ECA/04/16
Luxemburg, 21 september 2004
Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag
nr. 3/2004 - Terugvordering van onregelmatige betalingen in het kader
van het gemeenschappelijk landbouwbeleid
Wanneer de lidstaten onregelmatige betalingen ten bedrage van meer dan
4 000 euro in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB)
ontdekken, moeten zij de Commissie hiervan in kennis stellen en deze
betalingen terugvorderen. Wanneer invordering niet mogelijk is worden
de betrokken bedragen afgeschreven en draagt de Gemeenschap de
verliezen, tenzij de niet-invordering te wijten is aan nalatigheid van
de betrokken lidstaat. Er bestaat een "zwarte lijst" van de ontvangers
van onregelmatige betalingen van meer dan 100 000 euro in één jaar.
Volgens afzonderlijke regelingen geven de lidstaten kennis van alle
tegoeden van de Gemeenschap in het kader van het GLB.
Per eind 2002 beliepen de sinds 1971 gemelde onregelmatige betalingen
in totaal 3,1 miljard euro. Hiervan was 537 miljoen euro ingevorderd
van de begunstigden en 252 miljoen euro afgeschreven ten laste van
hetzij de Gemeenschap, hetzij de betrokken lidstaat. De resterende
75 % van de gemelde onregelmatige betalingen was nog "hangende", ofwel
noch ingevorderd, noch afgeschreven. De meeste gemelde onregelmatige
betalingen hebben betrekking op marktinterventie: uitgaven in de
sector groenten en fruit en voor uitvoerrestituties zijn goed voor
meer dan de helft van het totaal.
De Rekenkamer heeft geconstateerd dat de lidstaten zoals
voorgeschreven informatie verstrekken over de onregelmatigheden, maar
dat sommige dit eerder doen dan andere. Ook zijn er incoherenties in
de gegevens. Er treden ook verschillen op tussen de door de lidstaten
verstrekte gegevens en de cijfers in de database waarin ze worden
ingevoerd. De database van de Commissie over gemelde onregelmatigheden
is niet compleet en nauwkeurig.
Het lage percentage invorderingen van onregelmatige betalingen (een
cumulatief invorderingspercentage van slechts 17 % sinds 1971) is
deels te wijten aan nationale administratieve vertragingen en
praktijken (opschorting van de invorderingen totdat de desbetreffende
rechtszaken inzake fraude zijn afgedaan, geen status van preferente
crediteur bij de inning van GLB-tegoeden, geen ontmoediging van het
onbezonnen instellen van beroep) en aan de onwilligheid van de
Commissie om in te gaan op voorstellen voor gedeeltelijke vereffening.
Slechts 10 % van de gemelde onregelmatige betalingen is afgeschreven,
deels omdat de lidstaten weinig gevallen als oninbaar hebben opgegeven
en deels omdat de Commissie bij reeds lang uitstaande onregelmatige
betalingen traag in het geweer komt. De Commissie had geen geschikte
criteria om uit te maken of afgeschreven bedragen ten laste van de
lidstaten of de Gemeenschap moeten komen en is niet afdoende
geïnformeerd over de vraag of de afschrijvingsbeschikkingen correct
worden uitgevoerd.
De bevoegdheden inzake onregelmatige GLB-betalingen worden gedeeld
door OLAF en het Directoraat-generaal Landbouw; de officiële en
werkelijke verantwoordelijkheden wijken van elkaar af en er treden
misverstanden op. Bij het beheer van het GLB en wanneer zij
voorstellen tot wijziging ervan doet maakt de Commissie niet
systematisch gebruik van de informatie die zij over onregelmatigheden
ontvangt.
De "zwarte lijst" functioneert niet.
De afzonderlijke regelingen krachtens welke de lidstaten kennis geven
van alle GLB-tegoeden van de Gemeenschap zijn de laatste jaren
verbeterd, maar vertonen nog een aantal tekortkomingen. De verstrekte
gegevens kunnen niet worden aangesloten op die over onregelmatige
betalingen.
De Rekenkamer geeft de Commissie in overweging, de hierboven
uiteengezette gebreken te verhelpen door wijzigingen in de regelingen
voor de melding, terugvordering en afschrijving van onregelmatige
GLB-betalingen aan te brengen, de bevoegdheidsverdeling tussen OLAF en
het Directoraat-generaal Landbouw te veranderen en overleg met de
lidstaten te voeren over de toekomst van de "zwarte lijst".
Speciaal verslag nr. 3/2004 :
http://www.eca.eu.int/audit_reports/special_reports/docs/2004/rs03_04n
l.pdf
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de
internetsite (http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
European Commission