn verantwoordelijkheid heeft genomen voor het opzetten van erkende bedrijfscontrolesystemen. Met deze werkwijze is zowel voor de overheid als voor het bedrijfsleven voordeel te behalen. Bedrijven die de controlesystemen goed op orde hebben, zullen minder vaak worden gecontroleerd, de overheid kan de beschikbare controlecapaciteit gerichter inzetten op de .achterblijvers..

Veterinair toezichtnetwerk
In de EU wordt steeds meer de nadruk gelegd op het verkrijgen van inzicht in huidige en toekomstige risico.s voor diergezondheid en voedselveiligheid. LNV gaat zich dan ook inzetten om een veterinair netwerk van de grond te krijgen, met als doel risicovermindering in de keten en verbetering van het toezicht op de naleving van de veterinaire voorschriften. In dit toezichtsnetwerk zijn de hoofdrolspelers de primaire bedrijven en de particuliere dierenartsen.

Voedsel en Waren Autoriteit
De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) werkt aan risicoreductie op het gebied van voedsel en consumentenproducten in relatie tot volksgezondheid, diergezondheid en dierenwelzijn. De VWA is opgericht om het vertrouwen van consumenten en burgers op een hoog niveau te houden.
De VWA zal vanaf 1 januari 2006 volledig zijn geïntegreerd tot één baten-lastendienst. Hierdoor worden de toezichtstaken, die onder andere de gehele keten van voedselveiligheid beslaan, nog efficiënter en effectiever uitgevoerd.
De VWA heeft onder andere tot taak bestaande en mogelijke toekomstige risico.s voor de voedselveiligheid in kaart te brengen (risicobeoordeling). Voor deze taken van de VWA is de Wet Onafhankelijke Risicobeoordeling Voedsel en Waren Autoriteit in voorbereiding. Hiermee wordt de onafhankelijke status van de risicobeoordeling en de daarmee samenhangende advisering aan LNV en/of VWS vastgelegd. De VWA is voor Nederland het eerste contactpunt naar de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). In 2005 houdt de VWA zich voor LNV met onder andere de volgende onderwerpen bezig: roodvlees, levende dieren, export van dierlijke producten, dierenwelzijn, diervoeders, dierlijke bijproducten, aquacultuur, dierziekten, toezicht op controle en het watergehalte in pluimveevlees.

Consumentenbeleid
Het LNV-Consumentenplatform wordt ook in 2005 ingezet om een bijdrage te leveren aan de beleidsontwikkeling van LNV op het terrein van voedselveiligheid en voedselkwaliteit. Aan het platform nemen onder meer wetenschappers, trendwatchers, koks en consumentendeskundigen deel. Zij komen jaarlijks drie maal bijeen om het departement van adviezen te voorzien over actuele onderwerpen in de beleidsontwikkeling, vanuit het perspectief van de consument. Daartoe vindt voorafgaand aan de bijeenkomsten zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek onder verschillende groepen consumenten plaats. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de advisering.

Destructie
Herziening van het destructiebestel geeft ondernemers meer ruimte voor hun eigen verantwoordelijkheid om dierlijke bijproducten (slachtafval en kadavers) op een veilige en wellicht meer kosteneffectieve manier te verwerken. Met het oog daarop wordt gekeken naar de mogelijkheden van een versterkte marktwerking op het terrein van het verwijderen en verwerken van dierlijke bijproducten (project Herziening Destructiebestel). De huidige destructieregels kunnen dat nog in de weg staan. Op korte termijn ontvangt de Tweede Kamer concrete voorstellen voor de herziening van de destructiewet- en regelgeving. De uitvoering wordt in 2005 ter hand genomen.Er komt ook een lange-termijnvisie op de medefinanciering van destructiekosten door de overheid. Die wordt in het najaar van 2005 aan de Tweede Kamer aangeboden. In afwachting daarvan blijft in 2005 de overheidsbijdrage op transport en verwerking van kadavers gehandhaafd.

In 2005 is een programmabudget van E31,9 mln. beschikbaar voor voedselveiligheid, exclusief de bijdrage aan agentschappen.

De begroting 2004 van het ministerie van LNV en een samenvatting zijn te vinden op www.minlnv.nl

21 sep 04 15:19