Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP- belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 20 september 2004

Minister erkent bezwaren motorrijders tegen vangrail

Verkeersminister Karla Peijs heeft een brief over de stand van zaken rond verkeersveiligheid gestuurd aan de Tweede Kamer. In deze brief gaat de minister onder meer uitgebreid in op de wens van motorrijders om vangrailconstructies te voorzien van een onderplank, waardoor een vangrail kan worden aangepast tot een motorvriendelijke geleiderail.

De minister kondigt in haar brief nog geen concrete maatregelen aan, maar het feit dat zo specifiek over het probleem wordt gesproken is voor de Motorrijders Actie Groep (MAG) zeer bemoedigend. De MAG vecht al jaren voor een aanpassing van de vangrail en heeft in de afgelopen jaren veel kennis opgebouwd over geleiderailconstructies die zijn aangepast voor motorrijders. De MAG zal de minister dan ook aanbieden om op dit onderwerp te komen tot een samenwerking tussen de overheid en de enige echte belangenvereniging voor motorrijders, de MAG.

Op dinsdag 8 juni 2004 heeft de MAG een petitie over motorvriendelijke geleiderails aangeboden aan de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. De petitie is aangeboden aan de voorzitter van de commissie, Joop Atsma (CDA), met 22.101 handtekeningen van motorrijders die de MAG steunen in de eis om vangrails op de Nederlandse wegen motorvriendelijk te maken. De MAG is van mening dat het aantal doden en gewonden onder motorrijders als gevolg van het in aanraking komen met een geleiderail drastisch gereduceerd kan en moet worden (in 2003 was 7 procent van de dodelijke ongevallen onder motorrijders het gevolg van een motoronvriendelijke vangrailconstructie).

In 2003 leidde constructief overleg tussen de provincie Utrecht en de MAG tot de plaatsing van de eerste motorvriendelijke geleiderail van Nederland, langs de N224 van Woudenberg naar Zeist. In mei 2004 heeft de provincie Utrecht na overleg met de MAG 3.000 meter bestaande geleiderail omgebouwd naar de motorvriendelijke variant. Het gaat daarbij om vijftien locaties op het provinciale wegennet, op plaatsen met risicovolle bochten.

In de brief aan de Tweede Kamer wordt ook de cable-barrier genoemd. De minister geeft aan dat zij eventuele ontwikkelingen op de voet zal volgen, zoals bijvoorbeeld het voornemen van de provincie Overijssel om langs de N340 cable-barriers te plaatsen in de berm en op de as van de weg. Een cable-barrier bestaat uit paaltjes waartussen staalkabels zijn gevlochten. Deze staalkabels zorgen, niet zonder reden, voor angst onder motorrijders. Indien men bij een val in aanraking komt met deze staalkabels, is de kans op ernstig lichamelijk letsel zeer groot. De MAG heeft in een brief aan alle fracties in de Provinciale Staten van Overijssel en aan de Overijsselse gedeputeerde voor verkeer haar bezwaren kenbaar gemaakt en roept de politiek op stelling te nemen tegen de plaatsing van cable-barriers. De MAG zal ook minister Peijs en de Tweede-Kamerleden op de hoogte stellen van het feit dat de cable-barrier voor de MAG een onacceptabel obstakel is.

----------------------------