20-9-2004
Handelsverklaring Unilever
Rotterdam, 20 september.
- Unilever past de indicatie van haar winstverwachting aan, daarmee
blijk gevend van haar vastbeslotenheid om het bedrijf weer te laten
groeien. Unilever verwacht nu een 'low single digit' winst per aandeel
(beia*) over het gehele jaar 2004.
- In het vierde kwartaal is extra ondersteuning gepland voor
kwalitatief hoogwaardige marktinitiatieven.
- De handel in juli en augustus bleef onder de verwachting:
- aanzienlijk lagere verkopen van ijs en ijsthee als gevolg van erg
slecht weer in Noord-Europa;
- aanhoudend laag consumentenvertrouwen in combinatie met
ontwikkelingen bij de detailhandel en de concurrentie leidden tot een
verdere afkalving van de markten voor Huishoudelijke en Persoonlijke
Verzorging in West-Europa;
- in een aantal belangrijke Aziatische markten blijft de concurrentie
in wasmiddelen en haarverzorging intensief;
- de handel in de rest van het bedrijf verloopt in grote lijnen
volgens verwachting.
Wij verwachten nu dat de ontwikkeling van de leidende merken in het
derde kwartaal zal achterblijven bij die van het tweede kwartaal.
Als gevolg van een minder goede mix en lagere verkopen verwachten we
dat de brutowinstmarge in het derde kwartaal zal dalen ten opzichte
van het voorgaande jaar.
De winst per aandeel (beia) zal naar verwachting in het derde kwartaal
ook dalen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Het beschermen van de kracht van onze merken en terugkeer naar groei
op lange termijn blijven onze belangrijkste prioriteiten. De voor de
rest van het jaar geplande merkondersteuning blijft daarom gehandhaafd
en wordt in sommige gebieden versterkt.
De vereenvoudings- en kostenbesparingsoperaties die we nader hebben
toegelicht bij de resultatenaankondiging van het tweede kwartaal
verlopen volgens plan.
In een commentaar op de herziene winstverwachting zeiden de Unilever
voorzitters Antony Burgmans en Niall FitzGerald:
"In het licht van de slechte maanden juli en augustus en de druk op
enkele van onze marktposities achten wij het niet in het belang van
het bedrijf onze eerdere indicatie van de winst per aandeel (low
double digits) voor 2004 te handhaven. Wij intensiveren onze
activiteiten in de markt, waaronder extra marketinguitgaven voor een
aantal initiatieven met hoge prioriteit. Groei van de omzet is
essentieel voor duurzame waardecreatie op lange termijn en de recente
prestaties op dit gebied zijn niet acceptabel. We zijn vastbesloten
dit recht te zetten en daarom gaan we door met de vereenvoudiging van
onze bedrijfsvoering en, nog belangrijker, verhogen wij de investering
in onze merken."
Antony Burgmans
Niall FitzGerald KBE
Voorzitters Unilever
Unilever NV